İşe Başlama Dilekçesi Maliyeye Elektronik Olarak Verilebilir
Tarih: 12

06

2012
Bilindiği gibi, vergiye tabi faaliyeti olan gerçek ve tüzel kişiler bu faaliyetlerini vergi dairelerine bildirmek zorundadırlar

[1] İşe başlama bildirimleri veya terkleri standart form dilekçe ile vergi dairesine kayıt numarası alınarak verilebilir

Bunun yanı sıra söz konusu yeni form dilekçeler Gelir İdaresi Başkanlığının sistemine girilerek (GELR DARES BAKANLII) elektronik ortamda da verilebilir

Böylece elektronik ortamda verilen dilekçeler aynen kağıt ortamda verilmiş dilekçeler gibi hüküm ifade eder

Diğer yandan, 02

05

2012 tarihinden itibaren vergi dairelerinde ve mal müdürlüklerinde kullanılacak olan işe başlama veya işi bırakma form dilekçeleri yeniden düzenlenmiştir

[2] Buna göre, formun ön yüzünde bazı değişiklikler yapılmıştır

Bu değişikliklerden ilki basit usulde vergilendirme talep eden mükelleflerden iş yerinin kendisine ait olması durumunda “emlak vergi değeri” kısmı ile ilgili bir boş tablo ilave edilmiştir

(Bkz

22 nolu satır)

Bilindiği gibi, kamu kurumları birçok işe başlama dilekçelerinde nüfus ve ikametgah belgesi istememektedir

Çünkü, adrese dayalı kayıt sisteminde (AKS) Nüfus ve Vatandaşlık Genel Müdürlüğünün belirlediği TC numaraları kullanılmaktadır

[3] Bu nedenle, nüfus ve ikametgah belgelerinin işe başlama dilekçe ekinde verilmesi geçmiş dönemlerde gereksiz bir işlem olmakta idi

Hatta, mükelleflerin vergi dairelerindeki tarh dosyaları gereksiz belgelerden dolayı şişmiş durumdadır

Öte yandan, Başbakanlık tarafından yayımlanan bir genelgede de TC numarasının verilmesi halinde nüfus ve ikametgah belgelerinin ibrazı gerekmemektedir

İlk kez işe başlama ve işi bırakma dilekçelerinin arka yüzünde göze çarpan bir başka önemli konu: “ticari taşıtlar” ile ilgili bildirimlerde 30 nolu satırdan başlayarak ticari taşıtın plaka numarası, şasi no, tescil veya noter senedi tarihi ve son olarak ticari taşıtın cinsi, markası ve modeli yazılacak tablolara yer verilmiştir

Bilindiği gibi, ticari taşıtlarda vergi dairesi yönünden mükellefiyet kaydında aranan tek belge yeni araçlarda aracın faturası vergi dairesine ibrazı zorunludur

Taşıt ikinci el ise, bu taşıtın vergi kaydı sırasında noter senedi veya tescil belgesi ibrazı gerekecektir

En son olarak, işe başlama veya bırakma dilekçelerinin “bildirime eklenecek belgeler” kısmında (3) adet eklenecek boş kutucuğuna yer verilmiş bulunmaktadır

Bu kutucuklar şöyledir:
a) İşe başlama bildirimi ticaret sicili memurlukları tarafından yapılan bildirimlerde ise, düzenlenen “kuruluş ana sözleşmesi” adet veya ilgili bölüm
b) Ticaret sicil memurlukları tarafından bildirimler haricindeki şirket ve kooperatiflerde ise, ticaret sicil gazetesine ait belge bölümü,
c) Ve son olarak, işe başlama bildirimi ticaret sicil memurlukları tarafından bildirilenler haricindeki şirketlerde temsile yetkili kişinin imza beyannamesi veya imza sirkülerleri
Özetlemek gerekirse, geçmiş yıllarda işe başlama veya bırakmalarda önemli problemler ortaya çıkmakta iken, adrese dayalı kayıt sisteminden sonra uygulama önemli ölçüde kolaylaşmıştır

TC kimlik numarasının bulunması ile beraber nüfus ve ikametgah evrakları artık ortadan kaldırılmıştır

Gerçek veya tüzel kişilerde işe başlama bildirimleri veya işi bırakma bildirimleri konusunda önemli düzenlemeler yapılmıştır

[4] Bürokrasi giderek azaltılmaya çalışılmaktadır

Gelir İdaresi Başkanlığının bu alanda yapmış olduğu çalışmaları takdir etmek gerekecektir
İşe başlama ve işi bırakma bildirimleri elektronik ortamda da doldurulmak suretiyle ilgili vergi dairesine yollanabilir

Bu bildirimleri alan vergi daireleri en kısa zamanda (vergi daireleri işlem yönergesine göre 7 gün içerisinde) işe başlama hakkında yoklama memurlarını ilgili iş yerlerine yollamak zorundadırlar

[5]
Öte yandan, 3568 sayılı yasaya ekli olarak çıkarılan 22 Seri Nolu Genel Tebliğ hükümlerine göre mükellefin “sözleşme” yaptığı mali müşavir veya YMM tarafından yapılabilecek bildirimlerde de işe başlama veya bırakmaların vergi dairesine bildirilmesi mümkün bulunmaktadır

Bu gibi durumlarda da işe başlama veya bildirimi yapan mali müşavire vergi dairesi ilgili tebliğlerde verilen kolaylıkları sağlamaktadır

Çok acil durumlarda yoklama işlemi yapılmaksızın pratik olarak vergi hesap numarası alınması mümkün bulunmaktadır

Bu gibi durumlarda ilgili mükellefin mali müşavirinin yukarıda yer verilen 22 Seri Nolu Genel Tebliğ hükümlerine göre vergi hesap numarası verilebilmektedir

[6] Söz konusu tebliğ hükümlerinden faydalanarak bu bildirimleri yapmakta yarar vardır

Uygulamada söz konusu tebliğden mali müşavir ve muhasebecilerin önemli ölçüde faydalanarak işlemlerini hızlandırmalarında yarar görülmektedir
Not: Bu makale Denetçi Eda KAYA ile birlikte hazırlanmıştır
[1] VUK md

160
[2] Örnek form no: 2024-f
[3] MERNİS projesi ile beraber TC kimlik numarasında yer alan adrese göre vergi daireleri tebligat yapabilmektedirler

Örneğin, bir yargı kararında vergi dairesi tarafından ödeme emirlerinin mükellefin adresinde tebligat yapılmadan doğrudan doğruya ilanen tebligat yöntemi ile ödeme emirlerinin tebliğ edilmesi işlemi iptal edilmiştir

İzmir 4

Vergi Mahkemesi kararı, 11

04

2011 gün ve E:2010/2474-K:2011/590 sayılı karar

[4] Örneğin yeni ticari araç alımında veya araç satımında noterler veya ilgili kuruluşlar bu durumu ilgili vergi dairesine bildirmektedirler

Yine aynı şekilde şirket kuruluşlarında yerel ticaret odaları ve/veya ticaret sicil memurlukları şirketin kuruluş evraklarını bağlı olunan ilgili vergi dairesine haberdar etmektedirler

[5] 21

07

1999 tarihli İç Genelgeye göre; yeni işe başlayan mükellefin mükellefiyet kaydı, vergi dairesince yapılacak yoklama işleminin sonucu beklenmeksizin derhal yerine getirilecektir

(KIZILOT Şükrü, Danıştay Kararları ve Özelgeler -5, adlı yayının 827

sayfasında yer almaktadır

[6] 22 seri Nolu Genel Tebliğ, 31

05

1997 tarih ve 23005 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır
Kaynak: