Şengül Şirin
|
Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl
Mondrian"ın sanatındaki son değişme de ABD"de ortaya çıktı Bir yandan içinde bulunduğu özgürlük ortamı ,bir yandan New York kentindeki canlı yaşam,bir yandan da bu ülkenin hareketli müziği,yapıtlarına ciddi bir hava veren
siyah çizgileri kaldırıp yerlerine renk bantları koymasına,daha sonra da bunları sürekli bantlar biçiminde yapmak yerine,küçük renk dikdörtgenleri biçiminde düzenlemesine yol açtı Neredeyse 20 yıl sonra açtğı kişisel sergisindeki
( 1941 -42,Sidney Janis Galerisi Suffamo ABD ) ve Broadway Boogie Woogie" ( 1942 -43,Modern Sanat Müzesi,New York ) gibi son dönem yapıtları bu yeni canlanışın ifadeleriydi 1943"te başladığı " Victory Boogie Woogie"
( 1943 -44,Burton Tremaine Koleksiyonu ,Meriden ) adlı yapıtını ise bitiremedi yakalandığı zatürreden kurtulamayarak 1944"te öldü
Değerlendirme;
Mondria"nın yeni-plastikçiliğinin gösterdiği sürekli gelişme ,çağdaş ,sanat tarihi içinde önemli bir yer tutar Yapıtları daha sonra " geometrik soyutlama" yaklaşımın habercisidir Ama Mondrian"ın çalışmalarında
yalnızca estetik değil,aynı zamanda etik bir kaygı vardır; resimlerinde evrensel uyumu bulmaya çalışmıştır Köklerini Kalvenci Püriten gelenekte bulan yapıtlarında sürekli saf güzelliği aramıştır Sanatın daha iyi bir yaşamın yol göstericisi olduğunu düşünmüştür Bunu iletmek için de geometrinin katı dilini benimseyerek elinden geldiğince yalın olmayı seçmiştir Çağdaş resim sanatının öncülerinden olduğu kadar,önde gelen bir hümanist olan Mondrian
1937"de yayımlanan bir yazısında "İnsanlığa ,onu aydınlatarak hizmet edilebilir" diyerek amaçlırını ortaya koymuştur
ÖBÜR ÖNEMLİ YAPITLARI ;
" Gri Ağaç" (1912,Lahey Belediye Müzesi,
" Oval Düzenleme (Ağaçlar )" (1913 ,Belediye Müzesi,Amsterdam)
" Mavi Yüz" ( Çağdaş Sanat Müzesi ,New York),
" Siyah Beyazlı Düzenleme" ( 1917,Kröller-Müller Devlet Müzesi,Otterlo),
" A Renkli Düzenleme " ( 1917 Kröller-Müller Devlet Müzesi ,Otterlo),
" Renk Düzlemleriyle Düzenleme III " ( 1917,Lahey Belediye Müzesi,)
" Düzenleme ; Gri Dış Çizgili Renk Düzlemleri"( 1918,Max Bill Koleksiyonu ,,Zürich),
" Baklava Biçiminde Düzenleme " ( 1919,Kröller-Müller Devlet Müzesi,Otterlo),
" Dama Tahtası Biçiminde Düzenleme," ( 1919,Lahey Belediye Müzesi),
" Kırmızı ,Mavi ve Sarı Yeşille Düzenleme " ( 1920,Wilhelm Hack Koleksiyonu,Köln),
" Kırmızı Sarı ve Mavi ile Düzenleme" (1921,Lahey Belediye Müzesi,)
" Düzenleme 2" ( 1922,Guggenheim Müzesi,New York,)
" Mavi ve Yeşille Düzenleme 1" (1925,Sanat Evi ,Zürich,)
" Sarı ve Mavi ile Düzenleme "( 1929,Boymans-van Beuningen MüzesiRotterdam),
"Fox Trot A"(1927,Yale Üniversitesi Sanat Galerisi New Haven),
" Kırmızı Mavi ve Sarıyla Düzenleme" ( 1920,Armand P Bartos Koleksiyonu,New York),
" Sarı Çizgili Düzenleme" (1933,Lahey Belediye Müzesi,)
" Mavi ve Beyaz ile Düşey Düzenleme " ( 1936,Kuzey Ren- Vestfalya Sanat Koleksiyonu,Düsseldorf,Almanya),
" Mavili Düzenleme" ( 1937,Lahey Belediye Müzesi,)
" Londra Düzenlemesi" ( 1940-42,Albright-Knox Sanat Galerisi,Buffalo,ABD)
Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|