01-10-2012
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Şarkı,klasik Türk Müziğinde Dindışı,küçük,sözlü Form.
Özellikle dört,beş ve altı dizeli şarkıların bölümleri arasında,genellikle kısa ( bör ölçüden az) saz payları yer alır Bunlar,çoğu kez kalıplaşmış motiflerdir Bazı şarkılarda bu saz paylarının yerini "canım" ya da "hey canım" gibi terennüm sözleri yer alır Bazı şarkılarda da hem saz payı,hemde kısa terennüm sözleri bulunur Şarkılar genel olarak beste ve semai gibi büyük formlara göre daha hafif,daha kolay melodilerle kurulduğu için,beste ve semailerin zemin ve meyan bölümlerindeki melodik ağdalılıkla karşıtlık oluşturma amacına yönelik ,hafif nitelikteki terennüm bölümü,şarkı,formunda bulunmaz Ama çok az şarkıda "hey" ,"of" gibi hecelerin birkaç kez yinelendiği terennüm sayılabilecek kısa bölümler vardır
Şarkılarda en çok aşk,ayrılık,kavuşma,sevgili vb konu ve kavramlar işlenmiştir Günümüze ulaşabilen en eski güfte mecmualarında bile şarkı güfteleri büyük yer tutar Şarkı formu,döneminin beğeni ve anlayışını öbür formlardan daha çok yansıtır Her dönemin tutalan bestecileri bütün öteki formlardan çok şarkı formunda yapıt vermişlerdir Belki de,bu yüzden kar,beste,semai gibi formlarda dönemden döneme üslup değişimi şarkı formundaki kadar çok olmamıştır Hacı Arif Bey"den önceki besteciler ( Tamburi Mustafa Çavuş dışında) şarkı formuna ağırlık verseler bile,başka formlarda da sözlü yapıtlar bestelemişlerdir Ama bu bu forma ilk kez Hacı Arif Bey özel bir önem vermiştir III Selim döneminde etkisini duyurmaya başlayan romantik anlayış en olgun anlatımına Hacı Arif Bey"in şarkılarında kavuşmuştur Birkaçı dışında,Hacı Arif Bey"den sonraki besteciler,şarkı formuna tek form olarak bağlanmışlar bütün öbür formları biryana bırakmışlardır Bunan başlıca nedeni,sarayın klasik Türk müziğinin gelişiminde çok önemli rol oynayan desteğinin gitgide zayıflaması ve İstanbul"a Balkanlardan kkgelen,klasik Türk müziğinin özellik ve inceliklerini yeterince bilmeyen Çingene,müzikçilerin icra ettiği bir ken müziğinin '(daha önce saray müziği idi) doğmasıdır
Klasik Türk müziği tarihinde bir dönüm noktası olan Hacı Arif Bey"den önceki tek şarkı bestecisi Tamburi Mustafa Çavuş"tur Hacı Arif Bey"den sonraki bestecilerin hemen hepsi şarkı bestecisidir Bunlar arasında Şevki Bey,Rahmi Bey,Şemseddin Ziya Bey,Lem"i Atlı,Bimen Şen,Suphi Ziya Özbekkan,Selahattin Pınar ve Cevdet Çağla başta gelir
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|