01-02-2012
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Şan,müzikal Tonların Insan Sesiyle Elde Edilmesi.
ŞAN
Şan,müzikal tonların insan sesiyle elde edilmesi En eski müzik yapma biçimidir Tekniği fiziksel olarak çok kesin biçimde tanımlanabilir Bu teknik,ciğerlerin körük biçiminde kullanılmasına ,gırtlaktaki ses tellerinin kamış ya da bir vibratör gibi,göğsün ve kafatası boşluklarının ise bir nefesli çalgının borusu gibi ampflikatör işlevi görmesine,dil,damak,diş ve dudakların da sözleri en iyi iletecek biçimde kullanılmasına dayanır Şan eğitiminde bu dört mekanizmanın eşgüdüm içinde çalıştırılması öğretilir Eğitimin sonunda şarkıcının müzik sesi niteliğine sahip (akortlu) ses çıkarması,sesini çeşitli yükseklik (tizlik-peslik) ve gürlük derecelerinde rahatlıkla kullanılması,art arda seri olarak gelen notalarda sesini ustalıkla çevirebilmesi beklenir Sesinin istikrarlı bir biçimde akmasını sağlayan çeşitli mekanizmaları eşgüdüm içinde çalıştırmak da ondan beklenenler arasındadır
Modern şan üslupları genellikle İtalyan bel canto tekniğinden kaynaklanmıştır Bel can-to tekniğinin kökeni de 16 yüzyılın çoksesli ( çok partili) müziğindedir Bu müzikte,sözlerin anlam ve duygularını iletmeye önem veriliyor o nedenle şarkıcıların çok geniş bir anlatım kapasitesinin bulunması isteniyordu Dönemin kontrpuana dayanan çoksesli yapıtlarında,şarkıcıların bir çalgının başarabileceği zorluktaki pasajları sesleriyle gerçekleştirmesi gerekiyordu Şan sanatı buna uygun olarak,şarkıcılara en yüksek anlatım gücünü ve çeşitliliğini verecek bir biçimde gelişti
Bel canto şan tekniği öncelikle,tek bir nota üzerinde ses tonu gürlüğünün artırılıp azaltılabilmesi üzerine kurulmuştur Ama ses tonunun hacminde gerçekleştirilen çeşitleme ile gürlüğünde gerçekleştirilebilen çeşitleme farklıdır Bel canto üslubu gürlük tekniğine dayanır Yani ses,yalnızca daha büyük bir ses hacminin elde edilmesini sağlayan ağız boşluğunu büyüterek değil,ses telleri üzerindeki hava basıncının artırılıp azaltılmasıyla değiştirilir Ayrıca bu teknik sesin ,biri gırtlağın görece inik konumda olduğu sırada üretilen bir diyapozon tonu,biri de gırtlağın yüksek konuma çıkmasıyla üretilen bir flüt tonu olmak üzere,iki "ton"u olduğu ilkesine dayanır Hem bel canto tekniğinde söyleyen şarkıcılar,hem de besteciler bu farkları biliyorlardı Bununla birlikte bu ayrım,Richard Wagner ve ondan sonraki bestecilerin daha kapsamlı bir şan üslubu getirmeleri üzerine büyük ölçüde ortadan kalktı Çeşitli bel canto türleri arasında canto spianato,canto fiorito ve canto declamato vardı
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|