Konu
:
Tasavvuf / Tasavvuf Nedir? / Tasavvuf Hakkında...
Yalnız Mesajı Göster
Tasavvuf / Tasavvuf Nedir? / Tasavvuf Hakkında...
06-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tasavvuf / Tasavvuf Nedir? / Tasavvuf Hakkında...
Tasavvuf Nedir?
Cevap: Tasavvuf kalbi saf yapmak kötülüklerden temizlemek demektir
İnsanın kalbini Allahü teâlânın muhabbetine bağlamak Resûlullahın söz hareket ve ahlâkına uymak yolundan gitmektir
Kalb ile yapılması ve sakınılması gerekli şeyleri ve kalbin rûhun kötülüklerden temizlenmesi yollarını öğreten ilme tasavvuf ilmi denir
Îmânın yerleşmesini fıkıh ilmi ile bildirilen ibâdetlerin severek kolaylıkla yapılmasını ve Allahü teâlânın sevgisine kavuşmayı sağlar
Tasavvuf ilmine Ahlâk ilmi de denir
Âlimler tasavvufu çeşitli şekillerde ta'rîf etmişlerdir
Ba'zıları şöyledir:
Tasavvuf güzel ahlâktır
(İ
Kettânî)
Tasavvuf kalbi temizlemektir
(Ebû Ali Rodbârî)
Tasavvuf edebe riâyettir
( Ebû Muhammed Cevîrî)
Tasavvuf i'tirâzı bırakıp emredilene peki demektir
(Ebû Sehl Sa'lûkî)
Tasavvuf nefsin kötü isteklerini terk etmektir
(Ebû Hüseyn Nûrî)
Tasavvuf faydasız işleri terk etmektir
(Ebû Saîd İbni Arabî)
Tasavvuf vakti değerlendirmek ve vaktin kıymetini bilmektir
(İbni Osman Mekkî)
Tasavvuf Allahü teâlânın ahlâkı ile ahlâklanmaktır
(Cüneyd-i Bağdâdî)
Tasavvuf kimseye ezâ ve cefâ vermemek herkese lütûf ve ihsânda bulunmak hastalık ve musîbetleri herkese izhâr etmemek düşmanlarını affetmek insanlık mertebesinin en yüksek derecesine kavuşmayı usûl ittihaz etmektir
(Ahmed Şirbâhî)
Güzel ve çirkin huylar
Kalbin kötü huylardan temizlenmesi için Allah için olmayan herşeyin sevgisini kalbden çıkarmak gerekir
Bu yolda ilerlemek Peygamberlerin ahlâkındandır
Kötü sıfatlar câhillik öfke riyâ kin hased kibir ucup cimrilik mal ve makam sevgisi övülmeyi sevmek ayıplamaktan korkmamak sû-i zan övünmek gibi şeylerdir
Güzel huylar ilim tefekkür rızâ hayâ tevâzu merhamet mürüvvet cömertlik gibi güzel işlerdir
Hak yolunda ilerlemekten maksat kötü sıfatlardan kurtulmak ve güzel huylarla süslenmektir
Tasavvuf Yahudi veya Yunan filozoflarının uydurması değildir
Tasavvuf bilgilerinin hepsi Resulullahtan gelmektedir
Bunların isimleri sonradan konulmuştur
Resûlullahın Peygamber olduğu bildirilmeden önce kalble zikrettiği mu'teber eserlerde yazılıdır
Zikir ve nefs muhasebesi Resûlullah ve Eshâb-ı kirâm zamanında da vardı
Hicrî 2
asır sonlarında Ehl-i sünnetten kalblerini gafletten koruyanların ve nefislerini Allaha itâ'ate kavuşturanların bu hâllerine Tasavvuf ve kendilerine Sofî ismi verildi
Kendine ilk defa sofî denilen zât Ebû Hâşim Sofî'dir
Tasavvuf İslâm ahlâkı ile ahlâklanmak için lâzım olan bilgileri öğreten bir ilimdir
Tıp ilmi beden sağlığına âit bilgileri öğrettiği gibi tasavvuf da kalbin rûhun kötü huylardan kurtulmasını öğretir kalb hastalıklarının alâmetleri olan kötü işlerden uzaklaştırır Allah rızâsı için güzel iş ve ibâdet yapmayı sağlar
Zaten dinimiz önce ilim öğrenmeyi sonra buna uygun iş ve ibâdetin Allah rızâsı için yapılmasını emreder
Kısaca din ilim amel ve ihlâstan ibârettir
Huzûra kavuşmak için
Dünya ve âhıret iyiliklerine rahat ve huzûra kavuşmak için birinci olarak doğru bir îmân sâhibi olmak gerekir
Doğru bir îmâna kavuşmak için Ehl-i sünnet i'tikâdını öğrenmek ve inanmak gerekir
İkincisi insanların saâdeti için lâzım olan şey dinin emîr ve yasaklarını öğrenmektir
Dînimizde bildirilen helâlı harâmı ve diğer husûsları öğrenmek ve buna uygun hareket etmektir
Üçüncüsü kalbin kötülüklerden temizlenmesi ve nefsin terbiye edilmesidir
Nefs hep kötülük yapmak ister
Onun bu isteklerinden kurtulmak ve Allah sevgisini kalbe yerleştirmek için tasavvuf âlimlerinin eserlerini okuyup amel etmek lâzımdır
Bir kimse doğru îmâna kavuşur dinin emîrlerini seve seve yerine getirirse enbiyâya evliyâya ve melâikeye benzer ve onlara yaklaşır
Aynı cinsten olan şeyler birbirini çektiği gibi onlar tarafından yanlarına çekilir
Çok büyük bir mıknatısın bir iğneyi çekmesi gibi onu yüksekliklere çekip Cennete kavuşmasına sebep olurlar
Ma'nen yükselmek dünya ve âhıret saâdetine kavuşmak bir uçağın uçmasına benzetilirse îmân ile ibâdet bunun gövdesi ve motorları gibidir
Tasavvuf yolunda ilerlemek de bunun enerji maddesi ya'nî benzinidir
Tasavvufun iki gâyesi vardır: Birincisi îmânın yerleşmesi ve şüphe getiren tesirlerle sarsılmaması içindir
Âkıl ile delil ve ispat ile kuvvetlendirilen îmân böyle sağlam olmaz
Allahü teâlâ buyurdu ki:
(Kalblere îmanın yerleşmesi ancak ve yalnız zikir ile olur
) [Ra'd 28]
Zikir her işte her harekette Allahü teâlâyı hatırlamak O'nun rızasına uygun iş yapmak demektir
İkinci gâyesi ibâdetlerde kolaylık lezzet hâsıl olması için nefisten doğan sıkıntıların giderilmesidir
İbâdetleri kolaylıkla seve seve yapmak ve günâh olan işlerden de nefret edip uzaklaşmak ancak tasavvuf ilmini öğrenip bu yolda ilerlemek ile mümkündür
İmâm-ı Mâlik hazretleri buyurdu ki:
(Fıkhı öğrenmeden tasavvuf ile uğraşan dinden çıkar zındık olur
Fıkhı öğrenip tasavvuftan haberi olmayan bid'at sahibi sapık olur
Her ikisini edinen hakikate kavuşur
) [Merec-ül bahreyn]
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul