Yalnız Mesajı Göster

Madde Madde Referandum Analizi-1

Eski 08-14-2010   #1
KRDNZ
Varsayılan

Madde Madde Referandum Analizi-1



Türkiye’yi AB’ye bir adım daha yaklaştıracağı düşünülen, demokrasi ve hukuk devleti ilkelerinde tıkanmalara sebep olan kördüğümlerin açılması ve nihayet çürümüşlüklere neşter vurulması olarak nitelendirilen Anayasa Değişikliği Paketi ve bu pakette yer alan maddeler ne yazık ki siyaset arenasının dışına çıkamamış, dolayısıyla da hak ettiği tartışma zeminini bulamadan toz duman içinde ülke gündeminden şimdilik düşmüştür Referanduma konu olması nedeniyle ilerleyen tarihlerde tekrar ülke gündemini ciddi manada meşgul edeceği düşüncesi ve konunun önemi gereği enine boyuna tartışılması ve ne getirip ne götüreceğinin net bir şekilde görülmesi adına bu köşede madde madde işlenmesinin bir boşluğu dolduracağı düşünülmektedir


Anayasa Değişikliği Süreci
Hatırlanacağı üzere ülkedeki bazı tıkanmaların ve çürümüşlüklerin gün yüzüne çıkması üzerine kaçınılmaz olarak artık hem yetmiş milyon ülkemiz insanının, hem girmek için büyük çaba harcadığımız AB’nin hem de tüm dünyanın gözünün içine baka baka bu çürümüşlüklerle devam edilemeyeceği gerçeğinden hareketle adeta bir neşter vurulması şeklinde Anayasa değişikliği paketi ülke gündemine hızlı bir şekilde giriş yapmıştı Büyük tartışmalar sonucunda TBMM’de kabul edikten sonra Cumhurbaşkanı tarafından onaylanarak referanduma sunulmuştu Yüksek Seçim Kurulu tarafından belirlenen 12 Eylül 2010 tarihinde yapılacak olan referanduma konu olan Anayasa Değişiklik Paketi her ne kadar bazı engelleme çabalarıyla karşı karşıya olsa da “Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir” Esası gereğince eninde sonunda milletin iradesine sunulacağı düşüncesinden hareketle bu pakette yer alan maddeler bu yazı ile madde madde analiz edilmektedir


Anayasa Değişiklik Paketinde Yer Alan Maddeler
Pakette toplam 26 madde bulunmakta olup, tüm maddeler ayrı ayrı ele alınmaktadır Öncelikle maddenin orijinal hali eğer kısa ise metin içinde tırnak içinde siyah punto ile olduğu gibi verilecek, uzun ise özetlenecektir Daha sonra bu maddenin değiştirdiği yeniliğin özü açıklandıktan sonra en sonunda analizlerimiz yer alacaktır Maddelerin sıralaması ilgili değişiklik kanununda yer aldığı şekilde olup kenar başlıkları bu köşenin yazarı tarafından atılmıştır

1Madde: Pozitif Ayrımcılık
Anayasanın 10 Maddesinde yer alan bu düzenlemeye göre, Kadınlar ve erkekler eşit haklara sahiptir Devlet bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yükümlüdür “Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz Çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz
Bu madde ile getirilen yenilik, eşitlik adına kadınlar, çocuklar, yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için yapılacak pozitif ayrımcılık yapan düzenlemeler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz şeklindedir
Dikkat edilirse bu madde ile kendisine pozitif ayrımcılık yapılabileceği düşünülen gruplar toplumda daha ziyade dezavantajlı durumda olan gruplardır Dolayısıyla devletin bu durumdaki gruplarla yakından ilgilenmesi ve diğer gruplara göre avantajlardan daha fazla yararlanmalarının hukuk düzeni içinde eşitliği bozucu bir durum olarak anlaşılmaması için önlem alınmıştır Bu konularda diğer vatandaşlar tarafından gelebilecek serzenişlerin ya da açılacak muhtemel davaların önüne geçmek için dezavantajlı grupları korumaya yönelik bir düzenlemedir Nitekim kadın erkek eşitliği henüz ülkemizde tam olarak oturmamış, kültürün, örf adet ve geleneklerin etkisiyle kadınların büyük bölümü hala dezavantajlı durumda olmaya devam etmektedirler Her ne kadar okuyan ve çalışan kadınlar nispeten daha iyi durumda olup, hatta yüksek bir performans sergileyerek erkeklerin önüne geçmek için daha da başarılı bir grafik sergilemekte olsalar bile bunların sayısı ülkedeki kadın sayısına göre bir hayli düşük oranlarda olup, büyük çoğunluk hala devletin pozitif ayrımcılığına muhtaç durumdadır Dolayısıyla kadın erkek eşitliğini ve diğer dezavantajlı grupların desteklenmesini sağlamayı görev edinmiş olan devletin attığı bu son adım, bu durumda olan gruplara yönelik daha arzulu ve istekli tedbirlerin alınacağına dair iradeyi de ortaya koymaktadır Bu nedenle kadınları, çocukları, özürlüleri, şehit yakınlarını ve gazileri destekleyen, kollayan bu düzenleme hem insani olarak, hem demokratik bir ülke olarak hem de AB’ye girmek üzere olan bir ülke olarak son derece yerinde ve önemli bir adımdır
2 Madde: Kişisel Bilgiler
Özel hayatın gizliliği kenar başlığı altında yer alan Anayasa’nın 20 maddesine göre herkes özel hayatına ve aile hayatına saygı gösterilmesini isteme hakkına sahiptir Özel hayatın ve aile hayatının gizliliğine dokunulamaz “Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar Kişisel veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir Kişisel verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir” Bu gizliliğe ancak milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlı, genel ahlakın korunması ve başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebeplerine bağlı olarak hakim kararıyla veya yetkili merciin yazılı emri ile dokunulabilir
Görüldüğü üzere yeni düzenleme ile kişisel bilgiler de özel hayat kapsamına alınarak koruma altına alınmıştır İletişim çağında internet aracılığı ile kişisel bilgilerin kötüye kullanılabileceği ve kişileri mağdur edebileceği düşünüldüğünde bu maddenin önemi daha iyi anlaşılmaktadır Bu nedenle devlet kurumlarında ve özel kurumlarda bulunan özellikle TC Kimlik numarası vb kişilerin mağdur olmasına sebep olabilecek önemli bilgiler koruma altında olacak ve kişinin rızası olmadan başka amaçlar dışında kullanılamayacaktır

3 Madde: Vatandaşlık ödevi yurt dışına çıkmaya engel değil
Anayasada yerleşme ve seyahat özgürlüğünü düzenleyen 23 Maddesinin 5 fıkrası “Vatandaşın yurt dışına çıkma hürriyeti, vatandaşlık ödevi ya da ceza kovuşturması sebebiyle sınırlanabilir” Şeklinde iken yeni değişiklikle “Vatandaşın yurt dışına çıkma hürriyeti, ancak suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hâkim kararına bağlı olarak sınırlanabilir” Şeklinde değiştirilmektedir
Bu değişiklikle vatandaşlık ödevi cümleden çıkarılarak, yurt dışına çıkmak için bir engel olması ortadan kaldırılmıştır Dolayısıyla örneğin askerlik, vergi, seçim vb daha başka vatandaşlık görevlerini yapmamış olanlarla ilgili yurt dışına çıkma yasağı konulamayacak demektir Bu durumda yalnızca suç soruşturması veya kovuşturması sebebiyle hakim kararına bağlı olarak yurt dışına çıkışlar yasaklanabilecektir Böylesi bir değişiklik seyahat özgürlüğünün önündeki engelleri en aza indirerek kişi özgürlüklerini genişletmeyi hedeflemiş olmalıdır AB normları ve demokratik normlar da zaten kişi özgürlüğünün önündeki engelleri olabildiğince kaldırmayı öngörmektedir Sonuç olarak bu değişiklik bireyleri biraz daha özgürleştirmeyi esas almaktadır

__________________

Garbın âfâkını sarmışsa çelik zırhlı duvar
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var
Ulusun, korkma! Nasıl böyle bir imânı boğar,
'Medeniyyet!' dediğin tek dişi kalmış canavar?




Ey ŞaiR! Bana Yağmurdan bahsetme, yağdır
Alıntı Yaparak Cevapla