07-01-2010
|
#2
|
Şengül Şirin
|
Cevap : Din - Hükmetmek, Yönetmek, Galip Gelmek, Hal ve Tavır, Boyun Eğmek
1- Din bir tanrısal konumdur: Kur'an-ı Kerim'in: "Katıksız ve eskimez din yalnız Allah'ındır " şeklinde ifadeye koyduğu bu prensip İslam bilginlerince şöyle formüle edilmiştir Dinin koyucusu yalnız Allah'tır Bu demektir ki, din adı altında toplanacak esaslar, insan akıl ve idrakinin ürünü olamazlar Bir başka incelik de şudur: Hiçbir peygamber tebliğ ettiği dinin kurucusu değildir Bu yüzden din, kendisini tebliğ eden peygamberin adına izafe edilemez Hıristiyanların tevhid dinini Hz isa'nın adına izafe etmeleri yanlıştır Çünkü Hz îsa da diğer peygamber*ler gibi bir aracı, bir tebliğ görevlisidir
2- Din, akıl sahiplerine hitabeder: Din akıl üstüdür ama akıl dışı değildir Bu yüzden dinin muhatabı akıl sahibi varlıklardır İslamiyet akli dengesi yerinde olmayan*ları sorumlu tutmaz Ve Kur'an-ı Kerim aklı çalıştırmayı (taakkül) temel görevlerden biri olarak, kendine inananlara yükler
3- Dinde ihtiyar (serbestçe seçme) esastır: Kur'an—ı Kerim bu prensibin evrensel dayanağını şöyle vermektedir: "Dinde baskı ve zorlama yoktur " (Bakara 256) Yine bu prensibin bir uzantısı olarak Kur'an-ı Kerim hür irade ve serbest seçimin ürünü olmayan davranışlara değer verme*mektedir Kur'an'ın bu anlayışını dile jetiren bir yaklaşı*mında Endülüslü büyük düşünür Şatıbı (ölm 1388) şöyle diyor: "Kur'an'ın sergilediği dinin gayesi insanı zorunlu kulluktan serbest seçime dayalı kulluğa yükseltmektir " (bk Muvafakat 2 / 168) Buradaki kulluktan maksat İslam literatüründe geçen ve yalnız Allah'a boyun eğmek anla*mını taşıyan ubudiyettir
4- Din, insanları mutlak hayra iletir: Bunun anlamı İslam bilginlerine göre şudur: Din, insanları iyiye ve güzele iletme konusunda onların farklı kanaatlerine değil, genel ve değişmez yaradılış kanunlarına öncelik tanır Bu yüzden insan bu yasaların sübjektiv kanaatlerine uymayanlarını kötü ve yetersiz ilan etmemeli, onların hayırlı sonuçlarını insanlık dünyasında görmek için sabırlı olmalıdır Müslüman bilginler bu esaslara dayanarak dini koruyu*cu bir kurum olarak da anarlar Dinin bu koruma fonksiyonu şu beş alanda kendini gösterir:
1- Ruhsal yapıyı koruma,
2- Nefsi koruma,
3- Nesli koruma,
4- Malı koruma,
5- Aklı koruma
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|