11-13-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Gıyas Bin Gavs Bin Es-salt El-ahtal
GIYAS BİN GAVS BİN ES-SALT EL-AHTAL
Ahtal,tam adı GIYAS BİN GAVS BİN ES-SALT EL-AHTAL( d y 640,Hira ,Suriye Çölü-Ö 710) eski,Bedevi geleneğindeki Arap şiir biçimini yetkinleştirmesiyle tanınan Emeviler dönemi (661-750)şairi Ünlü Arap kabilesi,Taglibilerin,Cuşam bin Bekr kolundandır
Adı "boşboğaz" anlamına gelen Ahtal Hıristiyandı ama içkiye ve kadınlara düşkünlüğü yüzünden dininin gereklerini ciddiye almazdı Müslüman Araplarla da iyi geçinirdi Halife I Yezid"in (hd 680-683) nedimi ve yakın dostu olmasına karşın ,halifenin Müslüman olması için yaptığı önerileri geri çevirmiştir Yezid"e ve bazı Emevi ileri gelenlerine yazdığı methiyeleriyle ünlü olan Ahtal,Halife Abdülmelik (hd 685-705) zamanında saray şairliğine atanmış,ama I Velid döneminde gözden düşmüştür
Ahtal,şiirlerinde platonik aşkı işlemekle birlikte,Divan"ında az da olsa yer verdiği gerçekçi şiirlerinde açık saçıklığı doğal sayan Arap şiir geleneğini izler Övgü ve yergilerinde çok başarılı olan şair,kasidelerini aşırı süslü ve akıcılıktan uzak bir dille yazdığı için eleştirilmiş buna karşılık şiirlerinin estetik düzeyi tartışmasız kabul edilmiştir Emeviler hakkında yazdığı kasidesi ünlüdür
İlk dönem Arap edebiyatı tarihinde Ahtal,Cerir ve Ferezdak ünlü bir üçlü oluştururlar Gerek üslup gerekse kullandıkları sözcükler bakımından birbirlerine çok benzeyen bu üç şairden hangisinin en üstün olduğu tartışmalıdır Ancak,dilbilimci,Ebu Ubeyde ,Ahtal"ın şiirleri arasında 10 kusursuz ,10 da kusursuza yakın kaside bulunduğunu belirtir ve bu üstünlüğüyle Ahtal"ı bu üçlünün en usta şairi sayar
Kaynak:AnaBritannica cilt 1 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|