Yalnız Mesajı Göster

Şarkı,Batı Müziğinde ,tek bir insan sesi tarafından çalgı eşliğinde ya da eşliksiz seslenidirilen parça.

Eski 01-10-2012   #3
Şengül Şirin
Varsayılan

Şarkı,Batı Müziğinde ,tek bir insan sesi tarafından çalgı eşliğinde ya da eşliksiz seslenidirilen parça.



13ve 14yüzyıllarda çoksesli müziğin gelişmesiyle birlikte,besteciler ana melodiyi solo şarkıcıya,yardımcı melodileri de çalgılara vermeye başladılarBir melodinin bir önceki melodiyi taklit etme tekniği 15yüzyıla gelindiğinde müzik dokusunun ayrıntılı olarak işlenmesine,kontrpuana dayalı çoksesliliğin gelişmesine,buna karşılık ana melodinin eski önemini yitirmesine yol açtıAma sonraki yıllarda buna karşı gelişen tepki sonucunda olabildiğince yalın,yalnızca birkaç akorlu eşlikleri olan şarkılar yaygınlaştı16yüzyılda ise,sözlerin incelikli ve anlaşılabilir bir biçimde söylenişi yeniden önem kazandı

17yüzyılda sahne müziği şarkıların daha da incelikli bir anlatım kazanmasına yol açtıResitatif ile arya arasındaki ayrım da bu dönemde oluştuResitatif,basit akorlu bir eşliği ve serbest bir söyleşi olan,tümüyle söz ağırlıklı şarkalara,arya ise daha işlenmiş bir melodisi ve anlatımlı bir eşliği olan,virtüözlük gerektiren şarkalara verilen addıMüzikleri açısından daha ilginç olduklarından aryalar opera,kantat ve oratoryoya egemen olduBu türlerin dışında,önceki dönemlere oranla 18yüzyılda solo şarkıya daha az önem verildiÖrneğin Mozart ve Haydn"ın şarkıları bu bestecilerin en iyi yapıtları değildiYalnızca popüler müzikte,klavye eşlikli strofik (kıtalı) şarkılar gelişme gösterdi

19yüzyıl başlarında Avusturyalı besteci Franz Schubert"in şarkıları dramatik aktarım ve müzik tekniği bakımından kusursuzduRobert Schumann,Jhonnes Brahms ve romantik dönemin önde gelen öbür şarkı bestecileri Scuhubert"in yalnızca strofik melodiyi çeşitleme sanatını değil,eşliğin taşıdığı olanakları da öğrendilerGabriel Faure ve Claude Debussy gibi Fransız bestecilerin şarkıları ise,Fransızcanın akıcı söyleniş ve vurguların da etkisiyle son derece değişken armonilere sahipti20yüzyıl bestecileri sesin eşlikle ilişkisini araştırmaya,şarkıcının anlatım ve teknik sınırlarını genişletmeye ve insan sesini bir çalgı gibi kullanmaya devam ettiler



Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsinet için derlenmiştir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla