|  12-28-2009 | #1 | 
	| 
Şengül Şirin  | 
				  Seyir Nedir? 
 
            Seyir Nedir?
 
  
 Seyir,   bir gemi ya da uçağın bir   yerden başka bir yere giderken izlemesi gereken yolu belirlemek için kullanılan yöntemleri konu alan bilim dalıdır
  Genellikle ırmak, kanal ve liman gibi dar ya da zor sularda seyreden bir gemiye yol göstermek anlamına gelen kılavuzluk deyimi bazen bir geminin kara görüş alanı içindeki seyri   için de kullanılır  Seyir görevlisi, izlemeyi tasarladığı rotayı normal olarak harita üzerinde işaretler
  Rota doğrultusu, haritadaki rota çizgisiyle gerçek kuzey ya da magnetik kuzey doğrultusu arasında kalan açıyla belirtilir  Rota üzerindeki uzaklıklar genellikle deniz miliyle ölçülür; bir deniz mili 1  852 metredir; 60 deniz mili bir enlem derecesi oluşturur   (bak  Enlem VE  Boylam)  
 Bir gemi ya da uçağın rota açısı, o gemi ya da uçağın eksen doğrultusu ile cayropusulanın gösterdiği gerçek kuzey ya da magnetik pusulanın gösterdiği magnetik kuzey doğrultusu arasında kalan açıdır
  Genel olarak bu açı, gemilerin akıntı ve rüzgâr etkisiyle, uçakların da rüzgâr etkisiyle sürüklenmesi hesaba katılarak, rota doğrultusundan farklı olarak belirlenir {bak  Pusula)  
 Aracın tasarlanan rotaya en yakın olarak seyredebilmesi için seyir sürekli biçimde izlenir
  Bunun için, düzenli aralıklarla aracın konumu "belirlenir"  Aracın konumunu belirlemenin bir yolu, bilinen bir başlangıç noktasından sonra alınan yol ve aracın rota açısı kullanılarak yapılan hesaplamadır  Bu yönteme parakete hesabı denir  Parakete gemilerde belirli bir sürede alman yolu hesaplamak için kullanılan bir aygıttır  Bazı gemilerde, alınan yolun ölçümünde deniz yatağından yansıtılan ses dalgalanndaki Doppler etkisinden yararlanılır {bak  Doppler Etkİsî)  Gidilen uzaklığı bulmak için, uçaklarda hava hız göstergeleri kullanılır; ama uçağın kara üzerinde aldığı yol, yerden yansıtılan radyo dalgalanndaki Doppler etkisinden yararlanılarak da bulunabilir  
 Konum belirlemek için kullanılan bir başka yol,   eylemsizlikle seyir sistemi'dir
  Cayroskop ve ivmeölçer kullanılarak uygulanan bu yöntemde, belirli bir başlangıç noktasından hareket ettikten sonra aracı etkileyen bütün ivmeler kaydedilir  İvmeler bilindiği zaman aracın hızı ve oradan da aracın konumu hesaplanabilir  Birçok ticari uçakta, birinin arızalanma olasılığına karşı, birbirinden bağımsız iki ya da üç tane eylemsizlikle seyir sistemi bulunur  Konum belirlemek için araç dışındaki seyir işaret noktalarından da yararlanılabilir
  Örneğin, gemi seyir görevlisi pusula yardımıyla, deniz feneri ya da benzeri iki ya da daha çok işaret noktasına göre kerteriz alır  Gemi ile o nokta arasında alınan kerteriz harita üzerinde bir çizgi olarak işaretlenir  İki kerteriz çizgisinin kesiştiği nokta geminin bulunduğu konumu verir  Benzer bir biçimde, sürekli olarak radyo sinyalleri yayan vericiler olan radyobiykınlar kullanılarak da konum belirlenebilir  Bu yöntem gemilerde olduğu gibi uçaklarda da kullanılabilir  
 Daha gelişmiş ve karmaşık konum belirleme sistemleri de vardır
  Bu sistemlerde, belirli zamanlarda bir çift radyo istasyonundan gönderilen radyo sinyallerinin ne kadar zaman farkıyla alındığı saptanarak konum belirlenir  Uzaydaki seyir uydularının gönderdiği radyo sinyalleri de aynı biçimde kullanılabilir  
 Eskiden denizciler yollarını yıldızlara bakarak bulurlardı
  Günümüzde de yıldızlardan yararlanarak seyir yöntemi yaygın olarak kullanılır  Bu yöntem, bir gökcismiyle ufuk arasındaki açının bir sekstant (bak  DUYARLI ÖLÇÜ Aletleri) kullanılarak ölçülmesine dayanır  "Yükseklik" olarak bilinen bu açıdan yararlanarak gözlemcinin bu gökcisminin yeryüzündeki izdüşümünden (tam altına düşen yeryüzü noktasından) ne kadar uzakta olduğu hesaplanabilir  Bu noktanın yeri gözlemin yapıldığı zamana bağlı olarak bir almanaktaki çizelgelerin yardımıyla bulunur  Konum belirlemek için yeryüzündeki iki seyir işaret noktası kullanılabildiği gibi, böyle iki gözlem de kullanılabilir  
 Gemiciler, deniz trafiğinin yoğun olduğu sığ kıyı sularında çarpışmaları önlemek için olduğu gibi, seyir amacıyla da radar kullanırlar (bak
  Radar)  Radarla seyir, gemideki bir döner tarayıcıdan gönderilen radyo dalgalarının çevredeki engellerden yansıyıp geri dönmesi için geçen zamanın ölçülmesine dayanır  Döner tarayıcıdan gönderilen dalga demetleriyle gemi çevresinin bir görüntüsü elde edilir  Bu görüntü bir göstericide izlenebilir  Radar göstericisinde televizyonda olduğu gibi bir ekran (katot ışınlı lamba) vardır  Yansıyan dalgaların göstericinin ekranı üzerinde oluşturduğu ışıklı noktalar hemen kaybolmaz ve taranan çevrenin tam bir görüntüsü ekranda oluşur  Bu sisteme Plan Konum Göstergesi (PPI) denir  
 Uçaklardaki radarlar askeri amaçların yanı sıra, pilotların hava burgaçlarından sakınabil-melerine de yardımcı olur
  Ama işlek havalimanları çevresindeki hava trafiğini denetlemek için büyük ve güçlü yer radarları kullanılır  Yerleri titizlikle seçilmiş tarayıcılardan sağlanan bilgi, hava trafiği denetim görevlilerinin, sorumlu oldukları bölgede bulunan her uçakla radyo bağlantısını sürdürdükleri kontrol kulesine aktarılır  Böylece uçaklar belirlenmiş havayolu ağı içinde güvenli olarak yönlendirilir   
			
			
			
			 
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   | 
	|  |   |