04-01-2011
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Aalto(Hugo) Alvar (Henrik) - Finlandiyalı Mimar
aalto(Hugo) Alvar (Henrik)

(D;3 Şubat 1898,Kuartane,Fillandiya-Ö,11 Mayıs 1976,Helsinki),Fillandiyalı mimar,kent plancısı ve mobilya tasarımcısı Yerel malzemeyi ve kişisel anlatımı incelmiş bir yenilikçilikle hem biçim ,hem de ayrıntıda ustaca birleştirmesi Aalto”ya uluslararası ün kazandırmıştır 1950-52 arasında gerçekleştirdiği Saynatsalo Belediye Binası yapı grubuyla olgunluk dönemi üslubunun doruğuna ulaşmıştır
İlk dönemi ; Aalto”nun Otaniemi”deki Helsinki Teknik Okulunda başladığı mimarlık öğrenimi,Fin Bağımsızlık Savaşı”na katılmasıyla kesintiye uğradı 1921”de okulu bitirdikten sonra Avrupa”yı dolaşan Aalto,ülkesine döndüğünde Orta Finlandaya”daki Jyvaskyla da çalışmaya başladı 1927”de bürosunu Turku”ya taşıdı Burada 1933”e değin Erik Bryggman”la birlikte çalıştı Aynı yıl Helsinki”ye yerleşti 1925”te okul arkadaşı Aino Marsio ile evlendi 1949”da eşinin ölümüne değin onunla birlikte çalışan Aalto”nun bu evlilikten iki çocuğu oldu
Aalto”nun meslek yaşamında 1927 ve 1928 yıllarının özel bir yeri vardır Hem Fillandiya”nın en önde gelen bir yeri mimari olarak tanınmasını sağlayacak,hem de adını tüm dünya”ya duyuracak üç önemli yapının tasarımıyla bu yıllarda görevlendirildi Bu üç yapı Turku”daki Turun Sanomat gazete Binası (1930),Paimio”daki sanatoryum (1933) ve Viipuri (bugün Vyborg,Rusya ) Belediye Kitaplığıdır (1930-35;1943”te yıkıldı Fillandiyada kamu yapılarının tasarımı genellikle yarışma konusudur Aalto”nun sanatoryum ve kitaplık projeleri de yarışma sonucu seçilmişti Aalto gerek gazete binasının gerekse sanatoryumun tasarımında işlevselliğe öncelik verirken,tarihsel üslupları çağrıştıracak düzenlemelerden de kaçındı Bu yapılar,1920”lerde Fin mimarlığında sık rastlanan sadeleştirilmiş klasikçilik anlayışının ötesine geçerek tasarımını Walter Gropius”un yaptığı Bauhaus tasarım okulunun binasını (1925-26,Dessau,Almanya )andırmaktadır Gropius gibi Aalto da düz beyaz yüzeyler,şerit pencereler,düz çatılar,teras ve balkonlar kullanılmıştır
Viipuri Belediye Kitaplığı ise Aalto”nun kişisel üslubunun ilk habercisidir Tasarımında Gropius ve başka mimarların Avrupa”da verdiği ilk örneklere bağlılık görülmekle birlikte önemli bir farklılaşma da söz konusudur Karmaşık iç mekan çeşitli kademelerde düzenlenmiştir Kitaplığın toplantı salonunun ahşap şeritlerden oluşan akustik,dalgalı tavan detayı çarpıcıdır Tavanın yanı sıra bu salonda kullandığı,gene kendi tasarımı olan mobilyalar hem halkın,hemde çağdaş mimarlığın kuraldan yoksun olduğu kuşkusunu duyan kimi mimarların da övgüsünü kazanmıştır Lamine ahşabı kıvırarak oluşturduğu bu mobilyaların ahşap dokusunun sıcaklığıyla yapının genel beyazlığı hoş bir karşıtlık yaratır Özellikle bu yapıdaki başarısı nedeniyle Aalto adı çağdaş tasarımda bölgesel uyarlama ya da organik yaklaşım olarak adlandırılan bir tasarım biçimiyle özdeşleştirilmeye başladı Zemini kademelendirerek ve doğal malzemeden çatı pencerelerinden,düzensiz biçimlerden yararlanarak bu çizgiyi sürdüren Aalto 1930”ların ortalarında artık dünyanın bellibaşlı çağdaş mimarları arasında anılıyordu Yaşıtı birçok mimarın tersine,belirgin bir kişisel üslubu vardı
1937 Paris ve 1939-40 New York uluslararası fuarları için hazırladığı Fillandiya pavyonları serbest mimari biçimler yaratın bir tasarımcı olarak ününü daha da pekiştirdi,Her ikisi de yarışma sonucu seçilen bu tasarımlarda yapı iskeletinde olduğu kadar dış yüzeylelrde de ahşap kullanmayı sürdürdü Aynı dönemde New York Modern Sanat Müzesinde de tasarladığı mobilyaların ve yapıların fotoğraflarından oluşan bir sergi açıldı (1938)
Kaynak AnaBritannica 1
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|