Konu
:
İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet / İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet
Yalnız Mesajı Göster
İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet / İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet
06-23-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet / İhlÂs ve hÜsn-İ nİyet
İHLÂS VE HÜSN-İ NİYET
:: 3 ::
Benî Isrâil'de bir âbid vardi ona filân yerde agaçdan yapilmis bir put vardir
Bir kisim insanlar ona Allah deye taparlar dediler
Kizdi ve kalkdi
Baltayi omuzuna alip o putu kirmaga gitdi
Seytan bir ihtiyar sekline girip onun karsisina çikdi ve: Nereye gidiyorsun? dedi
O putu kirip insanlari Allah Teâlâ'ya tapdirmaya gidiyorum dedi
Seytan :
"Git ibâdetinle mesgul ol bu senin için daha iyidir" dedi
"Hayir putu kirmak daha mühimdir" diye cevap verdi
Seytan "Seni birakmam" deyip kavgaya tutusdular
O âbid seytani yere vurdu ve gögsünün üzerine oturdu
Seytan "Müsaade et bir söz söyleyeyim" dedi
Müsaade etdi
Dedi ki: Ey âbid Allah'in peygamberi vardir
O putu kirmayi dilerse onlara emir verirdi
Sen bununla emir olunmadin bunu yapma
"Hayir muhakkak yapacagim" dedi
"Birakmam" dedi
Gene kavgaya basladilar
Abid yine seytani yere vurdu
" Müsaade et bir sey daha söyleyeyim" dedi
"Peki söyle" dedi
"Sen fakir bir âbidsin
Senin yükünü insanlar çekiyorlar
Senin is yapabilecek bir seyin olmasi o putu kirmakdan daha iyidir
Çünkü onu kirarsan insanlar bir baskasini yaparlar onlara bir zarar vermis olmazsin
Bundan vazgeç her gün yastiginin altina iki altin koyayim
" Âbid "Dogru söyledin" dedi
Biri ile sadaka verib digeri ile de islerimi görmem bu putu kirmakdan daha iyidir
Ben bununla emrolunmadim
Ben ne peygamberim ne de bunu kirmakla vazifeliyim dedi
Böylece geri döndü
Ertesi gün yasdiginin altinda iki altin gördü
Altinlari aldi
Ertesi günü gene gördü ve aldi
Kendi kendine " Iyi ki o putu kirmadim" dedi
Üçüncü gün yasdigin altinda hiç bir sey göremedi
Kizdi ve baltayi aldi
Seytan karsisina çikdi ve "Nereye gidiyorsun?" dedi
"O putu kirmaya gidiyorum" dedi
"Yalan söylüyorsun yemin ederim ki onu kiramazsin" deyip kavgaya tutusdular
Seytan âbidi yere vurdu
Seytanin elinde serçe gibi titriyordu
"Geri dön yoksa basini koyun gibi keserim" dedi
"Peki döneyim fakat o zaman iki defa ben seni yendim ve simdi sen beni yendin
Sebebi nedir?" dedi
Seytan: O zaman Allah için kizmisdin beni sana yendirmisdi
Allah için is yapana bizim gücümüz yetmez
Simdi ise kendin için ve dünya için kizdinkendi arzularina uyan bizi yenemez dedi
(Kimya-yi Seâdet Niyet-ihlâs bahsi)
Sallallahu aleyhi ve sellem buyurur:
-Kiyamet günü olunca bir kul getirilir
Beraberinde de daglar büyüklügünde iyi amelleri vardir
Bu sirada bir nâdi nidâ ederek der ki:
- Filân kisi üzerinde kimin hakki varsa hemen gelsin alsin! Bu nidâ üzerine oraya bir çok kisi gelir ve daglar büyüklügünde güzel amelleri bulunan o kisiden haklarini alirlar
Öyle ki öteki beriki ala ala onun daglar büyüklügündeki o güzel amelleri tamamen tükenir
Kisi ortada sasirip kalir
Fakat bu sirada Rabbi ona hitaben der ki:
- Ey kulum benim katimda senin öyle bir hazinen var ki ben onu ne meleklerime ne de mahlûkatimdan herhangi birine bildirmedim
Onu yalniz ve sadece ben biliyorum
Bunun üzerine kul sorar:
-Ya Rabbi nedir o hazine?
Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri buyurur:
-Senin hayirli niyetlerindir
Ben onlari yetmis kati ile senin lehine yazmisdim
Anlatilir ki; vaktiyle eski kavimlerden biri bir ara siddetli kitliga maruz kalmislar
Iste bu kitlik zamaninda birgün âbidlerden biri bir kum tepesinin yanindan geçerken ruhunun derinliklerinden gelen hâlis bir niyetle kendi kendine söyle dedi:
- Ah simdi su kum tepesi tamamen un olsaydi da onunla aç halki doyursaydim
Âbidin bu hâlisane temennisi üzerine Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri zamanin peygamberine vahyen söyle buyurdu:
- Filân âbide haber ver ki niyeti kabul edilmis ve sanki o kum tepesi un olmus da o da bununla halki doyurmuscasina kendisine sevab yazilmisdir
Hazret-i Âise radiyallahu anha'dan:
Resûlü Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem buyurdular:
"Bir kimse insanlarin darilmasina ragmen Allah'in rizâsina sarilirsakendisinden Allah razi oldugu gibi kullari da razi eder
Buna karsilik eger bir kimse Allah'in rizasini çigneme bahasina kullari razi etmege kalkisirsa kendisine Allah gazablandigi gibi kullari da aleyhine döndürür
Böylece hem Allah'i gazaplandirmis hem de kullari memnun edememis olur
"
Ebu Mes'ud Ensarî radiyallahu anh anlatir:
Bir defasinda Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem Efendimize bir adam çika geldi
Cihâda katilmak istedigini fakat binecek bir seyinin bulunmadigini ifade ederek söyle dedi:
- Ya Rasûlallah bana bir binek
Rasûlü Ekrem Efendimiz söyle buyurdu:
-Filân kisiye git
Osana bir binek verecekdir
Adam söylenen sahsa gitti
O sahis savasa giderken binmesi için kendisine bir deve verdi
Deveyi alinca geri geldi
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem'e anlatdi
Sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz söyle buyurdular:
-Kim hayirli bir ise öncülük ederse kendisine aynen o hayirli isi isleyene verilen sevab kadar sevab verilir
Mesela bir kimse dese ki :
-Eger Kur'an'in tamamini bilseydim hem onu devamli okur hem de bütün ahkâmi ile amel ederdim
Böyle deyen kisi eger Kur'an-i Kerim'den az bir sey de bilmis olsa onu okuyor ve ahkâmi ile amel ediyorsa Allah Teâlâ ve Tekaddes hazretleri ona sanki Kur'an'in tamamini okumus ve tamami ile amel etmiscesine sevab verir
Zirâ Allah Teâlâ bilir ki eger o Kur'an'in tamamini bilmis olsaydi onu da okuyacak ve onunla amel edecekti
Eger bir kisi böyle dedigi halde Kur'an'dan bildigi az bir seyi dahi okumuyor ve onunla amel etmiyorsa böyle bir kisinin niyeti karsiliginda kendisine ecir yokdur
Çünkü onun niyetinin halis olmadigi asikârdir
Çünkü azi okumayan ve az ile amel etmeyen çogu da okumaz ve çokla da amel etmez
Abdülkadir Geylânî hazretleri ihlâsli mü'minleri söyle senâ ediyor:
Mü'minin bütün fiil ve tasarruflarinda sâlih ve hâlis bir niyeti vardir
Dünyada dünya için is yapmaz
Bil'akis dünyada âhiret için bina yapar
Câmiler mescidler köGoogle Page Rankingülermektebler kervansaraylar (misafirhaneler) yapar yaptirir bunlari tamir eder etdirir
Müslümanlarin yollarini yapdirir güzellesdirir
Bunun disinda aile efradinin geçimini saglar
Dullara yetimlere fakirlere yoksullara ve muhtac durumda olanlarin kâffesine bakar
Onlarin ihtiyaçlarini giderir
Bütün bunlari sirf Allah için ve âhiretde kendisine bunlarin bedelinde bir seyler yapilmasi için yapar kendi nefsânî hevâî arzulari için yapmaz
(Fethür Rabbanî onaltinci meclis)Gene buyuruyorlar:
Mü'min hirs yükünden kurtulmustur
O dünya için hiç bir zaman hirs beslemez hirs yükünü yüklenmezacele de etmez
Esyada kalbi ile zühd eder yine esyadan özü ile yüz çevirir ne ile emrolundu ise onunla mesgul olur ve bilir ki kismeti onu mutlaka bulur
Bir baskasina asla gitmez
Onun için kismetini aramakda yersiz ve lüzumsuz hirslara kapilmaz
Kismetlerini arkasina atar
Öyleki bu kismetler kendilerini kabul etmesi için ona tevazu gösterirler ve kabul etmesini isterler
(Yirmisekizinci meclis)
Amellerin esasi yani temeli tevhîd ve ihlâsdir
Kimin ki tevhîdi yoksa ihlâsi yoksa onun ameli de yokdur
Öyleyse sen ey müslüman! Önce amellerinin temelini tevhîd ve ihlâs ile tahkim et kuvvetlendir
Sonra onlari izzet ve celâl sahibi Allah'in lûtfu kuvveti ve tevfîki ile bu temel üzerine bina etkur
Bu noktada sakin kendi gücüne kendi iradene dayanma
Mutlak suretde Allah'in iradesine Allah'in lûtfuna ve kuvvetine dayan
(Altinci sohbet)
Gene buyuruyorlar:
Ey ogul! Konusdugun zaman hâlis bir niyetle konus
Sükût etdigin zaman sâlih -hâlis bir niyetle sükût et
Bir seyi islemeden önce sâlih-hâlis bir niyete sahib bulunmayan kisinin ameli yok demekdir
Sen niyetini düzeltmedikçe konussan da sükût etsen de yine de günah içindesin
Çünkü niyetini düzeltmemissin
Sükût etmen de konusman da sünnete uygun degil
(Yirmialtinci sohbet)
Ibrahim Düsûkî kuddise sirruh hazretlerinin ihlâs hakkindaki pek kiymetli kelâmlari ile mevzuu tamamliyoruz
Derdi ki:
-Bir çok suda duran vardir ki; susuzdur
Susuzlugunu gidermek için yolunu erkânini bilmek icab eder
Burada kasdim ihlâsdir sadâkatdir
O ki bir illete veya bir sebebe dayanarak Mevlâsina ibâdet eder
Onu nice bulur!
Bilmeli ki: Hak yoluna girmege ancak mücadele kilici ile nefsi kesip öldürmekle nâiliyet hasil olur
Bir de nefsin yersiz isteklerini karsiliksiz birakmakla
Elinizde daima ihlâs olsun ki susuzlugun hararetinden kurtulup o suya kanasiniz
Bir defa da söyle buyurdu:
"Oglumfakr elbisesi giy; ama temiz olsun
Zarif olsun
Is ne elbise giymekdedir ne de kubbelerde sâkin olmaktadir ne de tekkelerde
Hatta zaviyeler de önemli degildir
Aba giymek kaba giymek de bir mes'ele degildir
Hatta mavili seyleri giymeyi de bir sey saymayiz
Biyiklari kisaltmak bagli ayakkabi giymek sofi libasi giymek de bizim için önem tasimaz
Asil dervislik odur ki: kalben bütün islerinde ihlâs yolunu tutasin
Çalismandaki niyetine; sadâkat libâsi giydiresin
ve imânina saglamlik asilayasin
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul