08-07-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Atatürk’ün Saat Takvim ve Ölçülerde Yaptığı Değişiklikler
Atatürk’ün Yaptığı Yenilikler
Osmanlı zamanın dışa kapalılık yüzünden kullanılan bir çok uygulama da eksiklik vardı dışarı ile karışıklıklar doğuruyordu  Bunlara en büyük örnek ise saat, takvim ve ölçülerdir  Avrupada kullanılan saat, takvim ve ölçü aletleri yüzünden Osmanlı da kullanılanlar arasında karışıklıklar oluyordu ve bir çok sorunu da beraberinde getiriyordu  Özellikle sosyal, ticarî ve resmî ilişkileri zorlaştırıyordu
Saat ve Takvimde Yapılan Değişiklik
Yeterli olmayan bir kaç deşğişiklik Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde yapılsada sorunları ortadan kaldırmadı  Cumhuriyetin ilânından sonra bu zorluklan ortadan kaldırmak için çalışmalara başlandı  Önce 26 Aralık 1925′te çıkarılan bir kanunla, o zamana kadar kullanılmakta olan, Hicrî ve Rumî takvimlerin yerine Milâdî takvim kabul edildi, l Ocak 1926′dan itibaren de kullanılmaya başlandı  Böylece devlet işlerinde karışıklık önlendi  Takvimdeki bu değişikliğin yanında, alaturka denilen, güneşin batışına göre ayarlanan saat yerine, çağdaş dünyanın kullandığı saat sistemi kabul edildi  Batıdan alınan zaman ölçüsü ile bir gün 24 saate bölünüp, günlük hayat düzene sokuldu  1928 yılında yapılan bir değişiklikle milletlerarası rakamlar kabul edildi
Ölçü Birimlerinde Yapılan Değişiklikler
Bir diğer sorun olan ölçü birimlerinde ağırlık ve uzunluk ölçüleri ise 1931′de kabul edilen bir kanunla değiştirildi 
Osmanlı zamanında kullanılan arşın, endaze, okka gibi ölçü birimleri kaldırıldı  Bunların yerine uzunluk ölçüsü olarak metre, ağırlık ölçüsü olarak kilo kabul edildi  Uzunluk ve ağırlık ölçülerinde yapılan bu değişikliklerle ülkede ölçü birliği sağlandı  Bu yeniliklerin yanında millî bayramlar ve tatil günleri de yeniden düzenlendi  1935′te çıkarılan bir kanunla, cuma günü olan hafta tatili değiştirilip, cumartesi öğleden sonra ve pazar günü hafta tatili olarak kabul edildi 
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|