|  02-04-2010 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Uçak-Sesüstü Yolcu Uçakları 
 
            Uçak-Sesüstü  Yolcu Uçakları
 
 
  
 Sesüstü  hızla uçabilen ilk yolcu uçağı olan SSCB yapımı Tupolev TU-144 ilk   uçuşunu Aralık 1968'de gerçekleştirdi
  Bir yıl sonra da İngiliz ve  Fransız uçak  tasarımcılarının ortak çalışmalanyla geliştirilen Concorde  havalandı  TU-144'e  göre çok daha verimli bir uçak olan Concorde'lar  çeşitli nedenlerden ötürü ancak  1976'da yolcu taşımaya başlayabildi  İnce uzun delta kanatlar ve her biri 196  kilo-newton itme sağlayan dört  Olympus türbojet motoruyla donatılmış olan  Concorde yaklaşık 120 yolcu  taşıyabilmekte ve 18  000 metreyükseklikte, saatte 2  100 km hızla   uçabilmektedir  
 İngiliz ve Fransız havayolu şirketlerince 1976'da sefere  konan  Concorde günümüzde de kullanılmaktadır
  Çok pahalı bir uçak  olduğu için  yalnızca  16 adet Concorde yapılmıştır  Concorde'lann çok gürültülü  olmasının çevreye  zarar verdiği  ileri sürülmüş ve aralarında ABD'nin de olduğu bazı ülkeler, kara   üzerinde sesüstü hızdaki uçuşları yasaklamıştır  
 Bu nedenle Concorde  uçakları  daha çok Büyük Okyanus üzerindeki hatlarda kullanılmakta ve  ancak deniz üzerinde  uçarken en yüksek hızlarına çıkmaktadır; vanş  noktasına yaklaşırken ise daha  14
  000 metre yüksekteyken hızını sesaltı  düzeye düşürmektedir  Concorde batıya  doğru uçarken Güneş'i  geride bırakarak, yerel saate göre, kalkış saatinden daha  erken bir  saatte vanş noktasına ulaşır (bak  Zaman)  Örneğin, yerel saatle  sabah  saat ll'de Londra'dan havalanan bir Concorde, New York'a aynı  sabah yerel saatle  dokuz dolayında varır   
			
			
			
			 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	|  |   |