Konu
:
Nazım Şekilleri ve Türleri
Yalnız Mesajı Göster
Nazım Şekilleri ve Türleri
06-24-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Nazım Şekilleri ve Türleri
YENİ TÜRK ŞİİRİ NAZIM BİÇİM ve TÜRLERİ
A
NAZIM BİÇİMLERİ
I
DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ
1
Terza-rima
Servet-ı Fünun şairleri tarafından batıdan alınarak edebiyatımıza kazandırılmış nazım biçimidir
Üç dizeli bentlerden oluşur, son bent tek dizeden meydana gelir
Kafiye düzeni örüşük kafiyedir
aba bcb cdc e
2
Sone
Servet-i Fünun döneminde Fransız edebiyatından alınmıştır
On dört mısradan oluşur
Özellikle lirik konular işlenir
Kafiye şeması: abab abba ccd ede
3
Triyole
On mısralı bir nazım biçimidir
aaaa aabb bb
4
Balad
14
yy
da doğmuş dans şarkısıdır
Gülünç ve acıklı olayları dile getiren şiirlerdir
Bir çeşit manzum masaldır
Üç uzun bir kısa bentten (sunu parçası) oluşur
Genellikle çapraz kafiye kullanılır
Edebiyatımızda fazla yaygın değildir
5
Serbest Müstezat
Müstezat’ın daha özgürce kullanılmış biçimdir
Servet-ı Fünun ve Fecr-ı Ati şairlerince kullanılmıştır
Serbest müstezatta nazım nesre yaklaştırılmıştır, belirli bir kafiyeleniş görülmez
6
Mensur Şiir
Düz yazı şiirdir
Özellikle seci (düzyazıda iç kafiye) ve alliterasyonlarla (belirli ünsüzlerin tekrarı) yazılır
Edebiyatımıza Halit Ziya Uşaklıgil (Mensur şiirler, Mezardan sesler) tarafından kazandırılmıştır
7
ÇAPRAZ UYAK
8
SARMA UYAK
9
ÖRÜŞÜK UYAK
10
DÜZ UYAK
11
HALK ŞİİRİNDEN ALINAN NAZIM BİÇİMLERİ
II
SERBEST DÜZENLİ NAZIM BİÇİMLERİ
A
EŞİT DÜZENLİ BİÇİMLER
1
ÜÇLÜLER
Üçlük: Üç mısradan meydana gelen mazım birimidir
Bu birim Batı etkisindeki Türk edebiyatı nazım biçimlerinde kullanılır
2
DÖRTLÜLER
Dörtlük: Dört mısralık nazım birimidir
Daha çok Halk edebiyatı ürünlerinde kullanılan bir nazım birimidir
3
BEŞLİLER
4
ALTILILAR
5
YEDİLİLER
6
SEKİZLİLER
B
KARIŞIK DÜZENLİ BİÇİMLER
C
SERBEST NAZIM
Genel anlamda ölçü ve uyak kurallarına bağlı olmayan şiirdir
Serbest şiir Türk edebiyatına Servet-i Fünun döneminde Batı edebiyatından alınarak yeni Türk şiirine uygulanmış bir biçimdir
Serbest şiirde dizelerin uzunluk kısalıkları, uyak, redif, uyak düzeni, nazım birimi gibi nazmın bağlayıcı unsurları önemsenmez
Hatta bu unsurlardan mümkün olduğunca kaçılır
Ama tamamen kafiyesiz ve redifsizdir de diyemeyiz
Serbest şiirde bu şekil serbestliğinin yanı sıra içerik bakımından da bir serbestlik vardır
Nazmın belli kalıplarına uyularak yazılan/söylenen şiirlerde konularda belli ve sınırlıdır
Serbest şiirde ise konular sınırsızdır
Bunların yanında serbest şiirin okuyucusu da serbesttir
Her şiir sever aynı şiiri aynı şekilde değerlendirmez
Kimisinin hoşlandığı şiirden kimileri hoşlanmaz
Ama nazımda (Divan şiiri, Türk halk şiiri, Âşık tarzı Türk şiiri
) beğeni ve takdir bakımından çoğunlukla bir ortaklık vardır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul