Yalnız Mesajı Göster

Türk Edebiyatının Unutulmazları

Eski 06-24-2012   #11
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Türk Edebiyatının Unutulmazları




Necip Fazıl Kısakürek


Necip Fazıl Kısakürek (d26 Mayıs 1904, İstanbul - ö25 Mayıs 1983, İstanbul), Türk şair, romancı, hikâyeci, piyes yazarı ve fikir adamıdır
Hayatı [değiştir]
Necip Fazıl Kısakürek (NFK)yazdığı "Kaldırımlar" adlı şiir çok beğenildiği için ona bu şiirine ithafen "Kaldırımlar Şairi" denmektedir Kayıtlı bir şecereyle, Alaüddevle devrinin Şeyhülislamı Mevlâna Bektut'a dayanan ve Dulkadiroğulları'na bağlı "Kısakürekler" soyuna mensuptur Necip Fazıl'ın çocukluğu, mahkeme reisliğinden emekli büyük babasının İstanbul Çemberlitaş'taki konağında geçti İlk ve ortaöğrenimini Amerikan Koleji ve Fransız kolejleri ile Bahriye Mektebi'nde (Askerî Deniz Lisesi) tamamladı Lisedeki hocaları arasında dönemin ünlülerinden Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi (Akseki), İbrahim Aşkı gibi isimler vardı

Eserleri

12 yaşında şiire başlayan Necip Fazıl'ın ilk şiir kitabı daha 17 yaşında iken yayınlandı ve şiirleri MEB'in ders kitaplarında okutuldu Genç yaşta yazdığı tiyatro eserleri, dönemin tiyatrolarında aylarca kapalı gişe sahnelendi Paris dönüşü yayımladığı Örümcek Ağı ve Kaldırımlar adlı şiir kitapları onu çok genç yaşta ünlü yaptı Henüz otuz yaşına basmadan çıkardığı yeni şiir kitabı Ben ve Ötesi (1932) ile takdir toplamayı sürdürdü Yine MEB'in yayınladığı bir Türk şairleri Anatolojisi kitabında, 'NF Kısakürek herkes tarafından en iyi şair olarak kabul edilmese bile, Ben ve Ötesi Türk Edebiyatı nın en kuvvetli şiir kitabı olsa gerek, der Meslektaşları tarafından da çok sevilen şair 'Üstat Necip Fazıl Kısakürek, olarak anılmaya başlandı

Şöhretinin zirvesinde iken felsefi arayışlarını sürdürüp içinde yeni bir dönemin doğum sancısını hisseden Necip Fazıl için 1934 yılı gerçekten de hayatının yeni bir dönemine başlangıç olur 30'lu yaşlarında Bohem hayatını en koyu rengiyle yaşadığı günlerde Beyoğlu Ağa Camii'nde vaaz vermekte olan Abdülhakim Arvasi ile tanışır ve bir daha ondan kopamaz
Daha sonraları onun için;
“Bana, yakan gözlerle, bir kerecik baktınız; Ruhuma, büyük temel çivisini çaktınız!” diyeceği bu büyük insan, onun hayatında yeni bir devrin başlamasına vesile olur ve Üstat, hayatında meydana gelen bu değişikliği şu mısralarla özetler: “Tam otuz yıl saatim işlemiş ben durmuşum; Gökyüzünden habersiz, uçurtma uçurmuşum
Bu tanışma onun hayatında dönüm noktası oldu İslami kimliği ile öne çıkmaya başladıktan sonra ders kitaplarından şiirleri ve fikirleri çıkarıldı Necip Fazıl'ın hemen tümünde üstün bir ahlak felsefesinin savunulduğu tiyatro eserlerini birbiri ardına edebiyatımıza kazandırması bu döneme rastlar
Tohum, Para, Bir Adam Yaratmak, Nam-ı Diğer Parmaksız Salih gibi piyesleri büyük ilgi görür Bu eserlerden Bir Adam Yaratmak, Türk tiyatrosunun en güçlü oyunlarındandır Cinnet Mustatili adlı eserinde hapishane anıları yer alır Sık sık kapatılan ve çeşitli bahanelerle toplatılan Büyük Doğu'nun çıkmadığı sürelerde günlük fıkra ve çeşitli yazılarını Yeni İstanbul, Son Posta, Babıalide Sabah, Bugün, Milli Gazete, Her Gün ve Tercüman gazetelerinde yayımlandı
Büyük Doğu Hareketi'ni başlattığı Büyük Doğu dergisinde çıkan yazılarıyla İsmet Paşa ve tek parti (CHP) yönetimine şiddetli bir muhalefet sürdürmesi sonucu hakkında açılan çok sayıda davada yüzlerce yıl hapsi istendi 163 maddeye aykırı bulunan yazıları ile birkaç yılda bir hapse mahkûm oldu
1980'de Kültür Bakanlığı Büyük Ödülü'nü, İman ve İslam Atlası adlı eseriyle fikir dalında Millî Kültür Vakfı Armağanı'nı (1981), Türkiye Yazarlar Birliği Üstün Hizmet Ödülü'nü (1982) almıştır Ayrıca Türk Edebiyatı Vakfı'nca 1980'de verilen beratla 'Sultan-üş Şuara' (Şairlerin Sultanı) unvanını kazanmıştır
Türk devleti tarafından, "bir mısrası Türk milletini ihya etmeye yeter" denilerek övülmüş; Şair Hasan Sami Bolak tarafından da, "Şiirin süzme balı, tadı Necip Fazıl'dır - Fikir, san'at ve çile Adı Necip Fazıl'dır" denilerek tanımlanmıştır

Vasiyeti

Vasiyetinin bir kısmı
  • Fikir ve duyguda vasiyete lüzum görmüyorumBu bahiste bütün eserlerim, her kelime, cümle, mısra ve topyekün ifade tarzım vasiyettir Eğer bu kamusluk bütünü tek ve minicik bir daire içinde toplamak gerekirse söylenecek söz "Allah ve Resulü; başka her şey hiç ve batıl" demekten ibarettir
  • Beni, ayrıca hususi vasiyetimde gösterdiğim gibi, İslami usullerin en incelerine riayetle gömünüz! Burada, umumi vasiyette de belirtilmesi gereken bir noktaya dokunmalıyım
  • Cenazeme çiçek ve bando muzika gönderecek makam ve şahıslara uzaklığımız ve kimsenin böyle bir zahmete girişmeyeceği malum Fakat bu hususta bir muziplik zuhur edecek olursa, ne yapılmak gerektiği de beni sevenlerce malum Çiçekler çamura ve bando yüzgeri koğuşuna
  • "Son günüm olmasın çelengim top arabam
Beni alıp götürsün tam dört inanmış adam" çile'de geçen bu satırlar vasiyetini teyit eder niteliktedir

Kitapları

Hikâyelerim [*]Cinnet mustatili (Yılanlı Kuyudan) [*]Nam-ı Diğer Parmaksız Salih [*]Bir Adam Yaratmak [*]Çile [*]Kafa Kâğıdı [*]O ve Ben [*]Yunus Emre - Kanlı Sarık [*]At'a Senfoni [*]Para - Mukaddes Emanet [*]Sahte Kahramanlar - İman Ve Aksiyon - Özlediğimiz Nesil - İslam Ve Öbürleri [*]Hazret-i Ali [*]Tanrı Kulundan Dinlediklerim [*]İhtilal [*]Moskof [*]Tohum - Künye [*]Aynadaki Yalan [*]Reis Bey - Parmaksız Salih [*]Batı Tefekkürü ve İslam Tasavvufu [*]Babıali [*]Sosyalizm Komünizm ve İnsanlık [*]Hitabeler [*]Peygamber Halkası [*]İbrahim Ethem - Abdülhamid Han - Siyah Pelerinli Adam [*]Hesaplaşma - Tarihte Yobaz Ve Yobazlık - Türkiye Ve Komünizm [*]Esselam [*]Dünya Bir İnkılap Bekliyor - Yolumuz, Halimiz, Çaremiz - Ruh Muvazenesi - Her Cephesiyle Komünizm [*]Hac [*]Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar [*]Türkiye'nin Manzarası [*]Çerçeve - 1 [*]Nur Harmanı [*]İman ve İslam Atlası [*]Müdafaalarım [*]Veliler Ordusundan 333 (Halkadan Pırıltılar) [*]Benim Gözümde Menderes [*]İdeolocya Örgüsü [*]Mümin Kafir - Vecdimin Penceresinden - Bir Pırıltı Binbir Işık [*]Senaryo Romanlarım: Sen Bana Ölümü Yedirdin - Deprem (Çile) - Katibim - Villa Semer - Vatan Şairi Namık Kemal - Canım İstanbul - Ufuk Çizgisi - Son Tövbe - En Kötü Patron [*]Çöle İnen Nur [*]Son Devrin Din Mazlumları [*]Öfke ve Hiciv [*]Sabır Taşı - Ahşap Konak [*]Ulu Hakan II Abdülhamid Han [*]Başbuğ Velilerden 33 (Altun Halka) [*]Çerçeve - 2 [*]Konuşmalar [*]Rabıta-i Şerife [*]Doğru Yolun Sapık Kolları [*]Başmakalelerim - 1 [*]Tasavvuf Bahçeleri [*]Çerçeve - 3 [*]Namık Kemal [*]Hücum ve Polemik [*]Rapor - 1 - Rapor - 2 - Rapor - 3 [*]Rapor - 4 - Rapor - 5 - Rapor - 6 [*]Rapor - 7 - Rapor - 8 - Rapor - 9 [*]Rapor - 10 - Rapor - 11 - Rapor - 12 - Rapor - 13 [*]Yeniçeri [*]Reşahat [*]Başmakalelerim - 2 [*]Mektubat [*]Başmakalelerim - 3 [*]Çerçeve - 4 [*]Gönül Nimetleri [*]Edebiyat Mahkemeleri - Doğu Edebiyatı - Dil Raporları - [*]Çerçeve - 5 [*]Hadiselerin Muhasebesi 1 Şiirlerinden bazıları

Utansın
  • Kaldırımlar
  • Zindandan Mehmede Mektup
  • Sakarya Türküsü
  • Canım İstanbul
  • Çile


Alıntı Yaparak Cevapla