12-14-2009
|
#1
|
Şengül Şirin
|
İgor Fyodoroviç Stravinski -Rus Besteci
İgor Fyodoroviç Stravinski -Rus Besteci

Rus besteci İgor Fyodoroviç Stravinski (1882-1971), St Petersburg (bugün Leningrad) yakınlarındaki Oranien-baum'da doğdu Babası, Kiev ve St Petersburg operalarında ün kazanmış bir bas şarkıcıydı Çevresinden dolayı müziğe çok büyük bir yakınlık duyan Stravinski, dokuz yaşında piyano, ardından armoni ve kontrpuan dersleri aldı Müziğe olan ilgisine karşın ailesinin isteği üzerine 1905'te St Petersburg Üniversitesi'nde hukuk öğrenimi gördü 1902'de besteci Nikolay Rimski-Korsakov'la tanıştı; bir süre sonra da ondan özel ders almaya başladı
Rimski-Korsakov'un ölümünden iki yıl sonra, Rus Balesi yöneticisi ünlü Sergey Diaghilev'in isteği üzerine Ateşkuşu bale müziğini besteledi 1910'da Paris Operası'nda Rus Balesi Topluluğu'nca sahnelenen bu yapıt, Stravinski'nin ilk başarısı oldu {bak Bale) Ardından gene Diaghilev'in isteği üzerine, piyano ve orkestra için yazmaya başladığı Kon-zertstück'ü (Konser Parçası) baleye uyarladı Stravinski'nin başyapıtlarından SayılarıPet-ruşka balesi böyle ortaya çıktı İlk kez 1911'de Paris'te sahnelenen bu yapıt karnaval yerinde canlanan bir kuklanın öyküsüdür
Stravinski'nin 1911-13 arasında tamamladığı Bahar Ayini Rusya'da Hıristiyanlık öncesinde yapılan bahar ayinlerindeki kurban törenlerini konu alıyordu Çarpıcı ve yadırgatıcı ritmi nedeniyle yoğun bir tepkiyle karşılarıan bu yapıt Paris'te ilk sahnelendiğinde müziğin sesi izleyicilerin protestolan arasında güçlükle duyulabildi Bahar Ayini günümüzde genellikle konser parçası olarak çalınmaktadır Stravinski 1914'te, Hans Christian Andersen'in bir öyküsünden uyarladığı Bülbül operasını besteledi
Stravinski I Dünya Savaşı (1914-18) yıllarını İsviçre'de geçirdi O dönemde Rus Balesi Topluluğu'nun çalışmalarının kesintiye uğramasından etkilenen Stravinski oda müziği ve sahne müziği türünde az sayıda beste yaptı 1920-39 arasında Fransa'da yaşayan besteci o yıllarda Rus müziğinin etkilerinden uzaklaşarak Yeniklasikçi (Neoklasik) üslupta yapıtlar verdi
,
II Dünya Savaşı'nın başlangıcında müzik konferansları vermek için Harvard Üniversitesi'nden aldığı çağn üzerine ABD'ye gitti O dönemde Do Majör Senfoni'yi, Üç Bölümlü Senfonfyi, 1951'de de librettosunu İngiliz şair W H Auden'in yazdığı Ahlaksızın İlerlemesi adlı operasını yazdı
1950'lerde Avusturyalı besteci Arnold Schönberg'in (bak Schönberg, Arnold) geliştirdiği 12 ton sistemine (dizisel sistem) yöneldi Bu yenilik Stravinski'nin müziğine önemli değişiklikler getirdi Bestecinin Agon balesi (1953-57), Kutsal Kantik (1955) oratoryosu, solo ses, koro ve orkestra için yazdığı Threnoslar (1958) ile Requiem Kantikleri (1966) bu tekniğin ilk önemli örnekleriydi
Stravinski müziğinde yeni bir sistem geliştirmemekle birlikte, yapıtlarında 12 ton tekniğini oldukça cesur ve başarılı bir biçimde uygulamış ve kendinden sonra gelen birçok besteciye esin kaynağı olmuştur
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|