Konu
:
Tiyatro Yapıları
Yalnız Mesajı Göster
Tiyatro Yapıları
06-21-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tiyatro Yapıları
Tiyatro Yapıları
Yunanistan’da
İÖ 6 ve 5 yüzyıllarda tragedya ile komedya türünün gelişmesi ile iki önemli oluşum ortaya çıktıBirincisi
tiyatro sanatının yönünü din tayin ediyordu ve bunun için de çok kişide seyirciye yönelmesi gereken oyun yerleri gerekiyordu İkincisi de
koro
hem tragedya
hem de komedya için en önemli dramatik öğeydi
bunun için de çok geniş bir oyun yerinin yapılması şarttı
Klasik Dönem Tiyatro Yapısı
Seyir olanağını arttırmak için oyun yerinin bir daire biçiminde olması gerekiyordu; buna
orkestra
denildi Oyun yerinin ortasına da Tanrı Dionysos’a adakların yapılacağı bir sunak (
thymele
) yapıldı Yunanistan’daki ilk tiyatro böyle çıplak bir dağ eteğinin yokuşuna oturmuş seyircileri kapsayan bir
theatron
ile oyun için düzeltilmiş bir düzlükten ibaretti
Bu ilkel gösterilerin yeri
zaman geçtikçe gelişmeye başladı Önce bayıra
seyircilerin daha rahat oturabilmesi için
tahta sıralar yapıldı Oyun yerinin arkasına ise
oyuncuların kostüm değiştirebilmeleri için önce bir tente
sonra bir çadır
daha sonra da ahşap kulübeler kuruldu İÖ499 yılında büyük bir kaza oldu ve tahta sıralar çöktü Bunu üzerine seyir yeri taş sıralardan yapılmaya başlandı Oyunun daha iyi görülebilmesi için de
taş sıralar daire biçimindeki orkestranın yarı çapını saracak yolda yanlara doğru genişletildi Böylece
klasik dönem tiyatro yapısının son biçimi ortaya çıktı; daire biçiminde bir oyun yeri
ortada bir sunak ve yine yarın daire biçiminde oyun yerini saran seyir yeri…
İÖ 465 tarihlerinde yapılan ahşap
skene
’nin yerini İÖ425’te alt kısmı taştan bir yapı aldı (
Skene
dekor binası anlamına gelir) Ancak taştan yapılan
skene
daha ayrıntılı bir yapıydı
Skene
’nin ön tarafında
iki yanına uzanan ve ardında koridorları ortaya çıkaran
paraskenia
vardı
Skene
’nin önüne de sütunlu bir bölüm eklendi ve buna
proskenion
denildi (boyalı panolar bu sütunların arasına konulurdu) Oyun yeri ile seyircileri birbirinden ayıran
koronun ve seyircilerin giriş çıkışını sağlayan
parados
’lar sonradan sütunlar ve heykellerle süslendi İÖ 5 yüzyılın sonunda
skene
iki katlı oldu; üst kata
episkenion
adı verildi burası sahne araçlarını ve vinçleri kullanmak için yapılmıştı İkinci kat
birinci katın biraz gerisine yapılmış olduğu için
ikinci katın önü (
proskenion
’un üstü de) “konuşma yeri” anlamına gelen
logeion
adını aldı Tanrılar buradan konuşurlardı
Helenistik Dönem Tiyatro Yapısı
Daha sonraki yüzyılda
oyuncular için daha yüksek bir sahne yapıldı ve bu sahne
orkestra
’daki koroyla olan konuşmaları aksatmayacak yükseklikteydi
Bugüne kalan Helenistik yapıların en güzel örnekleri Türkiye’nin Ege havalisindeki Romalılar döneminde değiştirilen
Priene
ve Bergama tiyatroları
Yunanistan’daki
Epidauros
Eretria
Orospos
Delos
ve sonradan değiştirilen ve yeniden yapılan Atinada’ki
Dionysos
tiyatrolarıdır Hemen hepsinin tam yuvarlak biçiminde oyun yerleri vardır Yalnız
Priene
tiyatrosunun yuvarlağı tamamlanmaz
oyun yerini
skene
kesmiştir Yarım daire biçiminde olan seyir yeri
at nalı biçimini almıştır
Skene
bu dönemde iyice gelişmiş
hatta bazı yapılarda ikinci katın önüne konulmuştur
Skene
çeşitli biçimlerde yapılmıştır; en çok dikdörtgendir Bazı tiyatrolarda
paraskenia
adını alan koridorlar giriş ve çıkışları sağlayan
parados
’la paralel olarak uzamıştır Sonradan Romalılar tarafından yapılan Efes’teki tiyatronun ilk biçiminde
skene
epeyi genişlemiş ve yanlara doğru uzamıştır
Episkenion
’da (üst katta) yapılan sütunlar arasında da boyalı panolara yer verilmeye başlanmıştır bu yapılarda
Kesin olarak bilinmemekle beraber
Helenistik Dönem vazolarının üzerindeki resimlerden de anlaşıldığına göre oyuncuların
hafifçe yükseltilmiş bir düzeyde oldukları düşünülmektedir Bu yükselti koronun bulunduğu oyun yerine basamaklarla bağlanmıştır
Roma Dönemi Tiyatro Yapıları
Günümüze kadar kalmış olan Romalılar tarafından yeniden yapılan tiyatroların en önemlileri Batı Anadolu’dadır Bunlar
Termessos
(Burdur havalisi)
Magnesia
(Manisa yakını)
Miletos
(Söke) ve
Efessos
tiyatrolarıdır Ayrıca
Yunanistan’da
Sagalossos
Patara
Myra
ve
Tralles
tiyatroları iyi örneklerdendir Bu tiyatroların özelliklerini şöyle özetleyebiliriz: 1) Seyir yeri eskisi gibi kalmıştır; 2) Oyun yeri tam yuvarlak olma niteliğini yavaş yavaş kaybetmektedir
Skene
tam yuvarlağı bir ucundan kesmektedir; 3) Seyir yerindeki en alt sıra doğrudan doğruya
orkestra
ile birleşmektedir; 4)
Skene
bugünkü sahnenin ilk biçimini almıştır;
orkestra
’yı kesen bölümün bir bölümü bir buçuk metrenin üstünde bir yükseklikle ikinci bir oyun yeri olmuş
arka planda üç kapı ve sütunlar ortaya çıkmıştır
Özellikle
sayılan son nitelik önemli bir değişikliği haber verir; çünkü bu bir Roma tiyatrosu özelliğine doğru yöneliştir
Orkestra
’nın arkasındaki ikinci sahnenin derinliği altı metreden fazladır Efes’teki tiyatronun
skene
’si ise üç katlıdır Bu tiyatroda yedi kapı vardır Bu tiyatrolarda sahne dekorunun öneminin arttığı da düşünülüyor
çünkü yüksek olan arkadaki oyun yeri buna elverişlidir
Grek tiyatro yapılarını Roma tiyatro binalarından ayıran temel özelliklerden biri
Grek yapılarının iki bölüm olmasıdır Bu iki bölüm
parados
’lar ile oyun ile seyirci yerlerini birbirinden ayırır Oysa ileride görüleceği gibi Roma tiyatrolarında giriş çıkışların üstü kapanmış ve oyun ile seyir yeri birleşerek tek parçalı bir yapı durumunu almıştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul