12-10-2011
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Afrika Sanatı,afrika Sanatının özellikleri
Tüm Afrika sanatı bir ölçüde,içinden çıktığı toplumun yapısını ve düşünce sistemini açıklar Sanata ulaşmak,aynı zamanda toplum yapısını ve düşünce sistemini kavramaktan geçer Örneğin davulcunun vurduğu ritimleri değerlendirebilmek için a davulcunun konuştuğu dilin yapısındaki ritim ve tonun niteliğini bilmek gerekir Hiyerarşik örgütlenmesi olan topluluklarda bu nitelik daha kolay kavranır Asanti ve Yorubalar arasında krala,şefe ya da dinsel öndere ayrılmış danslar vardır Benzer biçimde ,belirli türde heykeller üst sınıfa özgüdür Yorubalarda boncuk işleme,yalnız kral ve ailesinin eşyasında,Benin"de fildişi ,kral ve saray altarlarında kullanılır,Kimi topluluklarda yaş grubunagöre sanatta değişiklikler yapılmakta ,kiminde de meslek gruplarının dansları ayrı olmaktadır

Afrika sanatı,dinsel inançların bir anlatım aracıdır Sanatla en çok ilişkisi ola ata kültürüdür Toplum henüz doğmamışların,yaşayanların ve ölmüşlerin (ataların) tümünü birden kapsar İnanca göre,kişi bu üç dönemin her birinden geçer Atalar maske ve heykellerle yaşayanların dünyasına katılırlar,onları korur,yardımcı olurlar Dünyaya çocukları gönderen onlardır Dogon"da maske ve heykeller dışında tabure ve kapılar da ataların figürleriyle bezenerek onların yardımları istenir
Afrika sanatı çevre koşullarının ve yaşam biçiminin bir göstergesidir Ahşap heykel,işlenebilecek ağacın bulunduğu çevrelerde var olabilmiştir Pigmeler göçebe oldukları için,yanlarında taşıyamayacakları heykelin yerine dansı,sözlü edebiyatı ve müziği benimsemişlerdir Ağacın olmadığı yerde görsel anlatım aracı olarak resim gelişme göstermiştir Mimarlık da çevre koşullarıyla yakından ilişkilidir
Afrika sanatını tanımlamada "ilkel" terimi kullanılır Oysa bu terim sanat yapıtının niteliğini tanımlamaz,sanatın içinde oluştuğu toplumu niteler Ayrıca "kabile" değişmez ve tanımlanabilen bir toplumsal birim değildir Tek yerleşmenin bir kabile oluşturduğu durumlarda vardır birkaç yerleşmenin bir kabile olarak tanımlanabildiği durumlar da,Kült gruplaşması da Afrika sanatını tanımlamada karışıklık yaratmaktadır Kült gruplaşması da Afrika sanatını tanımlamada karışıklık karışıklık yaratmaktadır Kült gruplaşması da Afrika sanatını tanımlamada karışıklık yaratmaktadır Kült gruplaşması kabile sınırlarıyla aynı olmaz Ticaret ve sanatçıların yer değiştirmesi ,kapalı çevreler içinde oluşan üslupların yayılmasına yol açmıştır Kimi üslup yayılmaları eski zamanlardaki toplumsal hareketlere dayanmaktadır Kalp biçimi yüz motifinin Burundi-Zaire sınırından Gabon"da Ogoue Irmağına kadar geniş bir alanda görülmesi,Bantu dili konuşan halkların hareketleri sonucunda ortaya çıkmıştır Çeşitli toplumsal sorunlar üslup tanımlamasında karışıklıklara yol açmaktadır
Afrika sanatının 20 yüzyılda en önemli sorunu,değişik kültür çevreleriyle olan ilişkisidir Batı biçimlerinde yetkinleşmiş kimi sanatçılar,yeteneksel sanata da ilgi duymaya başlamışlardır Vincent Kofi"nin "Uyanan Afrika" adlı heykeli,betimlediği yatan kadın figürüyle Batı sanatı etkisindedir,ama figürün baş ve boyun biçimi Asantilerin ahşap ve terra cotta ( pişmiş toprak) figürlerini anımsatır Birçok yapıtta Afrikayla Batı"nın anlatım biçimlerinin bir araya gelmesi sanata zenginlik katmaktadır Bu değişim özellikle halk sanatında özlenmektedir Zengin bir kültür ortamının verilerinden kaynaklanan çağdaş Afrika sanatının geleceğe dönük,zengin bir araştırma dönemi içinde olduğu kesindir
Kıta coğrafi bakımdan beş bölgeye ayrılır;
1) Sudan"ın geniş yeşil alanları,
2) Batı Afrika"nın ormanlık alanları,
3) Kongo Irmağı Havzası,
4) Doğu Afrika savanları ve,
5) Güney Afrika
Bu bölümün din,ırk ve dil açısından uygun olmadığı gibi,sanatsal üretim açısından da bütünlük gösteren bir bölünme değildir Ancak tutarlılık ve kolaylılık sağlamak için edebiyat,müzik,gösteri sanatları ve görsel sanatlar ayrı ayrı ele alınırken gene de bu coğrafi ayırım göz önünde tutulmuştur
Kaynak:AnaBritannica cilt 1 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|