Yalnız Mesajı Göster

Mescid - İbadet - Secde Yeri - Sücûd - Secde - Müslüman Mabedi

Eski 06-28-2010   #1
Şengül Şirin
Varsayılan

Mescid - İbadet - Secde Yeri - Sücûd - Secde - Müslüman Mabedi



Mescid - İbadet - Secde Yeri - Sücûd - Secde - Müslüman mabedi


Boyun büküklük, eğilmek anlamındaki sücûd—secde kökünden gelen mescid, secde edilen yer demektir Secdenin karıştığı her türlü ibadetin icra yerine mescid denirken, zamanla bu ad ibadet ve dua etmek kastıyla vücuda getirilen her türlü mekâna denir olmuştur

Mescidi Müslüman mabedi diye ananlar olmuşsa da bu deyim iki bakımdan tutarsızdır:

1 İslamiyet, resmi mâbed fikrine karşıdır Resmi mabed, ibadetin belli bir mekânda yapılması zorunluluğunu, o da bir din kisvesi ve sınıfını getirir Bunun sonu ise engizisyondur İslam, engizisyona asla müsaade etmez

2 Kur'an'a göre bütün varlıklar ve oluş secde halindedir Buna, varlığın teshiri veya kerhı secde hali denir Bir de ihtiyarı yani hür iradeye bağlı secde vardır ki; bu da insanın secdesidir (bk Secde mad)

Varlığın tamamı secde halinde olduğundan Kur'an'a göre bütün kâinat bir mesciddir Kâinatın tamamı teshin secde için bir mescid olduğu gibi, yeryüzünün tamamı da ihtiyarı secde sahibi insan için mesciddir Hz Peygamber, kendisine ve ümmetine tüm yeryüzünün temiz bir mescid yapıldığını söyleyerek bu gerçeğe işaret etmiştir (B enbiya, 40; Teyemmüm, 1 vs)

O halde, her secde edilen yer mesciddir Bunun özel olarak ibadethane patenti taşıması gerekmez Mescidliği belirleyen secde halidir Secde hali bitince mescid hükmü kalkar
Mescid kelimesi Kur'an'da, 6'sı çoğul (mesâcid) olmak üzere 28 yerde geçer Bunların bir kısmında özel mescidler-den bahsedilir (Mescid—i Haram, Mescid—i Aksa, Mescid—i Dırar Bazıları ise genel anlamda mescide yer veren ayetlerdir
Adıyla en çok geçen mescid, Mescid-i Haram'dır (10 küsur yerde geçer)
Mescidler, Allah'ındır Oralarda Allah dışında hiçbir kudrete yakarılmamalı, hiçbir kudret adına çağrıda bulunmamalıdır (Cinn 18; Hac, 40)

Allah'a ortak koşanların, inkârları devam ettiği sürece nıescidleri onarmalarına, süslemelerine müsaade edilmemelidir Mescidleri onarıp ihya etmek; Allah'a, ahirete inanıp namaz kılan, zekât veren ve içinde Allah korkusu taşıyanların işidir (Tevbe, 18-19)
Mescidlerde arı bir gönülle, ciddi ve kıyam halinde durmak, tertemiz giyinmiş olmak gerekir (Araf, 29—31) Bunun dışında bir emir ve yasağa özellikle mescidlerde konuşulmayacağına ilişkin bir beyana Kur'an'da rastlanmaz Bu yolda hadis diye tanıtılan sözlerin birer uydurma olduğunu ünlü hadis bilgini Sâgânı'nin el-Mevzûât (Uydurma Hadisler) adlı eserinden öğreniyoruz (bk s 39) Yasak olan lakırdı (lağv)dır ki; o zaten her yerde yasaktır (bk Müminûn 3)

Sâgânı, aynı eserinde bize şunu da gösteriyor: "Ezan okunurken konuşanın imanının gitmesinden korkulur" sözü de hadis diye uydurulmuş yalanlardan biridir (bk s 80)
Demek oluyor ki; ezan okunurken konuşulmaz diye bir şey de yoktur Bu da İslam'a sokulmuş hurafelerden biridir

Mescidlerde temiz giyinmeyi, saygılı ve ciddi bir tavır takınmayı emreden ayetler külli mescid (bütün mabetler) deyimini kullandıklarına göre hangi dinin mabedinde olursak olalım, bu tavrı takınmak zorundayız demektir

Kur'an, Hac Suresi 40 ayette; Yahudi, Hıristiyan ve
Müslüman mâbedlerini (bir rivayete göre Sabiı maâbetleri de dahil) Allah'ın çokça zikredildiği mâbedler olarak anar ve onların yıkılmalarına engel olmayı bir üstünlük olarak belirler O halde tüm mâbedlere saygı, Kur'an'ın emirlerinden biridir
Böyle olduğu içindir ki; en zalim insanlardan biri de mescidlere musallat olan ve onların yıkılması için gayret gösteren kişidir (Bakara, 114)

Mescidin, gerçek anlamda görev yapması için iki şart vardır: Kuruluşu takva ve samimiyet üzre olacak ve içinde arınmayı biricik gaye edinen insanlar toplanacaktır Kur'an'ın bu açık beyanını (Tevbe, 108) dikkate alarak şunu açıklıkla söyleyebiliriz:

Kur'an; riya, gösteriş, çıkar ve politika için yapılmaya başlanan mescidlerden hayır gelmeyeceğini söylemektedir Böyle mescidlerde toplananların gayesi Allah'a varmak için arınmak olamaz Bu mescidler, müminler arasında tefrika (bk Tefrika mad) yaratmak, insanların ayıplarını gözetlemek ve fitne yaymaktan başka bir işe yaramaz Böyle mescidler, adları ne olursa olsun zararlı mescidlerdir (bk Tevbe, 107)

Günümüzün mâbed enflasyonu arz eden manzarasını, Kur'an'ın bu beyanı tarafından sunulan ilahi filtreden geçirerek yeniden değerlendirmek gerekir

Kur'an bize, mâbed yapma sanayii ve ticaretiyle Allah rızası ve insana hizmet için ibadet yerleri oluşturma gayretini birbirinden ayırmayı emrediyor Bu ayrımı yapmayanlar, riyanın karanlık dehlizinde boğulma nokta sına gelirler de hâlâ mabed meddahlığı yaparak Allah'ıkandıracaklarını sanırlar Kur'an'ın ilahi tokadı onların riyakâr yüzlerine her gün yüzlerce kez inmektedir

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla