Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Frank Owen Gehry (gerçek Adı Ephraim Goldberg),

Eski 07-09-2010   #3
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Frank Owen Gehry (gerçek Adı Ephraim Goldberg),



Fuoriserie
Walt Disney Konser Salonu
Frank O Gehry
LOS ANGELES


Henüz 1980’lerde, Frank Gehry, uçurumdan düşüyormuş gibi görünen mimari eserlerini ölçülü bir şekilde sunuyordu Bu yapılar - toplanmış, koparılmış ve kırılgan - İzleyeni bir şeylerin harika bir biçimde yanlış gittiğine inandıracak ölçüde balon çerçeveler içinde yapılmışlardı Bu binaların bağlamsal durumları ve ultra-hafiflikleri çok daha çarpıcı hale geliyordu; bu yapılardan bazıları düz beyaz mukavva kutuları andırsa da bunların izinsiz bir takım güçler tarafından kesildikleri ve üst üste bindirildikleri hissediliyordu Gehry, bu yapılarda tabiatın kayalıklı izini sürdürmekteydi

Tüm olanakların değiştiği günümüzde, uzay boşluğu software’ine katkıda bulunan bir brikolaj eilimi vardır Eski ucuz malzemeler, yerlerini Bilbao Guggenheim’da kullanılan titanyum gibi malzemelere bırakmaktadırlar

Hans Scharoun’un Berlin Filarmoni binasının daha evcil kaldığı Walt Disney Konser Salonu’nda tümüyle paslanmaz çelik kullanılmıştır Görünüşe göre tasarım, kullanılan malzemenin ayrıcalıklarından sonuna kadar yararlanmıştır Burada belli bir abartıya ihtiyaç duyulmaktadır Walt Disney ve Los Angeles’taki konumu, mimari fazlalıkları uygun hatta kaçınılmaz kılmaktadır Böylece bu yapı, Gehry’nin daha sonraki yapılarına fikir babası olmuştur Binalar buruşturulmuş paketlere, yığınlara, tepelere, çağlayanlara ve dalgalara dönüşmektedir Burada, malzemelerin ve nesnelerin kendi kendilerini düzenledikleri kişisel olmayan ve spontane bir proje olmanın avantajlarından faydalanılmıştır







Burada ironik olan, dış dünyada şekilsiz olarak tanımlanabilecek bir formun aslında bir fikirden yola çıkmış olmasıdır Yarışmalar, binlerce maket çalışması, uzun hazırlık dönemi, finansal çalışmalar ve inşaat sonucunda ortaya çıkan Los Angeles Konser salonu, Uyuyan güzel’in kalesini andırmaktadır Senfoni orkestrasının akustik mükemmelliği, Minoru Nagata ve Yasuhia Toyota tarafından yapılan maketlere dayanmaktadır Bu deneyimler, Frank Gehry’nin gözlemleri, lazerler ve bilgisayarlarla yapılan binlerce test ve Zubin Mehta, Pierre Boulez, Simon Ratte gibi müzisyenlerin kulakları ile pekiştirilmiş ve ortaya Los Angeles Konser Salonu çıkmıştır
Berlin Filarmoni ile ayakkabı kutusu tasarımını bir araya getiren bu 2265 kişilik konser salonu geleneksel yapısıyla, Viyana’daki Büyük Musikvereinssaal’ı andırmaktadır








Fakat yeniden dış görünüşüne dönersek, süreksiz görünüşleri ve kesitleri ile bu salon ne tür bir nesnedir? Yapının arkasında yükselen ve kendi bütünlükleri içinde hapis olmuş nispeten daha ayık durumdaki gökdelenlerle kıyaslandığında bu yapının gizli anlamı, Mickey Mouse’tan bile bir mimarlık yaratılabileceği hissini uyandırmaktadır- üstelik ya içeride Fantasia’nın müziğini duymaya başlarsak? Yine de 274 milyon dolarlık maliyet duyulduğunda tüm bunların gerçekliği kanıtlanmış olur Frank Gehry, kendi yapısının tıpkı Berlin Flarmoni gibi gerçek bir müzik aletine dönüşmesini dilediğini belirtmektedir
Bütün bunların ötesinde, Gehry’nin eski mimarisinden öğreneceğimiz çok şey bulunmaktadır

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla