06-08-2011
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Tampere Akort Nedir? Nerelerde Kullanılır.
Tampere akort,EŞİT ARALIKLI DÜZEN olarak da bilinir,müzikte bir oktavın 12 eşit yarım sese bölündüğü akort düzeni Özellikle klavyeli çalgılarda bir parçayı bütün tonlara transpoze etmaye olanak verdiğinden,18 yüzyıl sonlarında Fransa ve Almanya"da 19 yüzyılda da İngiltere"de daha önceki akort düzenlerinin yerini almıştır Klavyeli çalgılarda kullanılmasından önce,lavta gibi Perdeli çalgılarda kullanıldı
Akort kavramının temelini,aralıklar,yani iki ses perdesi arasındaki uzaklık oluşturur Basit matematiksel aralık oranları üzerine kurulu en eski akort düzeni,İÖ 6 yüzyılda Pyhagoras okulunun geliştirdiği düzendir Batı müziğinde kullanılan bütün akort düzenlerinin çıkış noktası oktav aralığıdır Bu müziğin temeli olan klavyede beyaz tuşlarla elde edilen diyatonik dizi beş tanesi büyük ( tam tonlar ya da tam sesler,) yedi aralıktan oluşur Frekans oranları tamsayı olan ses aralıkları ( örn unison,oktav,tam beşli tam dörtlü ve büyük üçlü aralıklar) kulakta hoş etki uyandıran bir tınlama verir ve konsonansla sonuçlanır Disonans ise,akustikteki darbe olayından yani frekansları birbirine yakın olan ses dalgalarının girişiminden kaynaklanır Oysa konsonans darbe olmamasının sonucudur
Sesin düzenlenmesi (tampereman),disonansı azaltmak için akordun değiştirilmesi dir Franchinus Gafurius Practica Musica (1946,Müzik Uygulaması) adlı araştırmasında bunu sağlamak için doğal tam beşlinin,öteki aralıklar arasında disonans yaratan fazlalığını birkaç oktava yedirmeyi önermiştir
Ortaçağın tek sesli müziğinde "doğal armoniklere göre akort"kullanılırdı Bu düzende dizi aralıkları,doğal üçlülerin ve beşlilerin çeşitli toplam ve farklarıyla hesaplanırdı Ama bu akort büyüklükleri farklı iki tam sesin ( büyük ikili) oluşmasıyla sonuçlanıyor,dolayısıyle beşlilerin arasını dolduran seslerin akortsuz tınlamasına yol açıyordu Çok sesli (çok partili) müzikte kullanılamayacağı ortaya çıkan bu düzen 1500"lerde yerini ortalama ton akorduna bıraktı Ortalama ton akordunda büyük ve küçük doğal tam seslerin ortalaması kullanıldı Beşli,doğal beşliden biraz (16 cent kadar) küçüldü Bu sistem üç sesli akorlarda özellikle iyi sonuç veriyordu Buna karşılık siyah tuşların ses düzeninde klavyede aynı tuşta yer alan Fa diyez ile Sol bemol aynı sesi vermiyordu Genellikle yeğlenen siyah tuşlar Do diyez,Mi bemol ,Fau diyez,Sol diyez,yerine La bemolü gerektiren bir tonda çalındığında çok şiddetli ve kulağın dayanamayacağı bir disonans doğuyordu Gene bu düzenlerde,örneğin beşlilere göre yapılan akortta tize doğru 12 sesten sonra gelen Si diyez Do ile çakışmıyor tiz kalıyordu Bu gibi akort düzenleriyle belirlenen perdeler,oktavlar ve farklı tellerden çalınan aynı notalar,bozuk akortlu oluyordu Bu sakınca tampere akort düzeninin gelişmesine yol açtı
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi netiçin derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|
|