Artemis (Diana)
Artemis ok, yay ve arabayla yakından ilgilidir
Onun için "hedefi vuran", "gümüş yaylı" sıfatları da kullanılmıştır
Yayını sadece avlanmak için değil kardeşi Apollon gibi insanları cezalandırmak ve öldürmek, için de kullanır
Örneğin bir kerede 14 çocuk doğurduğunu söyleyerektanrıçaya nisbet yapan Manisalı Niobe'nin çocuklarını oklarıyla öldürmüştür
Çocuk doğururken ölen kadınlardan da Artemis sorumludur
Tanrıçanın zalimliği ile bir başka hikayede avcı Aktaion'la ilgilidir; Kentavros Kheiron'un yetiştirmesi Aktaion öyle yaman bir avcıdır ki, Thebai bölgesinde onun üstüne kimse yoktur
Gurura kapıldığı için Artemis'ten daha üstün bir avcı olduğunu söylemiştir
Bundan başka bir de tanrıçayı derede çıplak yıkanırken gözetlemiştir
Bu küstahlığa dayanamayan Artemis'te Aktaion'u geyiğe dönüştürmüş ve elli köpeğini de üstüne salmıştır
Parçaladıkları geyiğin kendi efendileri olduğunu anlamayan hayvanlar uluyarak Aktaion'u aramaya koyulmuşlar, sonunda Kheiron da onları avutmak için Aktaion'un heykelini yapmıştır
Bazı efsanelerde Artemis doğa güçlerini ve özellikle hayvanları elinde tutan Potnia Theron olarak gösterilir

Bazı destanlarda avcılık ve bakire nitelikleri de yer almaktadır

Artemis, Efes Artemis'inde olduğu gibi kişiliğinde dişiliğinin 3 aşamasını; yani kızlık, kadınlık ve analık aşamalarını birleştirir
Yunan mitolojisinde Apollon güneşle, Artemis'de ayla bağlantılıdır

Bu nedenle Artemis, Phoibe ve Selene (latince Luna) adlarını da almıştır

Artemis Olympos tanrılarıyla ilişkisi olmayan ve hiç bir efsaneye karışmayan Efes Artemis'inin pek çok özelliğini yansıttığı için Anadolulu olarak kabul edilmiştir

Bazı şairler tarafından gökte Selene, yeryüzünde Artemis ve yeraltında karanlığa büründüğü zaman bu güçlere egemen kılan Hekate ile bir tutulur
Efes Artemisi; Efes, İlkçağın en önemli merkezlerinden biridir

Ününü çok üstün bir uygarlık seviyesine sahip olmasının yanı sıra iki dinin merkezi olmasından da kaynaklanır

Daha sonra Artemis'e dönüşecek olan Anadolu'nun ana tanrıçası Kybele'nin dini ve daha sonra ki Hz

İsa dini

Hıristiyanlığın ilk yıllarında kurulan yedi kiliseden ilki Efes'te kurulmuştur

Efes'te kazılarda ortaya çıkartılan üç Artemis heykeli çok memeli Artemis motifinin kaynağının Efes olduğunu gösterir

Efes'in çok memeli Artemis heykelleri tanrıçanın doğaya hakimiyetini ve her türlü uygarlığın koruyucusu olduğunu simgeler
Heykellerden birininin başında 3 katlı kule biçimli tapınak vardır

Bu şehirlerin koruyucusu olduğunun sembolüdür

Ensesi dolunay biçiminde bir diskle çevrilidir, bu onun bakireliğinin işaretidir (bozulmamış ay)

Alnındaki hilal ise ay tanrıçası olduğunun işaretidir

Diskin iki yanında beşer grifon, yani kartal başlı aslan vardır

Boynuna burç işaretlerinin yer aldığı kalın bir gerdanlık takmıştır

Gerdanlığın altında 4 sıra halinde, sayısı 17 ile 40 arasında değişen memeleri vardır (Polymastos yani çok memeli)

Bunlar tanrıçanın bolluk ve bereket simgeleridir

Altı kat halindeki eteği, dörtgen biçimli plakalara bölünmüştür

Her dörtgenin içinde aslanlar, boğalar, keçiler,grifonlar, sfenksler ve arılar kabartma olarak gösterilmiştir

Bunlar Artemis'in doğa üstündeki egemenliğinin simgeleri olmalıdır

Efes Artemis heykelinin değişmez kutsal simgelerinden biri de üç sayısıdır

Bu sayı ile Artemis'in üçlü karekteri dile gelmektedir; bakire, kadın ve anne
MÖ 5

yy

da yapılmış olan Efes Artemis Tapına€, dünyanın yedi harikasından biriydi

İlkçağ'da Efes'te Artemis kültü son derece güçlüydü bu sebeple Efes, Anadolu'da Hıristiyanlığa karşı en büyük direnci gösteren kent olmuştur

Ancak Hıristiyanlık çok köklü bir şekilde yerleşmiştir

Efesliler Hıristiyanlığı Meryem sayesinde benimsemişlerdi

Tanrıça Artemis'in pekçok özelliği Meryem'e aktarılmıştır

Bu açıdan bakılınca Efes'te, Kybele, Artemis ve Meryem Ana kültleri hiçbir kesintiye uğramamıştır