Yalnız Mesajı Göster

İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet / İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet

Eski 06-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet / İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet



İHLÂS VE HÜSN-İ NİYET
:: 3 ::
Benî Isrâil'de bir âbid vardi ona filân yerde agaçdan yapilmis bir put vardir Bir kisim insanlar ona Allah deye taparlar dediler Kizdi ve kalkdi Baltayi omuzuna alip o putu kirmaga gitdi Seytan bir ihtiyar sekline girip onun karsisina çikdi ve: Nereye gidiyorsun? dedi O putu kirip insanlari Allah Teâlâ'ya tapdirmaya gidiyorum dedi Seytan :
"Git ibâdetinle mesgul ol bu senin için daha iyidir" dedi "Hayir putu kirmak daha mühimdir" diye cevap verdi Seytan "Seni birakmam" deyip kavgaya tutusdular O âbid seytani yere vurdu ve gögsünün üzerine oturdu Seytan "Müsaade et bir söz söyleyeyim" dedi Müsaade etdi Dedi ki: Ey âbid Allah'in peygamberi vardir O putu kirmayi dilerse onlara emir verirdi Sen bununla emir olunmadin bunu yapma "Hayir muhakkak yapacagim" dedi "Birakmam" dedi Gene kavgaya basladilar Abid yine seytani yere vurdu " Müsaade et bir sey daha söyleyeyim" dedi "Peki söyle" dedi "Sen fakir bir âbidsin Senin yükünü insanlar çekiyorlar Senin is yapabilecek bir seyin olmasi o putu kirmakdan daha iyidir Çünkü onu kirarsan insanlar bir baskasini yaparlar onlara bir zarar vermis olmazsin Bundan vazgeç her gün yastiginin altina iki altin koyayim" Âbid "Dogru söyledin" dedi Biri ile sadaka verib digeri ile de islerimi görmem bu putu kirmakdan daha iyidir Ben bununla emrolunmadim Ben ne peygamberim ne de bunu kirmakla vazifeliyim dedi Böylece geri döndü Ertesi gün yasdiginin altinda iki altin gördü Altinlari aldi Ertesi günü gene gördü ve aldi Kendi kendine " Iyi ki o putu kirmadim" dedi Üçüncü gün yasdigin altinda hiç bir sey göremedi Kizdi ve baltayi aldi Seytan karsisina çikdi ve "Nereye gidiyorsun?" dedi "O putu kirmaya gidiyorum" dedi "Yalan söylüyorsun yemin ederim ki onu kiramazsin" deyip kavgaya tutusdular Seytan âbidi yere vurdu Seytanin elinde serçe gibi titriyordu "Geri dön yoksa basini koyun gibi keserim" dedi "Peki döneyim fakat o zaman iki defa ben seni yendim ve simdi sen beni yendin Sebebi nedir?" dedi
Seytan: O zaman Allah için kizmisdin beni sana yendirmisdi Allah için is yapana bizim gücümüz yetmez Simdi ise kendin için ve dünya için kizdinkendi arzularina uyan bizi yenemez dedi (Kimya-yi Seâdet Niyet-ihlâs bahsi)
Sallallahu aleyhi ve sellem buyurur:
-Kiyamet günü olunca bir kul getirilir Beraberinde de daglar büyüklügünde iyi amelleri vardir Bu sirada bir nâdi nidâ ederek der ki:
- Filân kisi üzerinde kimin hakki varsa hemen gelsin alsin! Bu nidâ üzerine oraya bir çok kisi gelir ve daglar büyüklügünde güzel amelleri bulunan o kisiden haklarini alirlar Öyle ki öteki beriki ala ala onun daglar büyüklügündeki o güzel amelleri tamamen tükenir Kisi ortada sasirip kalir Fakat bu sirada Rabbi ona hitaben der ki:
- Ey kulum benim katimda senin öyle bir hazinen var ki ben onu ne meleklerime ne de mahlûkatimdan herhangi birine bildirmedim Onu yalniz ve sadece ben biliyorum Bunun üzerine kul sorar:
-Ya Rabbi nedir o hazine?
Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri buyurur:
-Senin hayirli niyetlerindir Ben onlari yetmis kati ile senin lehine yazmisdim
Anlatilir ki; vaktiyle eski kavimlerden biri bir ara siddetli kitliga maruz kalmislar Iste bu kitlik zamaninda birgün âbidlerden biri bir kum tepesinin yanindan geçerken ruhunun derinliklerinden gelen hâlis bir niyetle kendi kendine söyle dedi:
- Ah simdi su kum tepesi tamamen un olsaydi da onunla aç halki doyursaydim
Âbidin bu hâlisane temennisi üzerine Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri zamanin peygamberine vahyen söyle buyurdu:
- Filân âbide haber ver ki niyeti kabul edilmis ve sanki o kum tepesi un olmus da o da bununla halki doyurmuscasina kendisine sevab yazilmisdir

