04-21-2011
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Piet Mondrian- Pıeter Cornelıs Mondrıaan -gençliği ve Ilk Yapıtları-pariste Kübist Dönemi-de Stijl

Hollandalı ressam Jan Toorop ile tanışmasının Mondrian"ın yeni üslubu üzerinde pekiştirici bir etkisi oldu Toorop bu ülkede ışıkçılığın öncülerindendi ve asal renklerin küçük noktalar ya da kısa çizgiler biçiminde karıştırılmadan tuvale yerleştirilmesini,böylece,ikincil renklerin resme belli bir uzaklıktan bakan izleyicinin gözünde oluşmasını öngören divizyonizme savunuyordu
Bu tür renk kullanımına ağırlık veren Mondrian da paletini asal renklerle sınırladı Temelde sarı,kırmızı ve mavi renkleri kullandığı ( Güneş Işığında Yel Değirmeninde (1908"de Lahey Belediye Müzesi) güneşin parlaklığını yansıtmadığı ustalığını ortaya koydu " Kırmızı Ağaç"taysa ( 1908 Lahey Belediye Müzesi) kırmızı mavi karşıtlığından yararlanarak doğada gördüğü dengeyi dile getirdi Işıkçı yapıtlarıyla 1909"da Amsterdamdaki Belediye Müzesinde açılan toplu sergiye katılan Mondrian bu sergiden sonra Holladalı avant- garde ressamlar arasında kalıcı bir yer edindi
1909"un bir başka önemli olayı da Teosofi Derneğine katılmasıydı Evrendeki bütün varlıkların tek bir kaynaktan çıktığını ve ruh ile maddenin birliğini savunan bu düşünce sistemi zamanla Mondrian"ın yapıtlarına yansıdı Büyük anıtsal biçimlerle ilgilenerek örneğin daha önce divizyonist teknikle resmini yaptığı Westcapelle"deki deniz fenerini biçime ağırlık vererek yeniden ele aldı Işıkçı çalışmalarıyla 1910"da Amsterdam"da
açılan St Lucas Sergisinde önemli ölçüde dikkat çekti 1911"de doğanın sonsuzluğunu dile getirdiği bir tablosunu Paris"teki Salon des Independants"a (Bağımsızlar Salonu) göndermesi de uluslararası alan attığı
ilk adımı oluşturdu
Kaynak:AnaBritannica cilt 23 frmsinsi net için derlenmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|