| 
Şengül Şirin  | 
				  Tiyatro ve Sinema Oyunculuğu Hakkında 
 
            Tiyatro ve Sinema Oyunculuğu Hakkında
 
 
 Bir öyküyü sahnede, perdede ya da ekranda söz ve hareketlerle canlandırma sanatıdır
  Buna "rol yapmak" da denir  Aslında zaman zaman hepimiz rol yaparız  Eğer sıkıcı bir öyküyü dinlerken ilgileniyormuş gibi görünü-yorsak ya da mutsuz olduğumuz zaman gü-lümsüyorsak, rol yapıyoruz demektir  Yani oyunculuk için her zaman ışıklandırılmış bir sahne, özel dekor ve kostümler gerekmez  Asıl gerekli olan canlandırılacak bir "olay", oyuncular ve izleyicilerdir  Herkes bir dereceye kadar oyuncu sayılsa da, profesyonel oyunculuk, yani oyunculuğu meslek edinmek eğitim, disiplin ve yetenek gerektiren ciddi bir iştir  Oyunculuk öğretilebilir mi sorusu 2  000 yılı aşkın bir süredir tartışma konusu olmuştur   
 Günümüzde temel oyunculuk çalışmaları ses eğitimiyle fiziksel eğitimi kapsar
  Oyuncunun birbirinden değişik karakterleri inandırıcı bir biçimde canlandırabilmesi, sesini güçlü, etkili ve değişken bir biçimde kullanabilmesine bağlıdır  Fiziksel eğitim ise vücuda esneklik ve canlılık kazandırır  Çeşitli rollerde gerginlikle gevşeklik arasında denge kurmak ancak bedene egemen olmakla olanaklıdır  Oyunculuk eğitimi veren okullarda öğrencilerin kendi bedenlerini, seslerini, duygu ve düşüncelerini tanımalarına yardımcı olacak çalışmalar yapılır  
 Bir tiyatro okulunun programında şan, dans, mim ve eskrim gibi derslerin yanı sıra, doğaçlama (oyuncunun metne dayanmadan, ansızın bir şey yapmasını hedefleyen oyun tekniği), anlatım aracı olarak yüz yerine maske kullanma türünden uygulamalı dersler vardır
  Ne var ki, böyle bir eğitim görmeden de yeteneğini kanıtlamış pek çok tiyatro ve sinema oyuncusunun bulunduğunu belirtmek gerekir  Bir oyuncu kendini çok çeşitli teknikler için hazırlar  Örneğin, yakın plan çekim gerektiren televizyon oyununda kullanılan becerilerle, büyük bir tiyatroda 2  000 kişinin önünde oynamak için gereken beceriler aynı değildir   
 Kamerayla yapılan yakın çekimlerde mimiklerdeki en ufak değişiklik anında fark edileceği için gerçeklik duygusunun yaratılması daha büyük önem taşır
  Ama her iki teknik de, izleyici kitlesine karakterin ne düşündüğünü ya da duyduğunu göstermenin farklı yollarıdır  Bir oyunun ya da filmin gerçekleşmesi için bir yönetmene gereksinim vardır  Yönetmen, oyuncular arasında işbirliğini sağlayan, oyun ya da filmin bir sanat ürünü niteliği kazanmasında baş sorumluluğu alan kişidir  Prova sürecinde yönetmen ve oyuncular ortak bir çalışmayla karakterleri yorumlar  Her oyuncu yaratmakta olduğu karakteri çeşitli deneme ve değişikliklerle biçimlendirir  Bir oyuncunun belleği güçlü, sesi pürüzsüz ve kontrollü olmalı, soluğunu denetleyebilmen, söylediği sözcükler kolayca anlaşılmalı, cümlelerin vurguları yerinde olmalıdır  Oyuncu, rolünün gerektirdiği beden şeklini benimseyebilmeli, gerek bedenine, gerek sesine egemen olabilmelidir  Oyuncudan ayrıca, beklenmedik durumlarda kıvraklık göstererek oyunda herhangi bir aksaklığı önlemesi de beklenir  
 Diyelim ki, siz de bir oyunda rol alacaksınız
  Önemli olan, izleyiciyi canlandırdığınız karakterin gerçekliğine inandırabilmektir  Bunun için de her şeyden önce o karakteri tüm özellikleriyle tanımanız gerekir  Önce elinizdeki metni yüksek sesle birkaç kez okuyun ve kendinize bazı sorular sorun: Oyun günümüzde mi  geçmişte mi, gelecekte mi geçiyor? Olay kendi ülkenizde mi  yoksa yabancı bir ülkede mi yer alıyor? Söz konusu yerin iklim özellikleri nelerdir? İnsanların ne gibi alışkanlıkları var? Canlandıracağınız karakter sizden genç mi, yaşlı mı? Bunu en inandırıcı biçimde yaratabilmenin yolları neler? Oyunun dilinin ne gibi özellikleri var? Konuşmalar fiziksel hareketleri etkiliyor mu? (Örneğin sarayda geçen bir sahnede oyuncular hareketlerini en aza indirmeye özen göstererek konuşurken, bir pazaryerinde Özgürce dolaşarak söyleşirler  ) Tüm bunların yanı sıra, oyundaki karakterlerin birbirleriyle ilişkisi ve birbirlerine ilişkin düşünceleri de önem taşıdığı için, bunu da araştırmamız gerekir   
 Metinle ilgili çalışmalarda oyun yazarının verdiği ipuçlarını çözümleyerek rolün özünü ve amacını bulabilirsiniz
  Bundan sonrası yaratıcı düş gücünüze bağlıdır  Canlandıracağınız karakterle ilgili her yeni keşif yararlı olacaktır  Düş gücünüzü kullandığınız ölçüde, karakteri canlandırmada kazanacağınız başarı artar  Kendinizi o karakterin yerine koyun  Onun otobüse nasıl bineceğini, nasıl kahvaltı edeceğini, giyineceğini, otomobil kullanacağını, tenis oynayacağını ya da alışverişe çıkacağını düşünün  Bunun çok zevkli bir oyun olduğunu göreceksiniz; üstelik her yerde, her zaman oynayabilirsiniz  Düşünmeyi sürdürün, öbür oyuncularla konuşun, birbirinizle düşünce alışverişinde bulunun  Kendi kişiliğinizle o karakter arasında belki de çok büyük bir fark yoktur  Ama bu farklılıkların ne olduğunu anlarsanız, "yeni" karakterinizle her şeyi deneyebilirsiniz  Bir süre için başka biri olmak çok heyecan verici olabilir! Oyunun provalarında bu deneylerden yararlanın   
 Canlandırmaya çalıştığınız karakterle değişik şeyler deneyin, bakalım oluyor mu? Yönetmeninizden öğüt isteyin; onun görevi size ne yapacağınızı söylemek değil, yardım etmektir
  Oyunculuğunuzun doğal olup olmadığını araştırın  Çünkü sonuçta önemli olan izleyicilerin sizin rol yaptığınıza değil, gerçekten başka bir kişi olduğunuza inanmalarıdır  Provalar deneme, hata yapma, yorumda bulunma ve her şeyden önce karar verme fırsatı sağlar  Oyunun metnine ilişkin yorumlar başta gelir  Metinde anlatılmak isteneni kavramak ve bunun nasıl iletileceğine karar vermek çok önemlidir  Örneğin hangi duygulara ağırlık verilecektir? (Bu öfke, gurur ya da kıskançlık olabilir  ) Provalarda sahnede nasıl hareket edileceğine (belli bir cümlenin ayakta mı, yoksa oturarak mı söyleneceğine), nasıl giyinileceğine karar verilir  
 Ayrıca giyimi bü-tünleyecek baston, kılıç, çanta ya da gözlük türünden eşya gerekebilir
  Peruk mu takacaksınız, yoksa kendi saçınız uygun mu? Görünüşünüzü değiştirmek için makyaja gerek varsa, bunu nasıl yapacaksınız? Eğer obur birini canlandıracaksanız, ağzınıza ara sıra bir şeyler atmayı unutmamalısınız  Gördüğünüz gibi, provalarda düşünülecek çok şey vardır ve hepsine yetişmek için zaman hiç yetmeyecekmiş gibi gelir  Canlandırdığınız karakterin nasıl bir kişi olduğunu ve neyi niçin söylediğini kavradıktan sonra, provalarda artık hiç çaba harcamadan cümlelerinizi hatırlamaya başladığınızı fark edeceksiniz  Gene de, eksiksiz ezberleyebilmek için çok sıkı çalışmanız gerekecektir  Bu konuda öbür oyunculardan yardım beklerken siz de onlara yardım etmelisiniz  Çünkü oyunculukta başarı ekip çalışmasıyla olanaklıdır  Cümleleri ezberlerken bunları yalnızca sözcükler olarak görmeyin, ne anlama geldiklerini, sizden önce ve sonra konuşanların sözleriyle ilişkisini düşünün  Bu da sizden önceki oyuncunun son sözlerini, yani sizin lafa başlamanız için işaret olacak sözleri ezberlemenize yardımcı olacaktır   
 Oyunun başarısı oyuncuların yaratıcılığına ve yorumuna bağlıdır
  Sahnedeyken yalnızca konuşma sıranız geldiği zaman değil, her an rol yapmanız gerektiğini unutmamalısınız  İyi bir oyuncu, öbür karakterler konuşurken dinleyerek ve dikkatini onlara vererek sürekli oyunun içinde olur  Sahnedeki oyuncuları dinlediğinizi, yerine göre şaşırmış görünerek, gülerek, öksürerek ya da sabırsızlıkla ikide bir saatinize bakarak belirtebilirsiniz  Ama bunları yaparken, izleyicilerin dikkatini kendinize çekerek oyundaki daha önemli bir kişinin rolünü çalmaktan kaçınmalısınız  Oyuncu arkadaşlarınıza ve yazarın yapıtına karşı saygılı olmalısınız  Sahnede ya da kameranın karşısında hiçbir şey yapmadan durmak çok zordur  Dikkatinizi öbür oyuncuları dinlemeye yöneltir ve kendinizi gevşek bırakırsanız bu zorluğu yenersiniz  Sahnede hiçbir şey yapmadan durma sanatının ustası olmaya çalışın; oyunculuğunuzun en güçlü yönü bu olabilir  
 Oyunculuğun Başlangıcı Eski Yunan'da şarap tanrısı Dionysos'u kutsamak için düzenlenen şenliklerde başlangıçta sadece koro yer alırken, İÖ 6
  yüzyılda Atinalı şair Thespis, korobaşıyla karşılıklı konuşmaya girerek, tarihte ilk oyunculuk örneğini verdi  Eski Yunan'da oyuncular toplumda saygı görürdü, oysa Roma İmparatorluğu döneminde aşağılandılar  Hıristiyanlık'ın Roma'da kabul edilmesinden sonra oyunculuk yasaklandı ve 6  yüzyılda tiyatrolar kapatıldı  Ortaçağda ilk oyunlar kilise törenlerinden doğdu  Bu oyunlar Avrupa'da birçok ülkede din görevlileri ve koroda şarkı söyleyen çocuklar tarafından oynanıyordu  Giderek kilise topluluğundan bazı kişilerin de oyunlarda rol almasına izin verildi, ama kadınlara oyunculuk yasaktı  Oyuncu sayısı arttıkça daha geniş bir sahne gerekti ve oyunlar önce kiliselerin avlusunda, bir süre sonra da arabalarda sahnelenmeye başlandı  Arabaların kentin sokaklarında dolaşması kent halkının oyunları izlemesine olanak veriyordu  Her arabada Kutsal Kitap'tan değişik bir öykü canlandırılıyor, bu konuda kentlerdeki çeşitli loncalar işbölümü yapıyordu  Örneğin Nuh'un Gemisi öyküsünü gemi yapımında çalışanlar, Hz  Yunus ile balina Öyküsünü balıkçılar sahneliyordu  Bu oyunlara mucize oyunu ya da gizem oyunu deniyordu  Profesyonel Oyuncular Ortaçağdaki dinsel oyunlarda rol alan herkes amatördü  Bu uğraşıda kazanç amacı güdülmüyordu   
 Zamanla oyunlar dindışı bir nitelik kazanınca kilise görevlileri oyunculuktan çekildi ve işi kilise dışındaki kimselere bıraktı
  16  yüzyılda, Rönesans'la birlikte tiyatroda oyunculuğu meslek edinmiş profesyonel sa- natçılar rol almaya başladı  İtalya'da bu dönemde halk arasından yetişmiş ve halka seslenen oyunculardan oluşan commedia dell'arte adlı tiyatro toplulukları kuruldu  Dinle bir ilgisi olmayan bu topluluklardaki oyuncular halk tiplerinden esinlendi ve uşak, asker, tüccar, âşık gibi bir dizi tip yarattı  Hep aynı rolü oynayan bazı oyuncular rollerini öylesine benimsiyordu ki, kendi adlarını değiştirip canlandırdıkları karakterin adını alarak en sevdikleri tiple özdeşleşiyorlardı  Belli bir temayı işleyerek doğaçlama oynanan bu oyunlar şarkı, dans, akrobasi, palyaçoluk ve mim türünden gösterileri de içeriyordu  
 Kadınlar Eski Yunan'da oyunculuk yapamaz, Eski Roma'da ve ortaçağda ise pek seyrek sahneye çıkarken, ilk profesyonel kadın oyuncular commedia dell'arte topluluklarında ortaya çıktı
  En ünlüleri de Isabella Andreini'ydi (1562-1604)  İngiltere'de Kral VII  Henry, "ara oyunu" denen kısa oyunlar oynamaları için bir erkekler tiyatro topluluğu kurdurdu  Kraliçe I  Eli-zabeth tahta çıktığında, sarayın ya da soyluların koruduğu birçok profesyonel oyuncu topluluğu vardı  O dönemde oyuncular böyle bir koruma altına girmezse serseri sayılıyor, yolculuk yapmalarına izin verilmiyor, tutuklanıp cezalandınlabiliyordu  Oysa, örneğin "Leices-ter Kbntu'nun Oyuncuları" adlı bir toplulukla rahatça yolculuk ederek oyunlarını sahneleyebiliyor ve izleyicilerin ödediği parayla geçimlerini sağlayabiliyorlardı  I  Elizabeth döneminin en ünlü oyunlarını aynı zamanda oyuncu olan William Shakespeare {bak  Shakespeare, William) yazdı  Shakespeare'in Hamlet, Kral Lear, Othello, III  Richard gibi ünlü karakterlerini sahnede ilk canlandıran oyuncu James Burbage'dı (1531-97)  Burbage'ın oyunculukta en büyük rakibi Edward Alleyn'di (1566-1626)  Alleyn yaşadığı dönemde çok beğenilen bir oyuncuydu; nerede sahneye çıksa, halk onu görmeye koşardı  Bu topluluklarda kadın oyuncu yoktu  Kadın rollerini ince sesli, zarif davranışlı delikanlılar canlandırırdı  Hatta yalnızca çocuk oyunculardan oluşan topluluklar bile vardı, İngiliz İç Savaşı'mn (1642-51) başlangıcında tüm tiyatrolar kapatıldı, çünkü Oliver Crom-well'i destekleyen Püritenler tiyatronun kötülüğe yol açtığını düşünüyorlardı  Gene de, halka açık tiyatroların yasaklanmasına karşın, evlerde gizlice tiyatro oynatılırdı  
 İngiltere'de tiyatrolar 18 yıl boyunca kapalı kaldı
  1660'ta başlayan Restorasyon döneminde Kral II  Charles'ın yüreklendirmesiyle, oyunculuk yeniden canlandı  Bu dönemde ilk kez profesyonel kadın oyuncular sahneye çıktı  Bunlardan en tanınmışı Nell Gvvyn'di (1650-87)  Thomas Betterton (1635-1710) trajedi oyuncusu olarak büyük başarı kazandı  O dönemde, oyunlardaki uzun, ağdalı konuşmalara uygun olarak son derece ağır bir oyunculuk tarzı geçerliydi  1741'de David Garrick (1717-79) adlı genç bir oyuncu bu geleneğin değişmesine yol açtı  Garrick'in anlamlı bir yüz ifadesi, ışıl ışıl parlayan gözleri vardı ve rolünü, izleyicileri Çok etkileyen rahat, doğal bir biçimde oynuyordu  35 yıl boyunca Shakespeare'in trajedi ve komedilerini başarıyla yorumladı  Başka oyuncuları taklit etmedi; gerçek yaşamdaki insanları inceleyerek her rolü kendi düşündü- ğü gibi oynadı, bu da onun sahnede daha doğal görünmesini sağladı  Çok tutulan bu oyunculuk tarzı giderek eskisinin yerini aldı  Garrick aynı zamanda oyunlar yazdı ve sahnede gizli bir ışıklandırma sistemi uyguladı  
 Londra'daki Drury Lane Tiyatrosu'nda sahnelenen oyunları için hazırladığı manzara resimli dekor panoları benzersizdi
  Garrick'ten sonraki oyuncular da onun gibi doğal oyunculuk tarzını benimsediler  Kadın oyunculardan Sarah Siddons (1755-1831) bunların en başarılılarından biriydi  Ünlü tiyatro oyunculan yetiştirmiş bir aileden geliyordu  1783'te Londra'da sahneye ilk çıkışından başlayarak büyük bir ilgi gördü  Olağanüstü yetenekli bir oyuncu olan Sarah yalnızca rol yapmıyor, oynadığı karakterle neredeyse öz-deşleşiyordu  Özellikle trajedilerde çok etkileyici bir oyun çıkarıyordu  Anlatıldığına göre, bir oyundaki ölüm sahnesinde öyle inandırıcıydı ki, izleyiciler onun gerçekten öldüğünü sanmıştı  18  yüzyılın ortasında İngiltere'den ABD'de Virginia'ya giden konuk oyuncular yerleşik tiyatrolar kurdular  Charles ve Mary Stagg' in, Virginia'da Williamsburg kentindeki tiyatrosundan başka, Philadelphia ve New York'ta da tiyatrolar kuruldu   
 ABD'nin ilk ünlü tiyatro sanatçıları William Dunlap (1766-1839) ve Joseph Jefferson'dı (1829-1905)
  19  yüzyılın başında İngiltere'de yeni bir tiyatro yıldızı parladı  Bu, çocukluğu tiyatroda geçmiş bir yetim olan Edmund Kean'di (1789-1833)  Kean hem usta bir oyuncu, hem de bir yenilikçiydi  Doğal oyunculuk anlayışını yeniden gündeme getirdi  Oyunculuk sanatı üzerinde kalıcı etkiler bıraktı  Bir dahi gözüyle bakılan Kean'in oyunculuğunun etkisinde kalan izleyicilerden bayılanlar olurdu  Çok içen ve çelişkili davranışları olan Edmund Kean 1833'te sahnede düşüp öldü  Bu dönemin öbür ünlü oyuncuları William Macready (1793-1873) ve oyunculuğunun yanı sıra, Londra ile New York'ta sahneye konan 100'den fazla oyunun yazarı olan Dion Boucicault (1820-90) idi  İngiltere'de ün kazanan ilk ABD'li oyuncu ise Edwin Booth'du (1833- 1871'de Londra'da halk Henry Irving (1838-1905) adında bir oyuncudan söz etmeye başladı  Irving'in kendine özgü abartılı bir oyun tarzı vardı  Bu yüzden eleştirilse de izleyicilerden büyük ilgi görüyordu  İlk oyuncu yöneticilerden olan Irving kendi tiyatrosunu kurarak, ünlü kadın oyuncu Ellen Terry (1847-1928) ile 24 yıl boyunca başarılı oyunlar sergiledi  Henry Irving 1895'te, tiyatrodaki hizmetlerinden ötürü "sir" unvanı ile onurlandırılan ilk oyuncu oldu   
 Bu bütün oyuncular için büyük bir aşamaydı; böylece artık İngiltere' de oyunculuk bir meslek olarak kabul edilmiş oluyor ve oyuncular "serseri" tanımından kurtuluyordu
  İkisi de kadın olan iki ünlü Avrupalı oyuncudan söz etmeden geçemeyiz: Sonsuz çeşitlilik gösteren oyunculuğuyla İtalyan Eleonora Duse (1858-1924) ile şiirsel yorumları en iyi trajedilerde ortaya çıkan ve "altın ses"iyle tanınan Fransız Sarah Bernhardt (bak  Bern-HARDT, SARAH)  Birçok ülkede hayranlıkla izlenen Eleonora Duse, Gabriele d'Annunzio' nun (1863-1938) ve Henrik Ibsen'in yapıtla-rındaki kadın kahramanlara getirdiği yorumlarla dikkati çekti (bak  Ibsen, Henrik)  En zor rollerin başarıyla üstesinden gelen Sarah Bernhardt, sakatlandıktan sonra bile sahneyi terk etmedi  Aynı dönemde yaşayan bu iki sanatçıdan hangisınırı daha yetenekli olduğu konusunda izleyiciler tartışmaya girerdi   
 Bir keresinde Londra'da, bir oyunun iki ayrı çevirisinde aynı rolü biri Fransızca, öbürü İtalyanca oynadı
  Modern Oyunculuk 19  yüzyılın sonlarında Rus tiyatro oyuncusu, yönetmeni ve kuramcısı Konstantin Stanis-lavski (1863-1938), oyuncunun dikkatini geçmişteki yoğun, duygusal bir olayın anısı üzerinde toplayarak, yeri geldiğinde bunu belli bir sahnede kullanmayı öğrenebileceğini savunuyordu  "Duygusal bellek" olarak nitelenen bu öğreti 20  yüzyılda oyunculuk sanatını büyük ölçüde etkiledi  Alman oyun yazarı ve kuramcısı Bertolt Brecht {bak  BRECHT  Bertolt) ise "yabancılaştırma etmeni" ile oyunculuk sanatını Sta-nislavski'den farklı bir yönde etkiledi  Ona göre, oyunun Özünü daha nesnel bir biçimde aktarabilmeleri için, oyuncuların yorumladıkları karakterin zaman zaman dışına çıkmaları gerekiyordu  1949'da kurduğu Berliner En-semble adlı tiyatro topluluğu bu kurama uy- gun oyunlar sergiledi  Ünlü oyuncuları arasında Brecht'in eşi ve ölümünden sonra Berliner Ensemble'ın yöneticisi olan Helena Weigel (1900-71) ile şarkıcı ve oyuncu Lotte Lenya (1900-81) vardı  
 20
  yüzyılda oyunculuk sanatını önemli ölçüde etkileyen bir başka gelişme de oyun yazarı, şair, oyuncu ve kuramcı Antonin Ar-taud'nun (1896-1948) "Vahşet Tiyatrosu"dur  Uygarlığın insanı kendi özüne yabancılaştırdı-ğım ve dayanılmaz bir baskı altında tuttuğunu savunan Artaud, tiyatronun işlevinin insanı bu baskıdan kurtarmak olduğuna inanıyordu  Oyuncu ile izleyici arasındaki sahne engelini kaldırarak gizemli sözler, fısıltılar, iniltiler, çığlıklar ve ışık efektleriyle oyuncunun izleyiciyle psikolojik bir bağ kuracağı görüşündeydi  Artaud'nun görüşleri Fransa'da Jean-Louis Barrault ve Jean Vilar ile ABD'de Li-ving Theatre (Yaşayan Tiyatro) topluluğunun oyunlarını etkiledi  Bu etkilerle birlikte, yeni oyunların kahramanlarının tarihsel kişiler yerine günümüzün sıradan insanları olması modernleşmenin başlıca öğelerindendir   
 İngiltere'de Sir Laurence Olivier, Sir John Gielgud, Sir Ralph Richard-son, Sir Alec Guinness, Dame Sybil Thorn-dike, Dame Edith Evans ve Dame Peggy Ashcroft klasik oyunlar kadar, modern oyunlardaki başarılarıyla da dikkati çektiler
  20  yüzyılda sinema sanayisi hemen hiç oyunculuk deneyimi olmayan film yıldızları yarattı  Bu arada birçok tiyatro oyuncusu da sinemaya geçti  ABD'de sessiz sinemanın ünlü oyuncuları arasında Mary Pickford, Lillian Gish, Rudolph Valentino ve Douglas Fair-banks sayılabilir  "Sille tokat" (slapstick) türünde komediler Buster Keaton, Stan Laurel ve Oliver Hardy'yi yıldızlığa yükseltti  Sesli sinema ile birlikte ise Greta Garbo, Charles Laughton, Orson Welles, Louis Jouvet, Spen-cer Tracy, Katherine Hepburn, Bette Davis, Henry Fonda, James Stevvart, Joan Craw-ford, Ingrid Bergman gibi üstün yetenekli oyuncular yetişti  Charlie Chaplin sessiz sinemada olduğu kadar, sesli sinemadaki ustalığıyla da oyunculuk yeteneğini kanıtladı  
 1947'de ABD'de, New York kentinde kurulan ve oyunculuk eğitimi veren Actors Stu-dio, Stanislavski yönteminin uygulandığı önemli bir merkez oldu
  Marlon Brando, James Dean, Montgomery Clift, Rod Steiger, Geraldine Page gibi ABD tiyatro ve sinemasınırı önde gelen oyuncuları burada yetişti  Büyük Dünya Bunalımı ve II  Dünya Savaşı sırasında ABD'de, insanları katı gerçeklerden uzaklaştırmak amacıyla, müzik ve dansın bir olay örgüsüyle birleştiği gösteri ve filmler ortaya çıktı  
 "Müzikal" olarak nitelenen bu gösteriler yeni bir oyuncu türünün doğmasına yol açtı
  Müzikallerin ünlü oyuncuları, Judy Garland, Mickey Rooney, Ruby Keeler, Nel-son Eddy, Jeanette MacDonald, Bing Crosby, Fred Astaire, Ginger Rogers, Gene Kelly gibi sanatçılardı  Bu sanatçıların çoğu, şarkı söylemekte ve dans etmekte olduğu kadar, oyunculukta da ustaydı  Günümüzde tiyatro, sinema ya da televizyon oyunlarındaki başarılarıyla tanınan Glen-da Jackson, Vanessa Redgrave, Jane Fonda, Maggie Smith, Jack Lemmon, Dustin Hoff-man ve Jack Nicholson dünya çapında ünlü sanatçılardır  Bu yetenekli oyunculardan bazıları İngiltere'deki Ulusal Tiyatro ve Kraliyet Shakespeare Topluluğu'nda, New York'ta Broadvvay'deki ve Broadvvay dışındaki tiyatrolarda ya da Kanada'da Ontario eyaletindeki Stratford Shakespeare Festival Tiyatrosu gibi önde gelen tiyatrolarda da sahneye çıkmaktadırlar: 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   |