Hazret-i Âise radiyallahu anha'dan:Resûlü Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem buyurdular:
"Bir kimse insanlarin darilmasina ragmen Allah'in rizâsina sarilirsakendisinden Allah razi oldugu gibi kullari da razi eder Buna karsilik eger bir kimse Allah'in rizasini çigneme bahasina kullari razi etmege kalkisirsa kendisine Allah gazablandigi gibi kullari da aleyhine döndürür Böylece hem Allah'i gazaplandirmis hem de kullari memnun edememis olur"
Ebu Mes'ud Ensarî radiyallahu anh anlatir:
Bir defasinda Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem Efendimize bir adam çika geldi Cihâda katilmak istedigini fakat binecek bir seyinin bulunmadigini ifade ederek söyle dedi:
- Ya Rasûlallah bana bir binek
Rasûlü Ekrem Efendimiz söyle buyurdu:
-Filân kisiye git Osana bir binek verecekdir
Adam söylenen sahsa gitti O sahis savasa giderken binmesi için kendisine bir deve verdi Deveyi alinca geri geldi Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem'e anlatdi Sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz söyle buyurdular:-Kim hayirli bir ise öncülük ederse kendisine aynen o hayirli isi isleyene verilen sevab kadar sevab verilir
Mesela bir kimse dese ki :
-Eger Kur'an'in tamamini bilseydim hem onu devamli okur hem de bütün ahkâmi ile amel ederdim
Böyle deyen kisi eger Kur'an-i Kerim'den az bir sey de bilmis olsa onu okuyor ve ahkâmi ile amel ediyorsa Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri ona sanki Kur'an'in tamamini okumus ve tamami ile amel etmiscesine sevab verir Zirâ Allah Teâlâ bilir ki eger o Kur'an'in tamamini bilmis olsaydi onu da okuyacak ve onunla amel edecekti
Eger bir kisi böyle dedigi halde Kur'an'dan bildigi az bir seyi dahi okumuyor ve onunla amel etmiyorsa böyle bir kisinin niyeti karsiliginda kendisine ecir yokdur Çünkü onun niyetinin halis olmadigi asikârdir Çünkü azi okumayan ve az ile amel etmeyen çogu da okumaz ve çokla da amel etmez

Abdülkadir Geylânî hazretleri ihlâsli mü'minleri söyle senâ ediyor:
Mü'minin bütün fiil ve tasarruflarinda sâlih ve hâlis bir niyeti vardir Dünyada dünya için is yapmaz Bil'akis dünyada âhiret için bina yapar Câmiler mescidler köGoogle Page Rankingülermektebler kervansaraylar (misafirhaneler) yapar yaptirir bunlari tamir eder etdirir Müslümanlarin yollarini yapdirir güzellesdirir Bunun disinda aile efradinin geçimini saglar Dullara yetimlere fakirlere yoksullara ve muhtac durumda olanlarin kâffesine bakar Onlarin ihtiyaçlarini giderir Bütün bunlari sirf Allah için ve âhiretde kendisine bunlarin bedelinde bir seyler yapilmasi için yapar kendi nefsânî hevâî arzulari için yapmaz (Fethür Rabbanî onaltinci meclis)Gene buyuruyorlar:
Mü'min hirs yükünden kurtulmustur O dünya için hiç bir zaman hirs beslemez hirs yükünü yüklenmezacele de etmez Esyada kalbi ile zühd eder yine esyadan özü ile yüz çevirir ne ile emrolundu ise onunla mesgul olur ve bilir ki kismeti onu mutlaka bulur Bir baskasina asla gitmez Onun için kismetini aramakda yersiz ve lüzumsuz hirslara kapilmaz Kismetlerini arkasina atar Öyleki bu kismetler kendilerini kabul etmesi için ona tevazu gösterirler ve kabul etmesini isterler (Yirmisekizinci meclis)
Amellerin esasi yani temeli tevhîd ve ihlâsdir Kimin ki tevhîdi yoksa ihlâsi yoksa onun ameli de yokdur
Öyleyse sen ey müslüman! Önce amellerinin temelini tevhîd ve ihlâs ile tahkim et kuvvetlendir Sonra onlari izzet ve celâl sahibi Allah'in lûtfu kuvveti ve tevfîki ile bu temel üzerine bina etkur Bu noktada sakin kendi gücüne kendi iradene dayanma Mutlak suretde Allah'in iradesine Allah'in lûtfuna ve kuvvetine dayan (Altinci sohbet)
Gene buyuruyorlar:
Ey ogul! Konusdugun zaman hâlis bir niyetle konus Sükût etdigin zaman sâlih -hâlis bir niyetle sükût et Bir seyi islemeden önce sâlih-hâlis bir niyete sahib bulunmayan kisinin ameli yok demekdir Sen niyetini düzeltmedikçe konussan da sükût etsen de yine de günah içindesin Çünkü niyetini düzeltmemissin Sükût etmen de konusman da sünnete uygun degil (Yirmialtinci sohbet)

Ibrahim Düsûkî kuddise sirruh hazretlerinin ihlâs hakkindaki pek kiymetli kelâmlari ile mevzuu tamamliyoruz Derdi ki:
-Bir çok suda duran vardir ki; susuzdur Susuzlugunu gidermek için yolunu erkânini bilmek icab eder
Burada kasdim ihlâsdir sadâkatdir O ki bir illete veya bir sebebe dayanarak Mevlâsina ibâdet eder Onu nice bulur!
Bilmeli ki: Hak yoluna girmege ancak mücadele kilici ile nefsi kesip öldürmekle nâiliyet hasil olur Bir de nefsin yersiz isteklerini karsiliksiz birakmakla
Elinizde daima ihlâs olsun ki susuzlugun hararetinden kurtulup o suya kanasinizBir defa da söyle buyurdu:
"Oglumfakr elbisesi giy; ama temiz olsun Zarif olsun Is ne elbise giymekdedir ne de kubbelerde sâkin olmaktadir ne de tekkelerde Hatta zaviyeler de önemli degildir Aba giymek kaba giymek de bir mes'ele degildir Hatta mavili seyleri giymeyi de bir sey saymayiz
Biyiklari kisaltmak bagli ayakkabi giymek sofi libasi giymek de bizim için önem tasimaz
Asil dervislik odur ki: kalben bütün islerinde ihlâs yolunu tutasin
Çalismandaki niyetine; sadâkat libâsi giydiresin ve imânina saglamlik asilayasin



Alıntı Yaparak Cevapla