03-25-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Antiklerikalizm
ANTİKLERİKALİZM
Antiklerikalizm,kilisenin ayrıcalıklarına,mülklerine,var olan ya da olduğu iddia edilen toplumsal ya da siyasal nüfusuna karşı çıkan ya da başka gerekçelerle ruhban zümresini hedef alan akım ve eğilimler Antiklerikalizm teriminin tarihi 12-13 yüzyıl Avrupa"sına değin uzanırsa da günümüzde bu terim,daha çok Fransız Devrimi sırasında ve ertesinde ortaya çıkan gelişmeler ve Sovyet Devrimi ile bağlantılı olarak kullanılır
Antiklerikalizmin üç temel biçimi ayırt edilebilir 18 yüzyılda ortaya çıkan ilk biçimi,ruhban zümresinin feodalizmden kalma ayrıcalıklarını hedef alıyordu Liberalizmin yükseliş döneminde gelişen ikinci biçiminde,ruhban zümresini krallığa hizmet etmekle ya da bilimsel düşünceden uzak olmakla suçlayan iki belirgin eğilim görüldü Üçüncü biçimi ise bazı ülkelerde resmi devlet görüşü olarak ortaya çıktı din,yerine göre "ırk"ın,"demokrasi"nin ya da "ülke"nin düşmanı olan ruhban zümresinin güdümündeki bir kurum olarak tanımlandı Anglikan ve Protestan kiliseleri de tutucu ya da devlet karşısında yumuşak başlı oldukları iddiasıyla sık sık eleştirilmekle birlikte,antiklerikalizmin boy hedefi,Batı"da Katolik Kilisesi,Doğu"da ise Rus Ortodoks Kilisesi ile öteki kiliseler oldu
FRANSA 18 yüzyılda Voltaire ve Ansiklopediciler (ünlü Encyclopedie"nin yazarları )gibi kuşkucu düşünürler Krallık sansürünün ve kilisenin krallık üzerindeki nüfusunun getirdiği baskıları üzerlerinde hissettiler Bu birikimin sonunda,Fransız devrimcileri ,hedef seçtikleri Katolik Kilisesinin ayrıcalıklarını ortadan kaldırdılar ve kilise mülklerine el koydular 1801"de Napoleon devrimi sona erdirdi ve papalıkla bir anlaşma imzalayarak kiliseyi Fransız devletince desteklenen ve bu devlete hizmetle yükümlü bir dinsel kurum olarak "resmileştirdi" Bu sistem,Restorasyon,İkinci Cumhuriyet ve III Napoleon dönemlerinde bazı değişiklikler geçirdiyse de bir yüzyıl,boyu varlığını sürdürdü
1871"de Üçüncü Cumhuriyet"in kuruluşu ile birlikte,kilise yanlıları ile antiklerikal akım arasındaki eski çatışma yeniden alevlendi 1871-79 arasındaki çatışmalarda,kilise yanlısı kralcı partilerle Cumhuriyetçi,antiklerikal partiler karşı karşıya geldi Leon Gambetta "le clericalisme,voila le"ennemi"( düşman klerikalizmdir )sloganıbu dönemde ortaya attı Bu mücadeleden üstün çıkan cumhuriyetçiler,kiliseye karşı birçok yasa çıkardılar Cizvit tarikatı kapatıldı(1880) Ferry yasalarıyla (1881-82)parasız ve laik eğitim ilkesi,yalnızca medeni nikahın yasa önünde geçerli olması kuralı ve boşanma hakkı getirildi İkinci çatışma,Georges Boulanger"nin diktatörlük yetkileri elde etme girişimi sonucunda ortaya çıktı ve gene antiklerikallerin zaferiyle sonuçlandı Üçüncü çatışma ,Alfred Dreyfus olayı,(1894-1906)sırasında meydana geldi Parlamentodaki bütün cumhuriyetçi gruplar,kralcıları,militaristleri ve kilise yanlılarını kamu yaşamından silmeye kararlı bir antiklerikal-cumhuriyetçi blok oluşturdular Bu dönemde antiklerikal yasalar birbirini izledi Dernekler Yasası (1901)ile Fransa"da etkinlikte bulunan tarikatların hemen hepsi kapatılarak mallarına el kondu 1905"te çıkarılan bir yasayla da kilise ile devlet birbirinden ayrıldı
Kaynak:AnaBritannica cilt 2 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|