12-11-2011
|
#5
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Afrika Sanatı,afrika Sanatının özellikleri
Afrika"da konuşma ve tartışma sanatı,atasözlerinin kullanımına dayanır Konuşmacı,atasözleri kullanarak bilgi düzeyini göstermiş olur genellikle de atasözünün yalnızca başını söylemeyi yeterli bulur Atasözleri konuşmacıya,rakiplerine ima yoluyla saldırma olanağı verir Halkların bilgi birikimini ve davranış biçimlerini ortaya koymaktan başka yaratılıcık ve mizah duygularınında göstergesi olan Afrika atasözlerinin en kapsamlı derlemesi,İsviçreli misyoner J G Chiristaller tarafından yapılmıştır 1879"da yayımlanan bu derleme,Gana"nın Twi dilindeki 3 600 atasözünü içerir
Bilmeceler de soru biçiminde değil,düz cümle olarak söylenir Bilmece,eğretilemeye dayalı konuşmada bir tür egzersiz olarak kullanılır Amaç dinleyici denemek değil,bilmeceyi soranın yeteneklerini sergilemesidir
20 yüzyıl ortalarında sözlü geleneğin giderek yok olduğu görülür Ama milliyetçiliğin gelişmesi ve eğitimin yaygınlaşmasıyla birlikte Afrikalılar kültürel miraslarına daha bilinçli olarak sahip çıkmaktadırlar Sözlü geleneği derleme ve koruma çalışmaları artık Batılı antropologların tekelinde değildir Yapıtlarında Afrika folklorunu yaşatan yazarların başında Amos Tutuola gelmektedir
Svahili ,Bantu ve Yoruba dillerindeki yazılı edebiyat ,Avrupa dillerinden daha eskiye dayanırsa da çağdaş Afrika edebiyatında öncelikle Fransızca ,Portekizce ya da İngilizce"nin kullanıldığı görülür
Fransızca yazılı ve basılı ilk çağdaş edebiyat,Fransız yönetimine ve uygulanan asimilasyon politikasına karşı bir tepki olarak doğmuştur Hareketin önderi,1960"ta Senegal Cumhuriyet"inin ilk başkanı seçilen Leopold Sedar Senghor"dur 1947"de arkadaşlarıyla birlikte Afrika"nın önde gelen edebiyat dergisi Presence africaine"i yayımlamaya başlayan Senghor"un Anthologie de la nouvelle poesie negre et malgache (1948:yeni Siyah ve Madagaskar Şiiri Antolojisi) adlı yapıtı ,Siyah bilinçlenme akımının oluşumunda önemli bir rol aynamıştır Siyah bilinçlenme akımının önde gelen romancıları Kamerenlu Ferdinand Oyono ile Mongo Beti adıyla yazan Alexandre Biyidi"dir Fransızca yazan ikinci kuşağın dikkati çeken yanı bireysel yaklaşımdır Kongolu şair Tchicaya U"Tamsi Le Mauvais Sang (1955:Kötü Kan) Epitome (1962;Özet ve Le Ventre (1964; Karın) gibi yapıtlarındaki gerçeküstücü şiirlerinde kişisel sorunları ele alır mitoloji,Hıristiyanlık ve cinsellikle ilgili imgelerin yan yana geldiği bir yapı oluşturur L"enfant noir (1953;Kara Çocuk) adlı romantik otobiyografisiyle ünlenen Camara Lave en önemli yapıtı olan Le Regarddu roi (1954:Kralın Debbdebesi) adlı romanında Batı Afrika ormanlarının gizemli atmosferi içinde bir beyazın kurtuluşu arayışını anlatır Afrika ve İslam öğelerinin iç içe bulunduğu bu yapıt ,Afrikada yazılmış en iyi romanlardan biri sayılır Camara Laye Dramouss(1966) adlı romanında da Gine"de iktidarı elinde tutan partinin sert uygulamalarını eleştirir Cheikh Hamidou Kane"in L"Aventure ambigue (1961;Belirsiz Serüven) ve Yambo Ouologuem in Le Devoir de yapıtları ,1960"larda gelişen felsefi roman anlayışının başarılı örnekleridir
Kaynak:AnaBritannica cilt 1 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|