Konu
:
Hazret-i Hafsa (r.a)
Yalnız Mesajı Göster
Hazret-i Hafsa (r.a)
01-20-2010
#
1
b@ron
Hazret-i Hafsa (r.a)
Hazret-i Hafsa (r
a)
Müminlerin annesi
Hz
Peygamberimiz'in risaletinden beş sene önce doğdu
Hz
Ömer r
a
kızı
Annesi büyük sahabi Osman b
Mazun kızkardeşi Zeynep
İslamı ne zaman kabul ettiği bilinmemektedir
Hz
Ömer'in İslam'ı kabülünden sonra bütün aile ve yakınlarının müslüman olduğu bilgisinden yola çıkılarak onun da babasıyla birlikte müslüman olduğu söylenebilinir
İlk evliliği
Müminlerin annesi Hz
Hafsa daha önce Huneys b
Huzafe es Sehmi ile evlenmişti
Huzfe Habeşistan'a hicret eden müslümanlardandır
Hz
Hafsa'nın da bu hicrete katıldığı yolunda rivayetler bulunmaktadır
Habeşistan'dan dönen Huzafe daha sonra eşi Hz
Hafsa ile birlikte Medine'ye hicret etti
Hz
Huneys b
Huzafe Uhud savaşına katılmış ve ciddi biçimde yaralanmıştı
Bu yara sonucu Medine'de şehit oldu
Zatı Saadetleriyle Evliliği
Hz
Hafsa beyinin yarasını bizzat kendisi tedavi etmeye çalışmıştır
Beyinin vefatına çok üzülür ve yas tutar
Nihayet Hz
Ömer dul kalan kızını Hz
Ebubekir'e nikahlamak ister cevapsız kalır
bu kez o günlerde eşi Resulullah'ın kızı Rukiye'nin vefatı ile yalnız kalan Hz
Osman r
a
nikahlamak istersede
Resulullah'ın kızı Ümmü Gülsüm ile evlenmeyi uman Hz
Osman bire süre düşündükten sonra:
- Şu günlerde evlenme doğru değil
diyerek özür diler
Gerçek bir mümüne yakışacak şekilde kızını salih bir mümine nikahlamak için çaba harcayan Hz
Ömer
neticeye ulaşamayınca büyük bir üzüntüyle Hz
Peygamber'e gider
Söz sırasında:
- Ya Resulullah
Osman'a şaşıyorum
Hafsayı nikahlamayı teklif ettim yanaşmadı
diye dert yanınca
Hz
Peygamberimiz:
- Sana Osman'dan daha hayırlı bir damat
Osman'a da senden daha hayırlı bir kaynata tavsiye edeyim mi?
Hz
Ömer:
- Evet ya Resulullah
Hz
Peygamberimiz buyururlar:
- Sen kızın Hafsa'yı bana nikahlarsın
ben de kızım Ümmü Gülsüm'ü Osman'a nikahlarım
Bu teklif karşısında bütün dünyalar Hz
Ömer r
a
olmuştu
Resulu ile akrabalık kurmak hususunda büyük bir istek duymasına rağmen teklif etmek cesaretini gösteremiyordu
Çünkü Hz
Hafsa
Hz
Ayşe'nin deyimiyle
"Tam babasının kızı" yani biraz sert idi
Resulullah bu teklifi ile Hz
Ömer'in duyduğu şiddetli arzuyu gerçekleştirerek hem aralarındaki yakınlığı pekiştirmek
hem de onun İslam'a yaptığı hizmetleri ödüllendirmek istemişti
Resulullah ile Hz
Hafsa'nın düğünü hicri üçüncü yılını ortalarında yapıldı
Dörtyüz dirhem mehir verildi
Zatı Saadetleri bir ara Hafsa'yı boşamak istemiş ancak Cebrail'in " O çok oruç tutan çok namaz kılandır
Senin cennette de zevcendir" emriyle talaktan geri dönmüştür
Tahrim Hadisesi
Hz
Peygamber'in eşleri içersinde birbiriyle en iyi anlaşanları Hz
Hafsa ile Hz
Ayşe idi
Hatta ikisinin sebeb oldukları bir takım olaylar üzerine Tahrim Sûresi gelmişti
Zatı Risaletpenahileri helvayı ve balı çok severlerdi
İkindi nemazından sonra hanımlarının yanına gelirlerdi
Bir ara Hz
Hafsa'nın yanlarına gelmişlerdi
Her zamankinden fazla evde kalınca
kadınlık tabiatının bir eseri olarak
Hz
Ayşe'nin içine bir kurt düşer
işi kurcalmağa kalkar
Anlaşılıki
bir kadın Hz
Hafsa r
a
bir mikdar bal hgediye göndermiştir
Zatı Saadetleride oturup balı yemişlerdir
Hz
Ayşe meseleyi Hz
Sude'ye anlatır ve kendisinede şunu öğretir:
- Zatı Saadetleri senin yanına geleceklerdir
geldiği zaman
söyle" Ye resulullah siz Magafir mi *yediniz?
Hz
Sude r
a
bu soruyu Resulullah'a sorunca
buyurdular:
- Hafsa'nın evinde bir az bal yedim
- Yediğiniz bal muhtemlen yabani arı balı idi
Resulullah
bir ara yine Hz
Hafsa'nın evine geldiklerinde kendine bal ikram edilmek istendiğinde:
-Canım bal yemek istemiyor
bundan böyle de bal yemeyeceğim
buyurdular
Zatı Saadetleri bal yememeğe karar verince
Vahy gelip aşağıdaki Ayeti Kerime nazil olur:
"Ey Peygamber! Eşlerinin rızasını gözeterek
'ın sana helâl kıldığı şeyi niçin kendine haram ediyorsun?
" (Tahrim Sûresi/1)
Bu hadiseden sonra
Zatı Saadetleri Hz
Hafsa'ya tenbih edip kendisine açtığı gizli bir sırrı ** kimseye söylememesini tenbihler
Hakat Hz
Hafsa Hz
Ayşe'den gizleyemez
Bunun üzerine aşağıdaki ayeti kerime nazil kılındı:
"Peygamber
eşlerinden birine gizlice bir söz söylemişti
Fakat eşi
o sözü başkalarına haber verip
da bunu Peygamber'e açıklayınca
Peygamber bir kısmını bildirmiş
bir kısmından da vazgeçmişti
Peygamber bunu ona haber verince eşi: Bunu sana kim bildirdi? dedi
Peygamber: Bilen
her şeyden haberdar olan
bana haber verdi
dedi
" (Tahrim/3)
Bu şekilde
Resulullah üzülünce
Hz
ayşe ve Hz
Hafsa ikisi birlikte bir çare aramağa başlarlar
bunun üzerine ikisi hakkında aşağıdaki ayet-i kerime nazil olur:
"Eğer ikiniz de
'a tevbe ederseniz
(yerinde olur)
Çünkü kalpleriniz sapmıştı
Ve eğer Peygamber'e karşı birbirinize arka verirseniz bilesiniz ki onun dostu ve yardımcısı
Cebrail ve müminlerin iyileridir
Bunların ardından melekler de (ona) yardımcıdır" (Tahrim/4)
Ahlak ve Adetleri
Hz
Hafsa r
a
dini hususlara kuvvetli bağlı idi
çok geceleri ibadetle geçirir
gündüzleri oruç tutardı
Ömrünün sonuna kadar orucunu bırakmadı
Biraz hiddetli
çabuk kızardı
Bazen
Zatı saadetleriyle çekişmeğe bile cesaret ederlerdi
Sahih-i Buhari'de Hz
Ömer'den Hz
Hafsa hakkında bir rivayet nakl edilmiştir:
Cahiliye devrinde kadına pek önem verilmezdi
Bir ara benim bir işim oldu
karım bu konuda konuşmak isteyince bağırarak:
- Sana ne oluyor
bu işe sen nasıl karışırsın?
Karım:
- Sen bana söz söyletmek istemiyorsun
halbuki senin kızın Resulullah'a karşı söz söyleyip cevap bile veriyor
Bende bu sözü duyduktan sonraHafsa'ya gittim ve sorup
mesele nedir diye anlamak istedim
- Annen böyle söylediğine göre
demek sen Resulullah'a karşı geliyormuşsun? Sakın bundan böyle bunun gibi hareket yapayım demeyesin
Yoksa azabı İlahi'den kurtulamazsın
diye kendisini korkuttum
Vefatı
Hz
Hafsa hicri 45 yılında Medine'de vefat etmiştir
KAYNAK:
1) Kadın Sahabiler
Mevlana Niyaz
Tercüme: Prof Ali Genceli
Toker Yayınları
2) Şamil İslam Ansiklopedisi
3) Elmalı Tefsiri
* Magafir
bir nevi çiçek
bal arıları usaresini çekerlerdi
Resulullah bu çiçeğin ağır kokusunu sevmezlerdi
** Sır olan söze gelince
bu konuda da üç sözden bahsedilmektedir
Birincisi
en sahih olarak rivayet edileni
bal şerbeti yeminidir
İkincisi
esasen rivayeti zayıf olmakla beraber daha çok yaygın olan Mâriye yeminidir
Fakat bunların ikisinin de diğer eşlerden gizlenmesi gereken büyük bir sır olacağını
bundan dolayı iki kadına karşı çıkıp Peygamber'in nâil olduğu bütün kudret ve kuvvetin beyanıyla "Şüphesiz ki onun dostu ve yardımcısı
Cebrail ve müminlerin iyileridir
Bunların ardından melekler de ona yardımcıdır
" (Tahrim
66/4) diye gayet dehşetli bir ihtar ve tehdidin reva görüleceğini
akıl pek de kabul edebilecek gibi görünmez
Gerçi asıl mesele söylenen sırrın büyüklüğünde değil
zatında küçük de olsa
sır olması itibariyledir
Önemsiz gibi görünen birtakım şeyler vardırki
sırası gelince pek büyük bir öneme sahip olabilirler
Küçük bir sırrı saklayamayanın büyüğünü hiç saklayamayacağı cihetle kendisine verilen bir emaneti muhafaza edemeyeceğinden dolayı emniyet ve güveni zayi etmiş
bir töhmet ve hıyanet konumuna düşmüş olur
Bununla beraber ona yapılacak kınama ve azarlamanın da
sırrın mahiyetiyle uygunluk arzedeceği
"Bir kötülüğün cezası
ona denk bir kötülüktür
Kim bağışlar ve barışı sağlarsa
onun mükafatı
'a aittir
" (Şûrâ
43/40) hükmüyle bilinmektedir
Bu yüzden kanaatimizce burada söylenen sırrın başka bir söz olması gerekir
Üçüncüsü
Hz
Peygamber (s
a
v
)'in kendisinden sonra devlet başkanlığının Ebu Bekr'e ve Ömer'e geçeceğini Hafsa'ya bir müjde olarak haber vermiş ve gizlenmesini emretmiş olmasıdır
Tefsirlerin birçoğunda zikredilmiş olan bu haber
gerçi Kütüb-i Sitte'de (altı kitapta) nakledilmemiştir
Ancak Mâriye olayını rivayet edenler içinde bu haberi de rivayet edenler olduğu gibi başka güvenilir zatlar da nakletmişlerdir
"el-Bahru'l-Muhît"de Ebu Hayyan şöyle diyor: "Hadis
Mâriye sebebiyledir; bir de bal içtim denilmiştir
Meymûn b
Mihrân dedi ki: "Hadis
Peygamber'in Hafsa'ya sır olarak söylediği şu hadistir: "Ebu Bekr ve Ömer benden sonra hilafet yoluyla benim emrime sahip olacaklardır"
Hafsa da gizlice Aişe'ye söyledi
Hakikaten bu işin gizlice söylendiği hakkında daha başka haberler de vardır
" İbnü Ebî Adî ve Ebu Nuaym Hz
Ebu Bekr'in faziletleri hakkında ve İbnü Merdûye birkaç yolla Hz
Ali ve İbnü Abbas'tan şöyle rivayet etmişlerdir
Her ikisi de dedi ki: "Ebu Bekr ve Ömer'in emirlikleri
'ın kitabında vardır
"Peygamber
eşlerinden birine gizlice bir söz söylemişti
" (Tahrim
66/3) Peygamber Hafsa'ya demişti ki: "Baban ve Aişe'nin babası benden sonra insanların vâlisidirler
Sakın kimseye söyleme
" En iyisini
bilir
"
__________________
b@ron
Kullanıcının Profilini Göster
b@ron tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul