04-28-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Bloom Tam Öğrenme Kuramı
Bloom Tam Öğrenme Kuramı
Hemen hemen bütün öğrencilerin, okullarınöğretme amacını güttüğü tüm yeni davranışları öğrenebileceği görüşü üzerine temellendirilmiş bir modeldir Üç değişkeni vardır Öğrenci Nitelikleri - Öğretim - Öğrenme Ürünleri
1 Öğrenci Nitelikler
Öğrenme modelinin ilk öğesidir İki öğrenci niteliğinden söz eder
1 1 Bilişsel Giriş Davranışları
Bilişsel giriş davranışları, öğrenme ünitesi ya da ünitelerinin öğrenilebilmesi için gerekli olduğu kabul edilen ön öğrenmelerdir Genel ve özel olmak üzere iki gruba ayrılır
a- Genel Bilişsel Giriş Davranışları
Bütün öğrenmeler için gerekli olan ön öğrenmelerdir Dil yeteneği, okuduğunu anlama gücü, matematik yeteneği, mantıksal düşünme yeteneği
b- Özel Nitelikli Bilişsel Giriş Davranışları
Bir ünite ya da ünitelerin öğrenilmesi için gerekli olan ön öğrenmelerdir Örneğin, bir öğrencinin çarpma işlemini öğrenebilmesi için toplama işlemini bilmesi gibi Davranışların kazanılması, genel bilişseldavranışların kazandırılmasından kolaydır Genel bilişsel davranışların okul öncesinde temelleri atılır ve değiştirmesi ve kazanılması zordur
1 2 Duyuşsal Giriş Özellikleri
Bloom, öğrencilerin duyuşsal özelliklerini okulla ilgili, belli bir dersle ilgili ve akademik öz kavram olmak üzere üç grupta ele alır Öğrencilerin genel olarak okula yönelik tutumları, ilgisi ve okula gitme isteği okulla ilgili duyuşsal özelliklerdir Öğrencinin bir dersi almayı arzu edip etmemesi, bu alandaki çalışmalarını sürdürmek isteyip istememesi, bu dersle ilgili olarak neleri sevip sevmediği o dersle ilgili duyusal özellikleridir Akademik öz kavram; öğrencinin öğrenme geçmişine dayalı olarak herhangi bir öğrenme biçimini öğrenip öğrenemiyeceğine ilişkin kendini algılayış tarzıdır
2 Öğretim Hizmetinin Niteliği
Bloom, öğretim hizmeti niteliğini; işaretler, pekiştirme, katılma ve dönüt olarak adlandırır
2 1 İşaretler (ipuçları)
Neyin öğrenileceğini gösteren ve öğrenme süreci içinde öğrencinin neler yapması gerektiğini bildiren yönelgelerdir Bu yönelgeler sözlü anlatımlar şeklinde olabileceği gibi bütün duyu organlarını etkileyecek görsel uyarıcılar şeklinde de olabilir Örneğin öğrenciler sözlü olarak belli şeyleri yapmaya yönlendirilebilir ya da modeller, araçlar gösterilebilir, bir olayı izlemeleri sağlanabilir İşaretler sadece öğrencilere iletiliş yolları bakımından değil, kendi güçleri bakımından da çeşitlilik gösterir İşaretlerin büyüklüğü, biçimi, rengi, şiddeti gücünü etkiler,Örneğin bir işaretin tekrarlanması, daha açık ve görünür olması gibi
2 2 Pekiştirme
Pekiştirmenin öğrenme düzeyini yükseltebilmesi için öğrencilere verilen pekiştireçlerin gelişim düzeylerine, genel yeteneklerine, ön öğrenmelerine, duyusal özelliklerine uygun olması ve zamanında verilmesi gerekir
2 3 Katılma
İster doğrudan gözlenebilen isterse doğrudan gözlenemeyen bir şekilde olsun öğrencinin kendisine verilen işaretleri hatırlayarak kullanmaya, bunlara uygun tepkide bulunmaya ve bunları göstermeye çalışarak öğrenme sürecine katılmasıdır
2 4 Dönüt ve Düzeltme
Dönüt öğrenciye öğrenmelerinin doğru ya da yanlışlığı hakkında verilen mesajlardır Okullarda aynı anda birçok öğrenciye eğitim verildiğinden pekiştirme, işaretler vb yetersiz kalır ve bu yüzden grupla öğretimde öğretimin bireyselleştirilmesi için dönüt ve düzeltme etkinlikleri yapılır
3 Tam Öğrenme Modelinin Uygulanışında İzlenilebilecek Adımlar
- Dersin hedefleri ve hedef davranışlar belirlenebilir
- Ön bilgiler verilir ve öğretime geçmeden önce ön bilgilerin kavranıp kavranmadığı test edilebilir
- Test sonunda eksik bilgiler tespit edilir ve giderilir
- Yeni davranışlar öğretilmeye devam edilir ve izleme değerlendirilmesine geçilebilir
- Kavranmayan konular ek öğrenmede yeniden ele alınır ve bir diğer konuya geçilir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|