Konu
:
Japon İş Kültürü
Yalnız Mesajı Göster
Japon İş Kültürü
06-24-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Japon İş Kültürü
Japon iş kültürünün temeli
sürekli gelişme ve bunun teşvikidir
Bunu sağlamak için en önemli koşul
işçilerin onayının alınması ve değişim karşısındaki direnişin kırılmasıdır
Bu amaçla aşağıdaki koşulların sağlanması gereklidir:
Endüstriyel ilişkilerin sürekli geliştirilmesi
İşçilerin eğitimine önem verilmesi
İşçilerin arasından resmi olmayan lider çıkmasının sağlanması
Kalite çemberleri benzeri küçük gruplaşmaların oluşturulması
Çalışma ortamının işçiler için çalışılabilir kılınması
Çalışma alanında sosyal fonksiyonlara imkân tanınması
İşyerine disiplinin yerleştirilmesi
Japon firmalarında üst düzey yönetimin temelde üç işlevi bulunmaktadır:
Firmanın gelecekteki vizyonunu belirlemek
Stratejik kararları almak
İşleri sevk ve kontrol etmek
Japon firmaları kişilerin firmaya olan bağlılıklarını
kişilerin kendilerini firma ile özdeşleştirmeleri yolu ile sağlamaktadır
Çalışanların firma ile özdeşleşmesi
sürekli iş imkânı
kıdeme verilen önem ve aktif iletişim ile daha da pekiştirilmektedir
Kişilerin terfisi önceleri otomatik olarak kıdem ile olurken
son yıllarda yaptığı işe ilişkin becerilerine de değer verilerek belirlenmeye başlanmıştır
Japon firmalarında yöneticiler firma içinden çıkmakta
nadiren dışarıdan gelmektedir
Japon firmalarının işçi-yönetici veya işveren arası diyalogu güçlü tutmak için uyguladığı yöntemlerden bazıları aşağıdaki gibidir:
İşçi ailesine üretim tesisini gezme imkânını sağlamak
Başarılı kişileri ödüllendirmek
Bölümler arası yarışmalar düzenlemek
Yeni işe başlayan işçilere hoş geldin partisi düzenlemek
Firma bülten ve gazetesi yayınlamak
Yöneticilerle işçiler arası düzenli toplantılar yapmak
Japon firmaları elemanlarını aşağıdaki altı değişik yöntemle eğitime tabi tutmaktadırlar:
Çalışma esnasında eğitim
Görev değiştirerek eğitim
İş dışı yerlerde eğitim
Kişinin kendi kendini geliştirmesi yoluyla eğitim
Şirket içi grup eğitimi
Terfi öncesi eğitim
Japon firmalarındaki yönetim kontrol sistemini oluşturan bölüm planlarının oluşum süreci aşağıdaki gibidir:
Grubun sahibi ve yöneticisi tarafından
şirketin o yılki felsefesinin belirlenmesi ve tüm yöneticilere duyurulması
Bölümler için genel ve yönlendirici çerçevenin çizilmesi
Her bölümün
hem bütünü hem de birimleri için ana çerçeveye uygun planları hazırlaması
Her birimin daha detaylı planları hazırlaması
Her birimin maliyet ve kar analizine dayanan bütçesini hazırlaması
Bölümün
birimlerinden gelen veriler ışığında kendi bütçesini hazırlaması
Genel merkezde
bölümün plan ve bütçesinin incelenip
onaylanması
Plan ve bütçenin grup yöneticisi tarafından da onaylanıp
bölümden beklenenlerin özetlendiği çerçevenin kendisine verilmesidir
Japon firmalarındaki yöneticilerin üretim süreçleri ile ilgili genel sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
Maksimum kaliteyi maksimum etkinlikle sağlamak
En az stok ile çalışmak
Zor işleri azaltmak
Tesisi ve ekipmanları
kalite ve verimliliği artıracak
işgücü ihtiyacını azaltacak şekilde değerlendirmek
Grup çalışması ve işbirliğinin devamlılığını sağlamak için sorgulayan ve açık görüşlü olan tutumunu sürdürmek
Japon firmalarındaki öneri sisteminin amaçları aşağıdaki gibidir:
İşlerin daha kolay hale getirilmesi
Ağır ve sıkıcı işlerin kaldırılması
İş güvenliğinin sağlanması
Verimliliğin artırılması
Kalitenin yükseltilmesi
Zaman ve para tasarrufunun sağlanması
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul