Konu
:
Edimsel Koşullanma - Klasik Koşullanma
Yalnız Mesajı Göster
Cevap : Edimsel Koşullanma - Klasik Koşullanma
04-27-2010
#
2
Şengül Şirin
Cevap : Edimsel Koşullanma - Klasik Koşullanma
Edimsel Koşullanma Klasik koşullanma yoluyla öğrenmeyi sağlamak için yapılan bir davranışa neden olan uyarıcının bilinmesi gerekir
Oysa insan davranışlarına neden olan uyarıcıları her zaman tahmin etmek mümkün değildir
İnsanlar çevrelerinde bulunan çeşitli nesnelerle etkileşim kurarak farklı davranışlarda bulunurlar
Edimsel Koşullanma Nedir?
Thorndike'ın çalışmalarından hareket eden Skinner organizmanın davranışlarını uyarıcılara karşı gösterilen otomatik bir tepki olmaktan çok kasıtlı olarak yapılan hareketler olarak kabul etmektedir
İnsanların karmaşık uyarıcı durumlarla karşılaştıklarında gösterdikleri davranışlara operant (edim) adı veren Skinner bu operantların onları izleyen sonuçlardan etkilendiğini ileri sürmektedir
Organizmayı olumlu bir sonuca götüren davranışlar kalıcı olur
Diğer bir deyişle insanlar davranışları sonucu olumlu bir durumla karşılaştıklarında o davranışın tekrarlanma olasılığı artar
Davranıştan sonra gelen bu olumlu sonuçlara pekiştirme denir
Skinner'in çalışması Operant Koşullanma olarak bilinmektedir
Edimsel davranış: Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur ve sonuçları tarafından kontrol edilir
· Klasik koşullanmada önce uyaran vardır ve organizma ona tepki gösterir
(U-T)
· Edimsel davranışta önce tepki yapılır sonra tepkinin doğurduğu uyarıcı gelir
(T-U)
Davranış sonucunda organizmanın hoşuna giden bir durum ortaya çıkar
Örneğin yeni aldığınız bir kazağı giydiğiniz zaman arkadaşlarınız "Kazağın çok güzel sana çok yakışmış" derse o kazağı giyme davranışınız devam eder
Davranışın sonucunda organizmanın hoşuna gitmeyen bir durum ortaya çıkar
Yeni kazağınızı giydiğiniz gün değer verdiğiniz bir arkadaşınız size yakışmadığını söylerse o kazağı giymek istemezsiniz
Skinner'e göre bir davranışın sonucu organizma için hoşa giden olumlu bir durum yaratıyorsa o davranışın tekrar ortaya çıkma olasılığı artar
Davranışın arkasından olumlu uyarıcı verilerek yapılan koşullamaya edimsel koşullama denir
Bu tür koşullamada davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak davranışın (edimin) ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç denir
Diğer bir deyişle pekiştirilen davranış öğrenilir
Bir davranışın arkasından gelen ve organizma için hoşa gitmeyen bir durum yaratan uyarıcılar ise cezadır
Ceza davranışı zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur
Pekiştireçler olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye ayrılmaktadır
Bir davranış organizmanın hoşuna gidecek bir uyarıcının doğrudan verilmesi ile pekiştiriliyorsa buna olumlu pekiştirme denir
Sınıfta bir soruyu doğru cevaplandıran öğrenciye yaşına göre aferin denmesi başının okşanması (+) puan verilmesi gülümsenerek onaylanması birer olumlu pekiştirmedir
Organizma hoş olmayan bir durumdan kurtarılarak da davranış pekiştirilebilir
Bu tür pekiştirmeye olumsuz pekiştirme denir
Bir öğrenci evindeki aile kavgalarından sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa okul bu öğrenci için olumsuz pekiştireçtir
Çünkü öğrenci okula gelerek kendisine acı veren sorunlardan kurtulmakta ve rahat etmektedir
Hem olumlu hem de olumsuz pekiştirme organizmanın hoşuna giden bir etki yaratır ve davranışın tekrar ortaya çıkma olasılığını artırır
Pekiştireçler yoluyla birey istendik ve istenmedik davranışlar öğrenebilir
Bu nedenle pekiştireçler çok dikkatli kullanılmalı ve doğru davranışlar pekiştirilmelidir
Yapılan bir davranışın sonucunda organizma için olumsuz bir durum yaratan uyarıcılara ceza denir
Ceza da pekiştireç gibi iki türlüdür
Birinci tip cezada davranışın arkasından olumsuz uyarıcı doğrudan doğruya verilir
Çocuğun yaptığı bir davranış nedeniyle dövülmesi azarlanması
İkinci tür cezada ise ortamda bulunan olumlu bir uyarıcı ortamdan çekilerek organizma için olumsuz bir durum yaratılır
Teneffüse çıkmayı yasaklama arkadaşlarından ayırma
Pekiştireç davranışı güçlendirirken ceza zayıflatır ya da belli bir süre için durdurur
Ceza davranışı kısa zamanda durdurduğu ve uygulaması kolay olduğu için öğretmenler ve ebeveynler tarafından sıkça kullanılmaktadır
Ceza istenmedik davranışların bastırılmasında etkili olabilir
Ancak davranış değişikliğine neden olmaz
Diğer bir deyişle istenmedik bir davranışı istendik yönde değiştirmez
Cezanın diğer bir olumsuz yönü ise saldırgan davranışlara neden olmasıdır
Olumsuz pekiştirme ile ceza çoğu zaman karıştırılmakta birinin yerine kullanılmaktadır
Oysa olumsuz pekiştireçler ortamdan çıkartılırken cezada olumsuz pekiştireçler ortama konur
Olumsuz pekiştirmede davranışın tekrar edilme olasılığı artarken ceza davranışı durdurur
olumsuz pekiştirmede
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz
En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Şengül Şirin
Kullanıcının Profilini Göster
Şengül Şirin tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul