06-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Az Yakıt Tuketmenın Puf Noktaları
Akaryakit fiyatlarina her gecen gun periyodik olarak gelen zamlar herkesi canindan bezdirdi
Yakit tuketimini minimuma indirmek elinizde
Eger otomobiliniz son gunlerde fazla yakit tuketmeye baslamissa vakit gecirmeden servisinizin yolunu tutun
Cunku birkac kucuk onlemle yakit tuketimini kontrol altinda tutabilirsiniz
Tedbirinizi almadan once otomobilinizdeki onarilmasi gereken yerler hakkinda teshisinizi dogru koyun
Bazi basit onarim teknikleri ile asiri yakit tuketiminde tasarrufu kolaylikla saglayabilirsiniz
Butun is bunun yontemini iyi bilmekte yatiyor
Araciniz fazla yakit harciyor mu?
Otomobilin konforu, cekisi, aksesuarlarinin nasil oldugundan once, belki de ilk sorulan soru bu
Cogumuz, super ama kilometre basina fazlaca yakit tuketen bir otomobille dolasmak istemez
Luksunun yaninda, yakit tuketimi de otomobillerin tercih edilirligini arttiriyor
Ote yandan hep merak edilen konular, aracin ne kadar benzin veya LPG yaktigi, eger fazla yakiyorsa bunun nedenleri ve yakit tuketimini
en aza indirmenin yollari oluyor
Ornegin asagidaki belirtileri hissettiginizde, aracinizin fazla yakit yaktigini anlarsiniz
Nasil anlayacaksiniz?
• Motorun cekisinde azalma olur
• Egsoz gazi siyah, goz yasarticidir, benzin veya LPG kokar
• Egsoz kuyruk borusu icinde karbon isi olusur
• Egsozda patirtili sesler olur
• Motor sogukken kolay, sicakken guc calisir
• Bilinen miktarda benzinle veya LPG ile yapilan kilometrede azalma olur
Teshisi dogru koyun
Yakit tuketimi hesaplamasinda sikca yapilan hata kilometre basina parasal bir deger bulmaya calismaktir
Akaryakita sik sik zam geldigi icin Km basina TL/YTL olarak hesaplama yapmak yaniltici olmaktadir
Bu nedenle aracinizin fazla yakit yakip yakmadiginin tespitini yapmak icin, bir litre benzin veya LPG ile kac kilometre yol gittiginizi bulmaniz gerekiyor
Bunun icin yakit deponuzu, tabanca otomatik olarak yakiti kesinceye kadar doldurun
Bu sirada kilometre saatinizi okuyun, kilometrenizi bir yere not edin Ikinci kez ikmal icin ayni istasyonda ve ayni tabancadan deponuzu
tekrar otomatik olarak yakit kesilinceye kadar doldurun
Kac litre yakit aldiginizi not alin
Kilometre saatinizi tekrar okuyup, daha onceki yapmis oldugunuz kilometreden cikarin
Diyelim ki; 500 km yol yapmissiniz ve 50 Litre yakit aldiniz
Yaptiginiz Kilometreyi aldiginiz yakita boldugunuzde aracinizin bir litre yakitla kac km gittigi bulunmus olur (Ornegimizde 500/50= 10 Km)
Her defasinda Bir aracta yakit tasarrufundan bahsetmeden once, fazla yakit harcamasinin nedenlerini aciklamak yerinde olur
Aracin fazla yakit harcamasinin nedenlerini iki grupta toplamak mumkundur
Birincisi aractan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise surucuden kaynaklanan kusurlar
Aractan kaynaklanan kusurlar:
Asagidaki tavsiyelerin bir kismi bakim teknisyeni tarafindan yapilabilir
Ama sizin tarafinizdan yapilabilecek basit onarim ve bakimlar da vardir
Bu bakimlar kesinlikle rasgele bir tamirciye degil uzman ve yetkili bir servise yaptirilmali Bu bakim ve kontroller:
1 Motorunuzun ayar ve bakimlarini (En fazla 10 000 km de) ve uzman kisilere yaptirin
Bu ayar bakimlarinda;
a- Hava filtresinin temizligine dikkat edin Tikanmis hava filtresi yakit tuketimini arttirir
b- Hava filtresini yaz veya kis durumuna gore takin
c- Distributor platin ayarini katalog degerine ayarlatin Degerinde olmamasi yakit tuketimini arttirir
d- Akumulator ve baglanti kablolarinin bozuklugu motor verimini dusurur Degerinde olmamasi yakit tuketimini arttirir
e- Bujilerin arizali ve ayarsiz olmasi yakit tuketimini yuzde 10 arttirir
f- Karburatorun bakimin yaptirin
g- Rolanti devri katalog degerinde olmali Yuksek devir yakit tuketimini arttirir
h- Bakim teknisyeninizin, rolanti devri ayarini gaz analiz cihazi ile yapilmali Siki ve tutukluk yapan bir gaz pedali yakit tuketimini artirir
2 Fren balatalari ayarsiz ve siki ise tekerlek donusu zorlanir Yakit tuketimi artar
3 Debriyajin kaydirmasi yakit tuketimini arttirir
4 On duzen ayarlarini her 10 000 km de bir kontrol ettiren
5 Lastik havalari uygun basincta olmalidir Havasi az olan lastikte yuvarlanma guc oldugundan yakit tuketimi artar
Surucuden kaynaklanan kusurlar:
Surucu araci kullanirken asagidaki hususlara dikkat ettiginde daha az yakitla daha cok kilometre yapabilir
Oncelikle az yakitla cok kilometre gitmenin yolu sabirdan gecer sozunu unutmayalim
Eger ekonomi sizin icin on plandaysa asagidaki onerilerimizi dikkatlice uygulayin
1 Onunuzdeki araci cok yakindan takip etmeyin Zira devamli olarak aracinizi frenler ve gazlarsiniz
Bu durum ilave yakit tuketimine neden olur Ani fren ve ardindan gaz basmak yakit tuketimini yuzde 5 arttirir
2 Sehirlerarasi yolda en verimli hiz 80-90 km arasindadir
90 km nin ustunde her kilometre yakit tuketimini yuzde 1 arttirir
Son vitesteki 90 km lik hiz yaklasik 3 000-3 300 motor devrine esittir
Diger viteslerde de motorunuzu 2 750-3 000 devirler arasinda calistirin
(Bunun icin takometreden faydalanin)
3 Motorunuzun harareti (isisi) yakit tuketimini etkiler
a- Ilk hareketten once motorun isinmasi icin en fazla 30 saniye bekleyin Fazla isinmasini beklemek yakit tuketimini arttirir
b- Ancak sehirlerarasi yola cikarken, hareket gostergesinin normale yaklasmasini bekleyin
c- Kisin motorunuzun cok sogumamasi icin radyator onunu gazete kagidi ya da benzeri bir seyle kapatin
d- Soguk motorda yakit sarfiyati fazladir Motor tam isinmadan yapilan yolculuklardan (ozellikle kisa mesafelerden) kacinin
Boyle durumlarda araciniz yuzde 25 daha fazla yakit harcar
4 Yakit deponuzun hatali doldurulmasi yakit tuketimini arttirir Deponuzu doldururken asagidaki noktalara dikkat edin
a- Deponuzu mumkunse pompanin yavas hizi ile doldurun
b- Depo hicbir zaman agzina kadar doldurulmamali
c- Imkaniniz varsa sabah veya aksamin gec saatlerinde deponuzu doldurun
f- Bir istasyonun pompasina yanastiginizda pompanin para kisminin bilhassa sifirlanmasina dikkat edin
|
|
|