Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Psikanaliz ve Folklor

Eski 07-09-2010   #8
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Psikanaliz ve Folklor



Bu konunun burada bizi en fazla ilgilendiren yönü çocuk cinselliğinin diğer aile bireyleriyle olan ilişkisi, yani diğer adıyla ensest eğilimleridir Psikanalize göre, her çocuk hayatının ilk birkaç yılı boyunca, kendi gelişimine bu eğilimlerle alakalı bilinçaltı çatışmalarının hükmet*tiği bir dönemden geçer, ve geleceğinin çok büyük bir kısmı da bunlarla nasıl başa çıktığına bağlı olacaktır Yasak ve tehlikeli eğilimler karşısında çok güçlü korku ve suç engelleri inşa edilir, ve bu engeller daha sonra ahlak, vicdan, ve dinin büyük kısmı diye adlandırdığımız şeyleri oluşturur

Burada bu çatışma içindeki iki büyük güç kümesinin içinden bilinçli zihnimizin büyük kısmını ortaya çıktı*ğı çeşitli uzlaşmalarla sonuçlanmasının karmaşık yollarını tarif edemem; bizi bu*rada ilgilendiren şey çatışmanın daha az tatmin edici olan ürünleridir Bunlarla, yazımın daha önceki kısmında “yaşantı*lar” olarak adlandırdığım ilkel halin ka*lıntılarını kastediyorum, ve daha sonra da vurguladığım gibi bunlar halk bilimciler tarafından araştırılan verilerin büyük bir kısmıyla çok yakın anlama sahiptirler En tipik grup psikolojik yapı olarak sinirsel semptomlara benzeyenlerdir

Buna bir örnek olarak “kötü şansı” sihirli bir hareket, söz veya kolye kullanarak uzak tutmak gösterilebilir Bunun yanında, bu grupla ilkel dürtülerin oldukça normal dönüşümünü günlük aktivitelere uygulayan arasında ilginç bir grup da bulunmaktadır Bu ara grup, geniş anlamda sanatsal olarak adlandırılabilir Bunun içerisindeki fantezinin rol oynadığı göze çarpan kısım bunu son gruba dahil eder, fakat bundan da gerçekliğe belli bir uygunluk açısından ayrılır Şu anki Kongrede halk şarkıları ve halk dansı konularında çeşitli ilgi çe*kici sunumlar yaptık, bu bağlantı içinde bize çok daha tanıdık gelen iki konu bu*lunuyor Peri masalları ve çocuk oyunlarından bahsediyorum Uzun süredir zannedildiği ve kısmen bize gösterildiği gibi, çocukluğun ayrıcalıklarının her ikisi de ilk bakışta göründüğünden çok daha fazla bir şekilde yetişkin hayatla bağlantılıdır

Örneğin, kaleler inşa edip bunları savunmak ve okları ve yayları kullanmak, açık bir şekilde bunların ciddi olarak yetişkin yaşamında yer aldığı zamanlardan geleneksel olarak kalmış gibi gözükmektedir Doktorculuk oyunu ve oyuncak bebeklerle oynama gibi bazı durumlarda, yetişkinlerin cinsel yaşamına bağlantı kurmak yanlış olmaz, fakat cinsel unsurların bu gençlik ilgilerinin çoğunda takip edilmesi gerektiği için iyi nedenler bulunduğunu söylemem pek çoğunuzu şaşırtacaktır

Sembolizm çocukların zihinsel yaşamında yetişkinlerde olduğundan daha geniş bir yer tutar, ve küçük çocukların gerçek psikanalizi, hem bunların kendi bulduğu hem de geleneksel olarak benimseyip oynadıkları oyunların daha önce bahsettiğim çocuk cinselliğinin genellikle sembolik bir ifadesi olduğunu göstermektedir Aynı şey peri masalları için de doğrudur Bunu çok bilinen kurbağa prens masalı örneğiyle açıklayayım, bu masalda kurbağa sürekli olarak yaptığı yalvarışlarla prenses ile olan yakınlığını artırıp, en sonunda onun yatağına kabul edilerek üzerinde bulunan büyüden kurtulmaktadır Devamında ise görürüz ki kurbağa aslında şekil değiştirmiş bir prenstir, fakat şu anda bilinç altında kurbağanın sürekli olarak erkek cinsel organının bir sembolü olduğu gerçeğini eklememiz gerekiyor Böylece bu yorumu şöyle bitirebiliriz, bu hikaye prensesin erkek vücudunun bu bölgesiyle yakınlık kurma korkusunun üstesinden gelmesini temsil etmektedir

Bu beni, hayvanların fantezide, ço-cuk oyunlarında, masallarda, efsanelerde ve son olarak rüyalarda oynadığı roller hakkında bir şeyler söylemeye götürüyor Basit gerçek şudur, bu hayvanlar sıklıkla nahoş davranışlarda bulunmalarına rağmen, gerçekten temsil ettikleri şey hakkında bize ipucu veren çok tuhaf insancıl özellikler göstererek bizi şaşırtırlar Bu onların belli insanları temsil etmelerinden başka bir şey değildir, çoğunlukla ebeveynler, özellikle baba, daha seyrek olarak da kardeşler veya çocuklar “On İki Kardeş” , “Yedi Cennet” (Grimm) gibi peri masallarında bu ayrıca belirtilmektedir, ve tesadüfen bu dönüşümlerin arkasındaki güdüler hakkında bir ipucu elde ederiz, çünkü bu olaylarda babanın kızına kardeşlerine olan düşkünlüğünden dolayı duyduğu kıskançlıktan dolayı büyü yaptığı çok açıktır

Burada baba – hayvan tanımlamasının diğer şekillerden çok daha gizli olduğu dikkate değerdir, ve bu da baba hakkındaki bastırılmış düşüncelerin bir çekingenlik durumu içinde olduğunu göstermektedir Buna rağmen bu bağlamda hanedan hayvanlarından söz edilebilir, çünkü hanedan ile atalar arasındaki bağlantı, yılanlar hakkındaki ibadet ve tabular ile atalara duyulan hürmet arasındaki bağlantı gibi yeterince belirgindir Ayrıca, İngilizlerin atlardan türediğine inanılması gibi, kabilelerin ve milletlerin de belli hayvanlardan geldiğini söyleyen pek çok inanç vardır Atalara ibadet ve atalar hakkındaki bir takım inançlar baba ile alakalı benzer yaklaşımların yerine geçmektedir


Tabii ki bu hayvanlar gerçek veya tek boynuz, ejderha vs gibi hayal ürünü olabilirler, ve sonraki durumda bastırılan fikrin gizlenmesinde daha ileri bir aşamayı gösterirler Çünkü gizlemenin nedeni elbette bastırmadır Biri kastedilen gerçek insanların hikayede veya rüyada neden görünmediğini sorarsa, verilerin incelen*mesinden elde ettiğimiz cevap her zaman aynıdır, fanteziye yol açan mevzular bilinç tarafından kabul edilemeyecek unsurlar taşımaktadır, ve bu yüzden ancak tanınmayacak bir şekle büründüklerinde meydana çıkmalarına müsaade edilebilir Sorudaki çeşitli unsurlar iki sınıfa ayrılır, cinsel ve düşman, ki bu kuralın istisnasız olduğunu ve bu yaklaşımların bir kişinin ailesine duyduğu hürmet ile uyumsuzluk içinde olduğunun çok açık olduğunu bili*yorum

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla