12-01-2009
|
#5
|
Şengül Şirin
|
Cevap : İslâm’ın İlk Dönemine Ait Bir Hiciv Örneği: Hassân B. Sâbit’in Hemziyye’si
Sonuç
Câhiliye döneminde, daha sonraki dönemlerde incelip sanat hâline dönüşmüş ve Abbasîler döneminde zirveye ulaşmış olan edebî hiciv örnekleri görülmez Zira bu dönemde, şiirlerde yer alan hicivleramaç değil araçtır, genellikle, fahrin bir uzantısı olarak görülür Halbuki daha sonraki dönemlerde şair hicvi bir sanat olarak icra etmeye başlamıştır
Bu yüzden Câhiliye dönemi şiirlerinde, gazel, şarap, vasf, fahr ana temalar olarak görülürken, hiciv bunların arasına sıkıştırılmış, tâli öneme sahip bir unsur olarak ortaya çıkar Îliyyâ Hâvî, bunun sebebi olarak, Câhiliye dönemi şairinin enaniyetini görür Câhiliye dönemi şairi öncelikli olarak kendine bakar Başkalarına bakmayı gerektiren hiciv, bu yüzden, onda, ancak, yine kendini savunmak ve hak aramak amacına matuf olarak vardır Bu sebeple, 'fahr' ve 'vasf' şiirlere o kadar hâkimdir ki, neredeyse hicve yer kalmamaktadır Bu durum aynı zamanda, Câhiliye dönemine ait hicivlerin daha sonra bir sanat olarak ortaya çıkan hicivden niçin daha geri durumda kabul edildiğini de izah etmektedir
Hiciv (nekâiz), Emevîler döneminde özellikle el-Ahtal (ö 92/710-711), Farazdak (ö 114/732) ve Cerîrle (ö 114/732) farklı bir yöne doğru gelişmeye başlamış, Abbasîler döneminde ise İbnu'r-Rûmî (ö 286/896), Mutenebbî (ö 354/965), el-Ma'arrî (ö 449/1057) gibi parlak şairler aracılığıyla olgunluğa erişmiştir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|
|
|