Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Orta Asya'dan Balkanlar'a Türklerde Pişi ve Helva Pişirme Geleneği

Eski 07-09-2010   #4
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Orta Asya'dan Balkanlar'a Türklerde Pişi ve Helva Pişirme Geleneği



Biz bu çalışmamızda günümüzde yavaş yavaş önemini yitirmekte olan bir kültü-rel unsuru ele almaya gayret ettik Yine de kültürel öğelerin çok kısa sürede oluşmayacağı ve aynı şekilde de kaybolmayacağını biliyoruz Araştırmamız sıra-sında helva konusunda herhangi bir tereddüdümüz oluşmadı Fakat Balkanlar’ın bir kısmında pişi olarak bilinen hamur kızartmasının, çok değişik isimlerle anıl-dığını gördük Meselâ metin içinde geçenlerden başka; kabalka, mekik, akıtma olarak da zikredilmektedir

“Helva vakti gelmek” yaşın ilerlediğini ve ölümünün yaklaştığını ifade eden bir tabirdir Hâkezâ şaka yollu söylenen “helvanı ne zaman yiyeceğiz?” lâfı da aynı mânâya gelmektedir Yani özel günlerde helva pişirmek veya yağ kokutmak, fânilerin dünyadaki durumu Gök’e bildirmek için seçtikleri bir yoldur

Netice olarak; hayır/iyilik yapmak olarak nitelendirilen pişi ve helva pişirmek toplumdaki saygınlığı da ön plana çıkarmaktadır Bu işlere tevessül etmeyenler için Trakya’da; “sac kokutmaz, mevlit okutmaz” atasözü kullanılmaktadır Ölülerini yâd etmek için yapılan ikramlarda hane sahibini mutlu eden cümleler: “Allah kabul etsin, Ölmüşlerinin ruhuna değsin, Ölmüşlerinin canına değsin” dir

Köy yerlerinde mevlit okutma sıraya konulur ve böylece herkesin katılması sağ-lanır Bu gelenek Lüleburgaz’ın Ovacık köyünde özellikle hasat mevsimi olan ağustosta büyük bir intizam içinde yapılmakta ve kadınlar bu hanelere giderek yapılan dualara ve ikramlara iştirak etmektedirler Bu günlerde helva, pilav, ayran ve tatlı ikram edilirken, yemeklerin bol yapılmasına ve kimsenin aç kalma-masına itina gösterilir Herkesin bol bol yemesi ayrıca hasta olup da oraya gelemeyenlere de gönderilmesi ev sahibini haddinden fazla memnun eden unsurların başında gelir
Bu yaz böyle bir törenine katıldığım Fevzi Çetin'in, bu geleneği yaklaşık 30 yıldır sürdürdüğünü ve ölmüşlerinin ruhu için de ömrü oldukça her yıl yapacağını söylemesi bu geleneğin ileri yaşlardaki kişiler arasında daha da yaşayacağının göstergesidir

Sabahtan uğradım bir mâh güzele Göz üstünden göze bakmak güzeldir Güzelin buyruğu başım üstüne Güzel ile yola gitmek güzeldir
Güzel ağlar güzel güler naz ile Güzel söyler güzel dinler söz ile Güzel bahar gelir güzel yaz ile Güzel ile gül toplamak güzeldir
Güzel ile güzel gezmeli imiş Güzel ile bâde süzmeli imiş Güzel okuyup güzel yazmalı imiş Güzelin lebinden tatmak güzeldir
Güzel gezer güzel ile obayı Güzel giyer güzel şalı abayı Güzel doğar güzel muharrem ayı Güzel tutup güzel görmek güzeldir
Pir Mehmed’im güzellerden söz ara Güzelleri güzellerden süz ara Yalınız koymayın beni mezara Güzel gelip güzel gitmek güzeldir
Pir Mehmed

KAYNAKLAR
a Yazılı Kaynaklar
ARTUN, Erman (1996) “Çukurova Yörüklerinin Gelenek ve Görenekleri”, I Akdeniz Yöresi Türk Toplulukları Sosyo-Kültürel Yapısı (YÖRÜKLER) Sempozyumu Bildirileri (25–26 Nisan 1994 Antalya) Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
CIBLAK, Nilgün (2005) Mersin Tahtacıları Ürün Yayınları Ankara
ENGİN, Refik (2004) Amuca Kabilesi’nde ve Trakya’da Kurban Gelenekleri Can Yayınla-rı İstanbul ENGİN, Refik (trz) Nereden Geldik, Nereye Gidiyoruz (Trakya, Anadolu ve Balkanlar’da
Amucalar) Basılmamış Araştırma
ERÖZ, Mehmet (1992) Eski Türk Dini (Gök Tanrı İnancı) ve Alevîlik-Bektaşîlik, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayını İstanbul GÖLPINARLI, Abdülbaki (Tarihsiz) Velâyetnâme (Manâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektâş-ı Velî)
İnkılâp Kitabevi İstanbul İNAN, Abdülkadir (1986) Tarihte ve Bugün Şamanizm TTK Ankara İNAN, Abdülkadir (1998) Makaleler ve İncelemeler, I TTK Ankara İNAN, Abdülkadir (2001) Makaleler ve İncelemeler, II TTK Ankara KAFESOĞLU, İbrahim (1980) Eski Türk Dini Kültür Bakanlığı Yayınları Ankara KALAFAT, Yaşar (1994) Makedonya Türkleri Arasında Yaşayan Halk İnançları Türk
Dünyası Araştırmaları Vakfı İstanbul
KALAFAT, Yaşar (2004) Altaylar’dan Anadolu’ya Kamizm-Şamanizm Yeditepe Yayınevi İstanbul KALAFAT, Yaşar (2006) Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri Ebabil Yayınları
Ankara ATALAY, Besim (1992) Divanü Lûgat-it-Türk III TDK Ankara NOYAN, Bedri (1999) Bütün Yönleriyle Bektaşîlik ve Alevîlik II Ardıç Yayınları Ankara ÖNAL, Mehmet Naci (1998) Romanya Dobruca Türkleri (Mukayeseleriyle Doğum,
Evlenme ve Ölüm Âdetleri) Kültür Bakanlığı Ankara
ROUX, Jean-Paul (1994) Türklerin ve Moğolların Eski Dini Çev: Aykut Kazancıgil İşaret Yayınları İstanbul SELÇUK, Ali (2004) Tahtacılar (Mersin Tahtacıları Üzerine bir Araştırma) Yeditepe
Yayınları İstanbul
ÜÇER, Cenksu (2005) Tokat Yöresinde Geleneksel Alevîlik Ankara Okulu Yayınları Ankara YÜSKÜP, Dilek (2007) Sakarya’da Yaşayan Makedonya Göçmenlerinde Gelenek ve
İnançların İncelenmesi Basılmamış Yüksek Lisans Tezi Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
b Sözlü Kaynaklar
Akıncı, Gülseren, 1955, Ballıhoca (Muratlı), İlkokul Bu bilgiyi veren Gülseren Akıncı’nın babaları 1935 yılında Romanya’dan Türkiye’ye Mübadele Kanunu ile göç etmişlerdir ve Tatar diye tesmiye olunmaktadırlar
Aslan, Atiye, 1943 Adapazarı, Okur-yazar değil
Beşelma, Hatice, 1967 Yeşilsırt Köyü (Muratlı), İlkokul
Çetin, Fevzi, 1943, Ovacık (Lüleburgaz), İlkokul
Çetin, Nazmiye, 1932, Bulgaristan, İlkokul (halen Mersin, Erdemli’de yaşıyor )
Demiröz, Yeliz, 1983, Artvin, Üniversite Öğrencisi
Kınalı, Habibe, 1964, Kiğı, Üniversite
Koyuncu, Reyhan, 1943, Dedecik Köyü (Tekirdağ), İlkokul
Küpüç, Birsen, 1960, Erdemli (Mersin), İlkokul
Tekinalp, Dürdane, 1966, Almus (Tokat), İlkokul
Tekinalp, Gülistan, 1982, Niksar (Tokat), Üniversite
Tufantoz, Feride, (1930–1996), Muratlı, Okur-yazar değil
Tunca, Emine, 1945, Adapazarı, Okur-yazar değil
Ulusoy, Derya, 1974, İzmir (aslen Uşak/Karahallı), Üniversite
Yüksel, Nuriye, 1947, Üçsacay Köyü, Seyitgazi, İlkokul

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla