Konu
:
Kütüb-i Sitte (Altı Kitap) - Kütüb-i Sitte Nedir? Kütüb-i Sitte Hakkında
Yalnız Mesajı Göster
Kütüb-i Sitte (Altı Kitap) - Kütüb-i Sitte Nedir? Kütüb-i Sitte Hakkında
06-21-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Kütüb-i Sitte (Altı Kitap) - Kütüb-i Sitte Nedir? Kütüb-i Sitte Hakkında
Kütüb-i Sitte
Meşhur altı sahih hadis kitabı
Hadis mecmualarının en sahihleri kabul edilen; Buhârî ve Müslim'in el-Câmiu's-Sahih'leri ile Ebu Davud
Tirmizi
Nesâî ve ibn Mâce'nin Sünen'leri; hadis tasnifinin altın çağı olan Hicrî üçüncü yüzyılda telif edilmiş olmak
mümkün mertebe sahih hadisleri ihtiva etmek
konulara göre tasnif edilmek (alelebvâb)
gibi ortak özelliklerinden dolayı
daha sonraki asırlarda Kütüb-i Sitte: Altı Kitap
ortak adıyla şöhret bulmuştur
Bazı âlimler
az da olsa zayıf ve mevzu hadisler ihtiva ettiği için İbn Mâce'nin Sünen'i yerine İmam Mâlik'in Muvatta'ı veya Dârimî'nin Sünen'ini Kütüb-i Sitte'nin altıncı kitabı kabul etmişlerdir
Buhârî ve Müslim'in Câmi'leri
Sahıhayn (İki Sahih) adıyla
müellifleri daha hayattayken büyük bir üne kavuşmuş
bunları Ebu Davud
Tirmizî ve Nesâi'nin Sünen'leri takip etmiş ve hadis âlimleri arasında bu kitaplar Usûl-i Hamse (Beş Temel) diye büyük bir kabul görmüştü
Ebu'l-Fazl Muhammed İbn Tahir el-Makdisî (H
507)'nin Usûl-i Hamse'ye yazdığı ve sahabeyi alfabetik olarak sıralamak suretiyle onlardan nakledilen
belirli kitaplardan bulunan hadislerin kaynağını göstermek için yazıları kitaplar anlamına gelen etrafa İbn Mâce'nin Sünen'ini de eklemesi ve Şurûti'l-Ümmeti's-Sitte (Altı İmamın Şartları) adlı kitabını telifiyle muteber hadis kitaplarının grub adı bundan sonra
İbn Mâce'nin de ilave edilmesiyle Kütüb-i Sitte olarak meşhur olmuştur
Böyle bir isimlendirme
Kütüb-i Sitte içinde zayıf
hatta mevzu (bilhassa İbn Mâce'de) hiç bir hadis bulunmadığı
onlar dışındaki hadis kitaplarında da sahih hadis olmadığı anlamına gelmez
Nitekim Buhârî ve Müslim başta olmak üzere
Kütüb-i Sitte müelliflerinden hiç biri
kendi kitaplarına sahih hadislerin tamamını aldıkları
kitaplarındakilerin dışında sahih hadis bulunmadığı şeklinde bir iddiada bulunmamışlardır
Esasen bir hadisin sıhhati
hangi kitapta bulunduğuna bakarak değil
onu nakleden kişilerin haline bakılarak tesbit edilebilir
Diğer taraftan bu altı imam
kendilerinden önce derlenmiş olan yazılı ve sözlü hadis kaynaklarından yararlanarak bu eserleri meydana getirmişlerdir
Bu değerli eserlerin tasnifine
kendilerinden önceki çalışmalar zemin hazırladığı gibi
hadis tasnifi onlardan sonra da devam etmiştir
İlmî çevrelerde büyük bir kabul gören Kütüb-i Sitte ile ilgili çok sayıda ve hacimli çalışmalar yapılmıştır
Bunların büyük bir kısmı bu kitapların şerhi (açıklaması)
ravilerinin durumları
cem (mükerrerleri çıkararak birlikte rivayet ettikleri hadisleri bir araya toplama) ile ilgilidir
Kütüb-i Sitte hadislerini bir araya toplayıcı çalışmalardan biri
Beğavî'nin (H
516) Mesâbîhu's-Sünne'sidir
Hadisleri
senedlerini hazfederek kitabına alan Beğavî eserini Sünen tarzında tasnif etmiş
Kütüb-i Sitte ve Dârimî'nin Sünen'inde bulunan hadisleri 4434 hadiste toplamıştır
Bu konuda yapılan önemli bir çalışma da İbnu'l-Esîr'in (H
606) Câmiu'l-Usûl li Ehâdisi'r-Rasûl isimli eseridir
İbnu'l-Esîr
İbn Mâce hariç Kütüb-i Sitte ile Muvatta'da bulunan hadisleri
-mükerrerlerini çıkararak- alfabetik tarzda tertib ettiği kitaplar ve onların alt başlıkları olan bablar halinde tasnif etmiştir
9523 hadis bulunan bu eser Kütüb-i Sitte adıyla Türkçeye tercüme edilmiştir
Kütüb-i Sitte'yi oluşturan kitaplar ve özellikleri:
1
Buhârî ve el-Câmiu's-Sahîh'i:
Ebu Abdullah Muhammed b
İsmail el-Buhârî (H
194-256/M
810-870) 40 yıl süren ilmî seyahatler esnasında toplamış olduğu engin hadis malzemesini 16 yılda tasnif ederek
"el-Câmiu's Sahîhu'l-Müsnedü'l-Muhtasar min Umûri Rasûlillahi (s
a
s) ve Sünenihi ve Eyyâmih" adlı eserini yazmıştır
Hocası İshak b
Rahuye'nin
"Rasûlüllah'ın sahih hadislerini muhtasar bir kitapta toplasanız" tavsiyesiyle hareket eden Buhârî
600
000 hadis arasında seçtiği 7275 hadisi
97 kitap ve 3400 den fazla bab'a (alt bölüm) yerleştirmiş
konuları geldikçe aynı hadisi bir kaç yerde daha tekrar etmiştir
Bu nedenle
mükerrerler dışındaki toplam hadis sayısı 3-4 bin civarına inmektedir
Buhârî
tercüme denilen bab başlıklarında konuyla ilgili âyet ve hadislerden iktibaslar yapar
âlimlerin ve bazan kendisinin görüşlerine yer verir
direkt veya endirekt yollarla tercihlerini ihsas ettirir
Tercemelerde verdiği hadis ve haberlerin çoğu muallak (senedsiz veya eksik senedli)tır
Daha önceki hadis mecmualarında pek görülmeyen bu usul Buhâri'ye hastır
Bu nedenle
"Buhârî'nin fıkhı tercemelerindedir" sözü yaygınlaşmıştır
(Yekünü 1341 olan bu tür) muallak hadisler
Buhârî'nin kitabına verdiği isimden de anlaşılacağı gibi
sahih hadislerin dışındadır
Tercümelerde Buhârî'nin verdiği bilgiler
hadislerin ihtiva ettiği fıkhı malumatı kavramada çok faydalıdır
Bütün âlimlerin ittifakıyla hadis mecmualarının ensahihi kabul edilen el-Câmiu's-Sahîh
türkçeye de tercüme edilmiş
mükerrerlerinin çıkarıldığı Tecrid'i de tercüme ve şerhiyle
Diyanet İşleri Başkanlığınca basılmıştır
2
Müslim'in el-Câmiu's-Sahîh'i:
Ebu'l-Hüseyn Müslim b
Haccâc (H
202-261)
300
000 hadis arasından seçerek tasnif ettiği kitabına
"el-Camiu'l-Müsnedü's-Sahîh" ismini vermiş
mukaddimede tasnif metodunu açıklamıştır
Buhârî'nin yaptığı gibi bab başlıklarında bilgi vermemiş
hatta
bab başlığı dahi tanzim etmemiş
sadece "bab" demekle yetinmiştir
Bugün eldeki Müslim nüshalarında bulunan bab başlıkları
eseri şerheden İmam Nevevî'ye aittir
Müslim kitabına
mevkuf ve maktu hadisleri almamış
muallaklara ise çok az yer vermiş
hadisleri konularına göre bölmemiş
hadisi en çok ilgili olduğu yerde nakletmiş
metin ve sened olarak benzerlerini bir arada ve kısaltarak tekrar etmiştir
Bu yönüyle Müslim Buhârî'den daha derli topludur
Bu ve benzeri özelliklerinden dolayı bazı âlimler (mesela Mağribliler) Müslim'i Buhâri'ye tercih etmişlerdir
Müslim'in Câmi'i
54 kitap
1322 bab
mükerrerler dışında 3033 hadis ihtiva etmektedir
Kadı İyaz ve İmam Nevevî başta olmak üzere pek çok âlim Müslim'i şerhetmiştir
Müslim
sade
metin ve şerhli olarak türkçeye tercüme edilmiştir
3
Tirmizi'nin Câmi'i:
Ebu İsa Muhammed b
İsa et-Tirmizi'nin (H: 209-279) Cami'i
es sünen ismiyle de maruftur
Devrin âlimlerinin tetkikine sunuları ve takdir edilen Sünen-i Tirmizi
46 kitap
2496 bab ve 4000 hadis ihtiva etmektedir
Hadisçilik açısından Müslim'e
fıkhu'l-hadis (hadislerde bulunan çeşitli hükümler) yönünden de Buhârî'ye ait özellikleri
onlara yakın ölçüde kitabında toplayan Tirmizi
bab başlığı altında hadisleri sıraladıktan sonra şu işlemleri yapar; hadisin sıhhat durumunu (sahih
hasen
zayıf
hasen-sahih
garib
)
ravilerin durumunu
varsa seneddeki illetleri
hadisin diğer tariklerini
sahabilerin o konudaki başka rivayetlerini
bu hadislerle ulemânın nasıl amel ettiğini
ittifak ve ihtilaflarını
açıklar
Hadislerden istifade için çok faydalı olan bu açıklamalar onları
amel edilebilir hale getirir
Tirmizi üzerine de pek çok şerh yazılmış ve eser türkçeye tercüme edilmiştir
4
Ebu Davud'un Sünen'i:
Ebu Davud Süleyman b
Eş'as es-Sicistânî'nin (H: 202-275) kitabı
ahkâmla ilgili hadislerin tasnif edildiği Sünen türünün en güzel örneğidir
Kitabına
400
000 hadis arasından seçtiği 4000 hadisi aldığını
bunların da dört hadiste özetlenebileceğini belirten Ebu Davud; sahih
hasen
leyyin ve amel edilebilir derecedeki zayıf hadisleri Sünen'ine aldığını söyler
Kitabında zayıf hadislerin mevcudiyetini kabul eden Ebu Davud
muhaddislerin ittifakla terkettikleri herhangi bir hadisi Sünen'ine almamıştır
40 kitaptan oluşan Sünen'e pek çok şerh yazılmış
eser türkçeye de tercüme edilmiştir
5
Nesâî'nin Sünen'i:
Ebu Abdurrahman Ahmed b
Şuayb en-Nesâî (H: 215-303)
sahih ve zayıf hadislerden derlediği es-Sünenü'l-Kübrâ'sını istek üzerine
sadece sahih hadisleri almak üzere ihtisar etti ve bu yeni eserine el-Müctebâ adını verdi
Kütüb-i Sitte içinde Nesâî denince
işte bu Müctebâ kasdedilir
Sünenler içinde en az zayıf hadis ve cerhedilmiş ravisi olan mücteba
Sahihayn'dan sonra üçüncü kitap olarak kabul edilir
Nesâî
hadisler arasındaki çok küçük rivayet farklarını dahi göstermiş ve rical tenkidinde büyük bir hassasiyet göstermiştir
51 kitap ve yaklabıh 2400 babtan oluşan Müctebâ
türkçeye çevrilmiştir
6
İbn Mâce'nin Sunen Ebu Abdullah Muhammed b
Yezıd el-Kazvînî'nin (H: 209-273) Sünen'i
37 kitap
1515 bab ve 4341 hadis ihtiva eder
Bu hadislerin büyük bir çoğunluğu
diğer beş kitapta (usûli hamse) mevcuttur veya sahih ve hasen durumundadır
ibn Mâce'deki hadislerin 613 ünün isnadı zayıf
99 unun isnadı ise
yok hükmünde veya münker ya da yalanlanmıştır
Bilhassa
şahıs
kabile ve şehirlerin faziletleriyle ilgili hadislerin çoğunun uydurma olduğu söylenmiştir
Ancak
VI
asırdan sonra Kütüb-i Sitte'nin altıncı kitabı olarak kabul edilen İbn Mâce
tertibi
tekrardan uzak ve kısa olusu ile oldukça değerlidir
Muhammed Fuad Abdülbâkı tahkikiyle yapılan baskı
pek çok ilmî kolaylıklar sağlamış
eserdeki zayıf yönlere işaret edilmiştir
Bu baskı esas alınarak Sünen
şerhi de yapılmak suretiyle türkçeye çevrilmiştir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul