05-27-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Şinto,( Japonya"da "kami (tanrı Ya da Kutsal Güç) Yolu") Japonya"ya özgü Dinsel Inanç ve Ibadet Sistemi
ŞİNTO;

Şinto,( Japonya"da "kami (tanrı ya da kutsal güç) yolu") Japonya"ya özgü dinsel inanç ve ibadet sistemi Biçimsel bir inanç ya da felsefe sistemi Biçimsel bir inanç ya da felsefe sistemi olmaktan çok,toplumsal ilişkilerde ve gündelik yaşamda etkili bir kurallar bütünüdür
Tarihsel kullanımı içinde Şinto terimi,Japonyadan gelişen ilk inançları kapsamaz 6 yüzyılın ikinci yarısına değin yazılı metinlerde adı geçmez İlk dönemlerde bu din için billi bir ad kullanılmamıştır Şinto adı,Budacılığın Japonya"da etkili olmaya başlamasından sonra ortaya çıkmeş ve bu dinin Budacı Yasanın Yolu"ndan ayrıt edilebilmesi amacıyla Kami Yolu adı kullanılmaya başlamıştır
Şinto sisteminin temelini kami"lerin doğasına ve niteliklerine ilişkin inançlar oluşturur Kami"lerin çeşitli tanrısal biçimlerde ortaya çıktığına ve her tekil varlığın varoluşunun her anında,onların gerçekliğinin algılanabileceğine inanılır
japonya"da Çin ve Kore kültürlerinin etkili olduğu ve birleşik bir ulusal devletin kurulduğu 4-7 yüzyıllar arasındaki döneme değin,bu tekçi dünya görüşüne anlatım kazandıran dinsel uygulamaların ne olduğu bilinmemektedir Her mevsim düzenlenen tarımsal ayinlerin kami"lerle ilgili olduğu sanılmaktadır Zamanla belirli yerlerin kami"leri buraların yönetici klanlarıyla (uci) ilişkilendirildi ve ucigami adını aldı Bugünkü Nara kenti yakınlarında bulunan Yamato bölgesi klanlarından birinin önderleri,soylarının evrensel nitelikteki büyük kami Güneş Tanrıçası Amaterasu"ya dayandığını ilan ettiler Bu klan Japon imparatorluk ailesinin temelini oluşturdu
Merkezi Yamato"da olan ulusal devletin gelişmesiyle,Şinto şenlikleri (matsuri) olağan devlet işleriyle iç içe geçti Bu etkinliklere matsuri-goto (dinsel şenlik işleri)adı verildi ve terim modern Japonca"da "yönetim" anlamını kazandı
Din ve devlet işleri arasındaki bu bütünlük Meici Restorasyonu sırasında yeniden canlandırıldı Şinto tapınakları,ulusal yaşamın temel çıkarlarının korunup desteklendiği önemli merkezler durumuna geldi Kokka Şinto ( Devlet Şintosu) denen bu sistem II Dünya Savaşından sonra gerilediyse de Cinca Şinto ( Tapınak Şintosu) adı altında yeniden biçimlendirildi ve imparatorluk ailesiyle yakın ilişkisini sürdürdü Öncekinden farklı olarak,Cinca Şinto bu gün tüm siyasal işlevlerinden arınmış durumdadır Önceden devlet yönetiminde olan 80 bini aşkın tapınak ,Şinto Tapınaklar Birliği ( Cinca Honço) adı aldınta örgütlenmiştir Bu tapınaklar artık devletten yardım almak yerine özel kişi ve kuruluşlar ile cemaatin katkıları sayesinde varlığını sürdürmektedir
Tarihsel gelişmesi içinde Şinto birçok dış etkiye açık olmuştur İnanç ve uygulamalarında Konfüçyüsçülük Taoculuk ve Budacılığın güçlü izleri görülür Meici dönemindeki (1868-1912) yozlaşma sonucunda,Konfüçyüsçü çilecilik anlayışına ve inanç sistemine ağırlık veren 13 yeni akım ortaya çıkmıştır Bunların tümüne birden Kyoha Şinto ( Mezhep Şintosu) denir II Dünya Savaşından sonra Kyoha Şinto içinde de bölünmeler olmuştur
Başta Kokka Şinto olmak üzere birçok akım yabancı din ve felsefe sistemlerinden etkilendiyse de kırsal bölgelerdeki halk asıl Şinto geleneğine bağlı kalmıştır Minzoku Şinto ( Halk Şintosu) denen bu akımın biçimsel bir örgütlenmesi ya da öğretisi yoktur Kırsal bölgelerde,halk yol kenarlarına yerleştirilmiş tasvirlere tapınır ve tarımsal şenlikler düzenler
Biçimsel farklılıklarına karşın,üç Şinto akımı birbiriyle yakından ilişkilidir Minzoku Şinto,bu din içinde bir alt yapılanma olarak varlığını sürdürür Kyoha Şinto yandaşları aynı zamanda birer Cinca Şinto cemaatinin de üyesidir ( UCİKO)
Şinto gelenekleri Japonya"nın ulusal gelenekleri olarak da görülebilir Matsuri"leri ülke çapında katılım olur Bu şenliklerde genellikle dinsel arınma törenleri düzenlenir kami"ye yiyecek ve içecek ( şipsen) sunulur dualar,okunur kutsal müzik eşliğinde dans edilip tanrılara tapınılır Sayısız Şinto tapınağı ve sanat yapıtı hükümet tarafından ulusal hazine ilan edilmiştir Bütün tapınaklarda ,kutsal ve dünyevi alanları birbirinden ayıran torii adlı bir kapı vardır
Kaynak;AnaBritannica cilt 29 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|