01-22-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
İnşaat Süresini İki Yıldan Fazla Süren İnşaatlarda SSK Yönünden Yeni Uygulama
İNŞAAT SÜRESİ İKİ YILDAN FAZLA SÜREN İNŞAATLARDA SSK
YÖNÜNDEN YENI UYGULAMA
Mehmet CAN
Sosyal Güvenlik Uzmanı
Bundan öne yazmış olduğum "Kooperatiflerde ve İnşaat İşyerlerinde Yeni Maliyet Hesaplanması" başlıklı yazımda Sosyal Sigortalar Kurumu'nca yeni bir maliyet tespiti cihetine gidilmek için hazırlıklar yapıldığını, bu hususta yapılması muhtemel yeni düzenlemelerle ilgili bilgi vermiş, yeni uygulamayı merakla beklediğimizi belirtmiştik
İstanbul SMMMO Başkanlığı'nın düzenlemiş olduğu "Sosyal Sigortalar Kurumu'nda Yapılan Yeni Düzenlemeler" konulu sempozyuma katılan SSK ilgilileri orada konuya ilişkin çerçeve bilgiler vermiş ve yeni uygulamanın başladığını müjdelemişti
Kurum tarafından 17 11 1995 tarihli 16/ 118 Ek sayılı Genelge' de bu konuya yer verilmiş bulunmaktadır Genelgenin genel amacı iki yıldan uzun süren inşaatlarda, işin bitim tarihinden önceki yıl maliyetinin esas alınmasında ülkemizdeki genel enflasyon çerçevesinde yükselen maliyetler karşısında ortaya korkunç maliyetler çıkmaktadır Kurumca yapılan işlemler karşısında hiçbir kooperatifin bu yükün altından kalkacağını sanmıyorum Hele hele inşaatlara 10 yıl önceden başlayan kooperatif inşaatlarının artan maliyetler karşısında ayakta durmaları da mümkün bulunmamaktadır
Kurum yetkilileri bu hususta çıkarmış oldukları Genelge' nin 6 maddesinde şu şekilde gerekçe göstermektedirler:
"Bu güne kadar özel bina inşaatlarında yaklaşık maliyet bedeli hesaplanırken, başladığı yıl içinde bitirilen yapılarda o yıl için geçerli, başladığı yıldan sonraki yıllarda bitirilmiş olan yapılarda ise (iş kaç yıl sürerse sürsün) bitirildiği yıldan önceki yılda geçerli metrekare maliyet bedeli esas alınmakta idi
Bundan böyle; işin başlangıç ve bitiş tarihlerinin baz alınmasıyla, faaliyet süresi en çok 2 yıl olan özel bina inşaatlarında aynı uygulamanın sürdürülmesi,ancak, faaliyet süresi 2 takvim yılından fazla olan uzun süreli özel bina inşaatlarında, faaliyet süresine giren bitim yılı dışındaki her takvim yılına ilişkin birim maliyet bedelinin toplanarak yıl sayısına bölünmesiyle aritmetik ortalaman alınması, böylece yeni bir birim maliyet hesaplanması, bitiş yılından bir önceki Yılda geçerli birim maliyet bedelinden az olması durumunda bu yeni birim maliyetinin (aritmetik ortalamanın yapı alanı ile çarpılarak yaklaşık maliyet bedelinin bulunması ve ön değerlendirmenin de bu maliyet bedeline göre yapılması uygun görülmüştür "
Genelge' de bu konuda bir de örnek verilmiş bulunmaktadır
Örneği yazımıza aynen almakta yarar görmekteyim Çünkü söz konusu Genelge dergimiz eki olarak verilecektir
ÖRNEK:
- Yapılan iş : Bina İnşaatı
- İnşaata başlama tarihi : 01 05 1990
- İnşaatın bitim tarihi : 2 8 1995
- İnşaatın yüzölçümü : 2000 m2
- İnşaatın niteliği : Kalorifersiz Apartman
Bu genelge yürürlüğe girmeden önceki uygulamada aşağıdaki şekilde maliyet hesaplaması cihetine gidilecekti
- 1994 yılı m2 birim fiyatı : 2 924 000 -TL
2000 x 2 924 000 = 5 848 000 000 -TL inşaatın maliyeti bulunmuş olacaktı
YENI UYGULAMA
Yeni uygulamada ise aşağıdaki şekilde işlem yapılması öngörülmektedir
1990 Yılı m2 birim fiyatı : 371 621 - TL
1991 Yılı m2 birim fiyatı : 579 700 - TL
1992 Yılı m2 birim fiyatı : 962 300 - TL
1993 Yılı m2 birim fiyatı : 1 761 000 - TL
1994 Yılı m2 birim fiyatı : 2 924 000 - TL
6 588 621 - TL
6 588 621 000
------------------- 1 371 724 - TL ortalama maliyet
5
BU VERİLERE GÖRE İNŞAATIN MALİYETİ:
1 317 724 x 2000 = 2 635 448 400 -TL
Halen uygulanmakta olan sisteme göre inşaat maliyeti 5 848 000 000 -TL olup, yeni maliyette ise bu meblağ % 50'nin de altına çekilmiş bulunmaktadır
ESKİ MALİYET : 5 848 000 000 -TL
YENİ MALİYET : 2 635 448 400 -TL
Görüldüğü gibi yeni 3 212 551 600 -TL mükellef lehine uygulama yapılması gerekmektedir
Bu uygulama sadece özel bina inşaatları ile ilgili olup ihale konusu işlere uygulanmamaktadır Belki akla şu soru gelebilir; Kooperatif inşaatları ihale suretiyle yaptırılmış olsa dahi yapılacak işlemlerde müteahhide ödenen istihkak esas alınmayıp, m2 birim fiyatı üzerinden işlem yapılacağından yeni uygulamaya göre işlem yapılması gerekmektedir
Bu şekilde yapılacak yeni değerlendirmede kurumca ilk aşamada yapılacak işlemler gene eskisi gibi olup 1 1 1994 tarihinden sonraya isabet eden maliyet bulunacaktır Buna göre işlem yapılması durumunda bildirilmesi gereken maliyetin altında bildirimde bulunulduğunun tespiti halinde ise aynı Genelge' de aşağıdaki şekilde işlem yapılması gerektiği vurgulanmaktadır;
"Bu ön değerlendirme sonucu barajın altında (% 9 nispet esas alınarak % 6 75 üzerinden) bildirimde bulunulduğu anlaşılan işyerlerine ilişkin işlemlerin, sigorta müfettişlerince 3917 sayılı Kanun hükümlerine güre incelenmesi gerektiğinden, konu barajın altında bulunmakla birlikte kuruma bildirilmiş bulunan işçiliğin yeterli olup olmadığının, yeterli olmadığı kanısına varılmışsa, (Hangi faaliyet dönemine ilişkin olduğu gerekçeleri ile birlikte ortaya konulmak üzere), asgari koşullarda hesaplanacak eksik işçilik bildirimi karşılığı işverenden re' sen alınacak prim tutarının ne olması gerektiğinin saptanmasına yönelik olarak 3917 sayılı Yasa çerçevesinde inceleme yapılması için Sigorta Teftiş Kurulu'nun ilgili grup başkanlığına aktarılacaktır "
Ancak, işverenin Sigorta Teftiş Kurulu incelemesine başlanmadan önce aradaki farkı ödemek istemesi durumunda bu husus kurum ünitelerince ayrıca re' sen dikkate alınıp, buna göre işlem yapılacaktır
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|