Şengül Şirin
|
Afrika Sanatı,afrika Sanatının özellikleri
AFRİKA SANATI

Afrika sanatı,Afrika"da özellikle siyahların ortaya koyduğu heykel,resim,dokuma,giysi,takı,mimarlık,müzik,d ans,tiyatro ve şiir dallarındaki sanat yapılarının tümü
I Dünya Savaşından sonraki yıllarda yapılan araştırmalar Afrika"da zengin ve etkileyici bir sanatın varlığını ortaya koymuştur Batı dünyasından çok değişik olan bu ortamın ürünleri tüm sanatseverlerin ve bilim adamlarının ilgisini uyandırmıştır İÖ 6 binden günümüze değin uzanan Afrikadaki yoğun sanat üretimi hem çok yönlüdür,hem de inanılmaz bir çeşitlilik sergiler Afrika sanatı denince akla ilk gelen heykeldir Oysa,Afrika sanatı heykelle birlikte resim,mimarlık,edebiyat,tiyatro,müzik,dans,giysi gibi dalları ve takı ,saç düzenlemesi,dokuma,çanak çömlek ,sepet yapımı,maden işçiliği gibi küçük el sanatlarını da kapsar Çeşitlilik,bu sanat biçimlerinin her birinin öteki biçimlerden bağımsız,kendi çevresinde,tarihsel ve toplumsal ortamında gelişmiş olmasından kaynaklanır
Afrika sanatını kavrayabilmek için Afrika dışında gelişmiş düşünce sistemlerinden sıyrılmak gerekir Afrika sanatı ancak o zaman gerçek boyutlarıyla anlaşılıp,değerlendirilebilir Örneğin Afrika sanatçısının toplumdaki işlevi Batı"dan farklıdır Batı,sanatçısını günlük yaşamdan ayırır Batı"da gösteri sanatları için özel yapılar yapılır görsel sanatlar için sergiler düzenlenir Orada sanatçı yaşamını tümüyle sanatıyla kazanabilir Oysa birkaç örnek dışında ,Afrika sanatçısı diye adlandırılan kişi toplumun herhangi bir üyesinden farksız,tarlasını sürüp ekmek durumundadır Ancak,bir ya da birkaç sanat dalında yetenekli olmak,toplum içinde saygınlık elde etmenin önkoşuludur Şefin ya da dinsel önderin yetenekli bir dansçı olması gerekir Davulcudan gelen mesajları yorumlayabilmesi için aynı zamanda bu sanatta da uzmanlaşmış olmalıdır

Afrikada sanatçı ile zanaatkar arasında Batı"da olduğu gibi bir fark yoktur Heykelci,günlük kullanım eşyasının iyi tasarlanmış olması düşüncesinin küçültücü olabileceği inancında değildir Bir yemek kabı yaparken,bir dinsel tören için yaptığı maskeye gösterdiği özeni gösterir Oysa Batı"da işlevselliğin değerinin 20 yüzyılda yeniden keşfedilmesi gerekmiştir
Afrikada bir yapıt ya da gösterinin değerlendirilmesi ve kabul edilmesi geleneksel kurallara göre olur Alışılagelmiş belirli kalıplara uymayanlar toplum tarafından reddedilir
Batılı bilim adamları sanatsal olguları ayrı sınıflara ayırmışlardır Oysa Afrikalı sanatsal eylemi bir bütün olarak görür Örneğin bir Afrika maskesi kendi başına yeterli değildir,dinsel inançların bir gereci olduğundan anlam kazanır giysiyle,müzikle ,şiir ve dansla bütünleşir Batılı için Afrika heykeli demek maske demektir Oysa giysi maskeden daha önemlidir Gene kimi toplumlarda dans da maskeden önemlidir Sanatçının toplum içindeki yeri toplumsal değer yargılarına göre değişir Saygın sanatçı kimi toplulukta maskeci ,dansçı,kiminde de müzikçidir Sanıldığı gibi Afrika sanatı gerçekte anonim değildir Sanatçıların adları bellidir ne kadar yetenekliyseler ,toplum içinde o kadar tutunur ve tanınırlar Belirli kalıpların varlığına karşın sanatçı yaratıcılıkta özgürdür Örneğin bir bunda maskenin biçimi bellidir,ama sanatçı maskenin saçını düzenlemekle özgürdür Öyle ki kimi durumlarda sanatçıların özgür yaratıcılıkları toplumun isteği doğrultusunda desteklenir Yorubaların Gelede kabilesinde cadıları memnun etmek için maskenin özgün ve çarpıcı olması özellikle istenir
Kaynak:AnaBritannica cilt 1 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|