05-05-2011
|
#38
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Afrika"da ulaştırma
ULAŞTIRMA
Sömürgecilik döneminde kurulan ulaşım ağı,dışa açılan limanlardan belirli iç bölgelere uzanabilmek, ve denetimi sağlayabilmek amacıyla biçimlendirilmiştir Bunun sonucunda aralarındaki ulaşım bağları zayıf sınırları yapay,yan yana birikimler ortaya çıkmıştır Böylece kıta içi ticaretin gelişmesi de engellenmiştir 1960"larla başlayan planlı kalkınma çabaları,var olan ulaşım ağlarının yeni gereksinmelere göre düzeltlimesi ve ucuz taşımacılığın geliştirilmesi yönünde de bazı adımlar içermektedir
Afrika"da önce öküz,sonra deve geçmişteki en önemli taşıma araçları olmuştu Ama çeçe sineği,Etiyopya dışında kıtanın büyük bölümünde hayvan taşımacılığını engelliyordu Ulaşım altyapısının giderek gelişmesiyle kıtanın kuzey ve batısında eşek ve deve,Nijerya"da at güneyde öküz artık taşımacılıktaki önemi yitirmektedir
1920"lerde motorlu araçların Afrika"yada ulaşarak hızla yayılması özellikle kuzey ve güneyde yol yapımı sürecini hızlandırmıştı 1950"den sonra da Dünya Bankası kredileri ve ulusal bütçelerden karayolları için ayrılan ödenekler,pek çok ülkede ulaşım ağının gelişmesine katkıda bulundu Ancak bugün bile bütün yolların ancak yüzde 27"si asfalt kaplıdır
Kıtada döşenen ilk demiryolları iç bölgelerde yönetimi yerleştirmeyi ve önemli maden alanlarıyla ihraç limanlarını birbirine bağlamayı amaçlıyordu Başka yerlerde olduğu gibi Afrika"da da demiryollarının yayılması 19 yüzyıl sonlarında I Dünya Savaşı sonuna uzanan dönemde gerçekleşti Ama demiryollarında belli standartların gözetilmemesi sonraki bağımsız Afrika devletlerinin bunları kendi gereksinmelerine uydurabilmeleri bakımından büyük güçlük yarattı Gene de 1960"lardan bu yana kara ve demiryolu ağlarının gelişmesi taşıma maliyetlerinde önemli düşüş sağladı
Kara ve demiryolu ağlarının gelişmesi,1940"larda ve 1950"lerde başlayan tarifeli iç ve dış havayolu hizmetleri için de gerekli temeli oluşturdu Hava taşımacılığındaki ilerleme dışa kapalı Afrika"yı dünyaya açmada önemli rol aynadı Kıtadaki en büyük uluslararası havalimanları Kazablanka Kahire ,Abidjan,Addis,Ababa,Nairobi,Doula ve Johannesburg"dadır
Sahra ile Zambezi Irmağı arasında kalan geniş iç bölgede eskiden insan ve mal taşımacılığı,büyük ırmak ve göl sistemlerinde kano ve kayıklarla yapılırdı Günümüzde
motorlu teknelerin kanoların yerini almasına karşın çok ileri adımlar atılamadı Gene de deniz kıyılarında yapay limanlar kuruldu var olan liman tesislerine ekler yapıldı yenileri inşa edildi
Kaynak:AnaBritamnnica cilt 1 den frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|