Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Binek Otomobil Alımı,kredi Ile Binek Otomobil Alımı,muhasebe Kaydı,binek Otobolin Ithal Edilmesi

Eski 03-12-2011   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Binek Otomobil Alımı,kredi Ile Binek Otomobil Alımı,muhasebe Kaydı,binek Otobolin Ithal Edilmesi



31/12/97
259 VERSİPAVANSLARI 750,000,000
646 KAMBİYO KÂRLARI 750,000,000
İlgili bloke hesapta oluşan kur farkı (50,000 x 15,000)
/
Ertesi yıl muhasebe kayıtlarında ise,
12/02/1998
259 VERSİP AVANSLARI 250,000,000
646 KAMBİYO KÂRLARI 250,000,000
1998 yılında oluşan kur farkı (50,000 x 5,000)
20/02/98
254 TAŞITLAR 6,292,500,000
259 VERSİPAVANSLARI 6,292,500,000
İthalatın gerçekleşmesi dolayısıyla
/
Not: burada 1998 yılında oluşan kur farkı otonun maliyetine alınmıştır Oysa VUK 163 nolu Tebliğ bizi, oluşan bu kur farkını maliyete veya gidere almak konusunda serbest bırakmıştır O halde kayıt şu şekilde de olabilirdi
20/02/98
254 TAŞITLAR 6,000,000,000
780 FİNANSMAN GİDERLERİ 250,000,000
259 VERİLEN SİPAVANSLARI 6,250,000,000
98 yılı kur farkının finansman giderine alınması
/

BANKA FAİZ YÜKÜ VE KUR FARKLARININ YENİDEN DEĞERLEMESİ

Binek oto için kullanılan banka kredisi sonucu oluşan faiz yükü bilindiği gibi ilgili yılda maliyete sonraki yılda ise maliyete veya gidere alınabiliyordu Oluşan bu faiz yükü sonraki yılda maliyete alındığı takdirde maliyete alınan kısım için yeniden değerleme söz konusudur Kanun koyucu bu konuda esnek davranmış ve sonraki yıla ait bu faiz yükünün yeniden değerlemeye tabi tutulmasında bir sakınca görmemiştir
Oysa sonraki yılda oluşan kur farklarının yeniden değerlemeye tabi tutulması kesinlikle söz konusu değildir Bu konuda VUK mük 298 md oldukça açıktır Bu maddede sonradan oluşan kur farklarının yeniden değerlemeye tabi tutulamayacağı açıkça belirtilmiştir Burada sonradan oluşan kur farklarından kasıt, binek otonun iktisat edildiği yıldan sonraki yıllarda oluşan kur farklarıdır Binek otonun iktisat edildiği yılda oluşan, maliyete eklenen kur farkları ise yeniden değerleme kapsamında olup, yeniden değerlemeye tabi tutulabilecektir

BİNEK O'I'OLARIN ALIMINDA KDV UYGULAMASI

Bilindiği üzere KDV mal ve hizmet alımı sırasında yüklenilen finansal yük olup ay içinde tahsil edilen KDV'den indirilmesi ile bu yük sorulur

Ama maalesef bu finansal yükü her zaman indirmemize kanun koyucu in vermemektedir Özellikle yüklenilen KDV'nin indirilmesinin mümkün olmadığı alımların başında, binek otolar gelmektedir İktisab edilen binek oto işletilmek dışında başka bir sebeple alınıyorsa bu yüklenilen KDV indirimi mümkün değildir (KDV md30/b) indirilemeyen bu KDV der veya maliyet olarak dikkate alınabilir
Burada işletmekten kasıt o otonun kullanımının işletmenin ana faaliyeti teşkil etmesi akla gelmelidir

Örnek verecek olursak taksicilik, sürücü kursları, oto kiralama işi ile iştigal edenler, binek oto işletme tanımına uydukları için yüklendikleri KDV'sini 3 eşit taksitte indirebilirler Oto alım ve satımı ile uğraşanlar binek oto bir ticari mal olduğuna göre, yüklenilen KDV bir kerede indirilebilir Yukarıda sayılan örnekler dışında binek otonun KDV'sinin indirimi söz konusu değildir Bazı meslektaşlarımız pazarlama işi yapan firmaların pazarlama işinde kullanmak amacıyla iktisab ettiği binek otoları ı kapsama almaktadırlar Oysa pazarlama; şirketin ana faaliyeti olup bir oto bunun gerçekleşmesi için bir araçtır KDV indirimi söz konusu değildir Burada binek oto işletilerek ticari kazanç sağlanmamaktadır Burada , ticari kazancın sağlanması için binek oto zorunlu bir faktör, ama buna binek oto işletimi söz konusu değildir Bu nedenle oto için yüklenilen DV kesinlikle indirilemez

BİNEK OTOLARIN AMORTİSMAN VE GİDERLERİ

Binek otomobillerin yapılan giderlerinin ve ayrılan amortismanlarının hangilerinin ticari kazanç tespitinde gider kabul edilebileceği Gelir Vergisi Kanununun 40 maddesinin 5 bendinde belirtilmiştir Bu maddeye göre "Kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dahil olan ve işte kullanılan taşıtların giderleri (Nakliyecilikte kullanılanlar hariç olmak üzere, binek otomobillerin; zat' i ve ailevi ihtiyaçlar için de kullanılan diğer taşıtlarının giderlerinin yarısı" denilmiş, bir şekilde nakliye amacı dışındaki binek otoların giderlerinin yarısını kabul etmemiştir Burada nakliyeden kasıt nedir? Onu irdelemek gerekir Acaba buradaki nakliyeden kasıt, KDV Kanununun 30/b maddesindeki binek otonun işletilmesi ile bir paralellik kurmak gerekiyor mu? Çünkü işletmekten kasıt bundan önceki paragraflarda açıklandığı gibi binek otonun işletmenin ana faaliyetinde kullanılması yani ticari kazancın bir numaralı unsuru oluyor (taksicilik, nakliyecilik, sürücü kursları, oto kiralama ile iştigal) Burada Gelir Vergisi Kanunu ile KDV Kanunu arasında bir paralellik kurmak gerekiyor mu? KDV 30/b, KDV indirimin şartını yerine getirirsek mi binek otonun giderlerinin tamamını indirebiliriz? Burada bazı kelimeler bizi böyle düşünmeye yöneltse de nakliyecilik deyince sadece yukarıda belirtilenler akla gelmiyor Ben bir mükellef olarak sınırlı sayıdaki personelimi işine götürüp getirmek için bir minibüs almaktansa bunu bir binek oto ile de gerçekleştirebiliriz Bu da nakliye olduğuna göre ve benim bu binek otoyu başka her işte kullandığım kanıtlanamadığına göre ben bu binek otonun giderlerinin tamamını ticari kazancımdan indirebilirim Benim Gelir Vergisi Kanunu 40/5 den anladığım budur Bir başka açıdan düşünülürse günümüzde yüzlerce çalışan olan işletmelerin her an işlerinde kullanmaları lazım gelen binek otolar bulunmaktadır Mesela, pazarlama işi ile uğraşan bir işletme herhalde pazarlama yapmak için bir kamyon almak zorunda olmadığına göre ve otoları pazarlama işi için personeline tahsis ettiğine göre, bu giderlerin yarısını kabul etmemek mükellefe haksızlık olacaktır Bununla beraber günümüzde işletmelerin hazır değere olan ihtiyacı sonucu tahsilat işlemlerinin çabuklaştırılmasını zorunlu kılmıştır Bu yüzden bir işletmenin tahsilatlarını gerçekleştirmek için kullandığı binek otonun giderinin yarısının kabul edilmemesi haksızlık değil midir? Bir benzin istasyonu düşünün 300-400'e varan veresiye müşteri potansiyeli olan böyle bir işletmenin tahsilatta kullandığı binek oto, onun işleri için

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla