01-10-2012
|
#3
|
Şengül Şirin
|
Şarkı,Batı Müziğinde ,tek bir insan sesi tarafından çalgı eşliğinde ya da eşliksiz seslenidirilen parça.
13 ve 14 yüzyıllarda çoksesli müziğin gelişmesiyle birlikte,besteciler ana melodiyi solo şarkıcıya,yardımcı melodileri de çalgılara vermeye başladılar Bir melodinin bir önceki melodiyi taklit etme tekniği 15 yüzyıla gelindiğinde müzik dokusunun ayrıntılı olarak işlenmesine,kontrpuana dayalı çoksesliliğin gelişmesine,buna karşılık ana melodinin eski önemini yitirmesine yol açtı Ama sonraki yıllarda buna karşı gelişen tepki sonucunda olabildiğince yalın,yalnızca birkaç akorlu eşlikleri olan şarkılar yaygınlaştı 16 yüzyılda ise,sözlerin incelikli ve anlaşılabilir bir biçimde söylenişi yeniden önem kazandı
17 yüzyılda sahne müziği şarkıların daha da incelikli bir anlatım kazanmasına yol açtı Resitatif ile arya arasındaki ayrım da bu dönemde oluştu Resitatif,basit akorlu bir eşliği ve serbest bir söyleşi olan,tümüyle söz ağırlıklı şarkalara,arya ise daha işlenmiş bir melodisi ve anlatımlı bir eşliği olan,virtüözlük gerektiren şarkalara verilen addı Müzikleri açısından daha ilginç olduklarından aryalar opera,kantat ve oratoryoya egemen oldu Bu türlerin dışında,önceki dönemlere oranla 18 yüzyılda solo şarkıya daha az önem verildi Örneğin Mozart ve Haydn"ın şarkıları bu bestecilerin en iyi yapıtları değildi Yalnızca popüler müzikte,klavye eşlikli strofik (kıtalı) şarkılar gelişme gösterdi
19 yüzyıl başlarında Avusturyalı besteci Franz Schubert"in şarkıları dramatik aktarım ve müzik tekniği bakımından kusursuzdu Robert Schumann,Jhonnes Brahms ve romantik dönemin önde gelen öbür şarkı bestecileri Scuhubert"in yalnızca strofik melodiyi çeşitleme sanatını değil,eşliğin taşıdığı olanakları da öğrendiler Gabriel Faure ve Claude Debussy gibi Fransız bestecilerin şarkıları ise,Fransızcanın akıcı söyleniş ve vurguların da etkisiyle son derece değişken armonilere sahipti 20 yüzyıl bestecileri sesin eşlikle ilişkisini araştırmaya,şarkıcının anlatım ve teknik sınırlarını genişletmeye ve insan sesini bir çalgı gibi kullanmaya devam ettiler
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|