Yalnız Mesajı Göster

Arabanın Geçmişten Günümüze Gelişimi ve Araba Teknolojileri

Eski 09-26-2010   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Arabanın Geçmişten Günümüze Gelişimi ve Araba Teknolojileri



Arabanın Geçmişten Günümüze Gelişimi ve Araba Teknolojileri


Arabanın Önemi ve Kullanımı

Arabalar tarih boyunca insanların bir çok işini kolaylaştıran araçlar olmuşturMotorsuz arabaların ilk zamanlarında günümüzdeki motorlu araçlara kadar insan hayatını kolaylaştıran en büyük araçlardan birisi de hiç şüphesiz arabalardır
Arabaları 2 kısma ayırmak mümkündürBirincisi motorsuz arabalar, ikincisi de motorlu arabalardırBilindiği üzere insan ve yük taşımaya yarayan tekerlekli ve motorlu yada motorsuz her türlü kara taşıtının genel adı arabadır


Motorsuz taşıtlara örnek vermek gerekirse;Çek çek’ler, el arabaları insan gücüyle yürürken, kağnı, koçu öküz ve mandayla, fayton, briska, kupa ve benzeri arabalar atla yürütülmektedir Hollanda ve Belçika’da keçilerin koşulduğu hafif arabalar da vardır
Motorlu arabalar örnek vermek gerekirse; günümüzde insan ve yük taşımaya yarayan bütün motorlu araçlar diyebiliriz(otomobil, tren, tramvay vb)






Arabanın Tarihçesi ve Gelişimi

Arabaların MÖ 3000 yıllarında tekerlek ve kızağın bulunmasından sonra ortaya çıktığı düşünülmektedir İlk çağ kavimlerinin (Sümer, Mısır, Yunan, Asur) arkası açık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu dönemle ilgili adak heykelciklerinde görülmektedir


İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları İÖ 2000’li yıllarda savaş amacıyla Hititliler yapmıştır Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bölgelerde arabaların devrilmemesi için teker açıklığı kadar mesafede birbirine paralel giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir


9 yüzyıldan itibaren arabaların üstü kapanmaya başlamış 1400’lü yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında önemli başarılar sağlanmıştır yine aynı dönemde Uzakdoğu’da çekçek, Anadolu’da kağnı, Almanya’da koçu arabaları yapılmıştır


Fayton ve kupa yapımına 1500’lü yıllarda İngiltere’de, 17 yüzyılda Berline’ler Fransa’da başlanmıştır Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20 yüzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların önemi oldukça azalmıştır


Osmanlılarda Tanzimat’a kadar yalnızca padişahlar, şeyhülislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi Tanzimat’tan sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyetten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır
İstanbul’da ilk kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları idi Daha sonra talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir
Türkiye’de 1950’li yıllara kadar İstanbul’da faytona binilirken , 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır Günümüzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaçlarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla