01-13-2010
|
#1
|
Şengül Şirin
|
Trans-Sibirya Demiryolu
Trans-Sibirya Demiryolu

Dünyanın en uzun demiryolu hattıdır Haftanın her günü Moskova'dan kalkan trenler bu hatta 9 330 km yolu yaklaşık yedi günde alarak Büyük Okyanus kıyısında, Vladivostok yakınındaki Nahodka'ya gider Yapımı ilk kez 1859'da önerilmiş olan bu demiryolu hattının döşenmesine ancak 1891'de başlanmış; ama işe başlandıktan sonra altı ayrı bölümde aynı anda ray döşenerek yapım hızla ilerlemiştir Trans-Sibirya Demiryolu'nun yapımında çok büyük zorlukların yenilmesi gerekmiştir Geniş Sibirya ırmaklarını geçmek için uzun köprüler yapılmış ve kullanılan kömür çok uzak yerlerden taşınarak getirilmiştir Bazı bölgelerde, gerekli olan suyu bulabilmek için yapım çalışmalarına kuyular açarak başlanırken, başka bazı yerlerde bataklıkların toprakla doldurulması gerekmiştir
Birçok bölgede çakıl yapmaya uygun taş bulunmadığı için raylar doğrudan doğruya toprağın üzerine döşenmiştir Demiryolu hattının yüzlerce kilometre boyunca hemen hemen tümüyle düz alanlardan geçmesi ise yapım çalışmalarını kolaylaştırmıştır Büyük bir aceleyle yapılan bu demiryolu hattı, ilk tamamlandığı zaman saatte 32 kilometreden hızlı giden trenler için güvenli değildi Bu nedenle Urallar'dan başlayarak Sverdlovsk ile Vladivostok arasında 7 400 km süren yolculuk 10 günden fazla zaman alıyordu Baykal Gölü çevresindeki bölgede demiryolu yapımı öylesine zordu ki, trenler başlangıçta yazın gölün üzerinden feribotlarla taşmıyor, kışın da gölün buzlarının üzerine ray döşeniyordu 1916'da gölün çevresine bir hat döşenerek trenlerin feribotla taşınmasına son verildi Günümüzde elektrikli trenlerin çalıştığı Trans-Sibirya Demiryolu, Ural Dağları'nı aştıktan sonra Sverdlovsk, Omsk, Novosibirsk, Krasnoyarsk, İrkutsk, Çita ve Habarovsk'tan geçerek Vladivostok'a ulaşır

Baykal Gölü'nün kuzeyinden ayrılan bir hat Tatarski Boğazı üzerindeki Sovyetskaya Gavan'a gider Baykal Gölü'nün güneyinden ayrılan bir hat da Moğolistan yaylalarından geçerek Çin topraklarına girer ve Pekin'e ulaşır Trans-Sibirya Demiryolu'nu, bu hattın geçtiği Sovyet cumhuriyetlerinden yolcuların yanı sıra, yabancı turistler ve Uzakdoğu'ya iş yolculukları yapanlar da kullanır Japonya'dan Avrupa'ya ve Ortadoğu'ya gönderilen malların taşınmasında da bu demiryolu kullanılır Trans-Sibirya Demiryolu, günümüzde büyük bir ekonomik değer taşıyan Sibirya'nın dışarı açılmasını sağlamıştır (bak SİBİRYA) Çok zengin mineral yatakları ve orman alanları bulunan Sibirya'nın bu kaynaklarını daha iyi değerlendirebilmek için ikinci bir Trans-Sibirya Demiryolu hattı yapılmaktadır Çin sınırından uzakta, önceki hattın kuzeyinde uzanan bu hat, Baykal Gölü' nün kuzeyi ile Ohotsk Denizi arasında 3 400 kilometredir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|