04-22-2011
|
#4
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Claude Monet- Son Yılları
SON YILLARI;
1900"den sonra Giverny"den çok uzaklarda gerçekleştirdiği son iki resim dizisi onun yeni motifler arayışını gösterir Dizilerin ilkinde Thames Irmağının ,Waterloo ve Charing Cross köprülerinin ve Parlamento Binasının betimlediği resimler yer alıyordu Yabancı renkleri,ve gizemli,romantik havalarıyla,Turner ve Whistler "in Thames resimlerini hatırlatan bu dizide konu,yapısal,öğelerden çok atmosferdi yapılar ve köprüler
titrek fırça vuruşlarıyla hacim kazanan ışıltılı sis ve buğu kadar somut değildi Mimari öğeler içeren ikinci dizinin konuları Venedik"in kanalları ve saraylarıydı Moner bu çalışmasına 1908"de başlamış ,Giverny"ye döndükten sonra da 1912"e değin sürdürmüştü Venedik,izilenimciler için,bulunmaz bir konuydu ama Monet"in bu resimlerindeki ışık ,su,hareket,mimari ve yansımalar "Saman Balyaları","Katedraller"gibi dizilerde suyun kendine özgü veriliş biçimine göre çok daha genelleştirilmişti
1890"da Monet evinin ve bahçesinin karşısında Epte Irmağının kollarından birinin aktığı bir bataklık parçası satın aldı Akıntının yolunu değiştirerek burada bir nilüfer bahçesi oluşturdu Nilüferler,su ve Japon köprüsünün yer aldığı tablolarının büyüklüğü 1 metrekareyi bile bulmuyordu,ama bunlarda daha önce görülmemiş bir açık kompozisyon düzeni vardı Çiçek ve yapraklar sanki havada asılı gibi duruyor,bulutlar tirşe rengi suya yansıyarak çerçevenin dışına taşan bir görünüm yaratıyordu Resim tarihinde yeni olan bu mekansallık kavramı,ilk nilüfer resimlerinde yalnızca üstü kapalı olarak seziliyordu 1925"te Tuileries"deki Orangerie"de iki büyük oval odaya yerleştirmek üzere yaptığı dev duvar resimlerindeyse iyice açık hale gelmişti Andre Masson 1952"de bu resimler nedeniyle bu odaları "İzlenimciliğin Sistina Şapeli" olarak nitelemişti
Kaynak :AnaBritannica cilt 23 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|