Konu
:
ömer B. Abdülazız (99-101/717-720)
Yalnız Mesajı Göster
ömer B. Abdülazız (99-101/717-720)
11-21-2009
#
1
b@ron
ömer B. Abdülazız (99-101/717-720)
ÖMER B
ABDÜLAZIZ (99-101/717-720)
“Onlar (o kimseler ki) kendilerine yeryüzünde iktidar verdigimiz takdirde
namazi kilarlar
zekati verirler
iyiligi emrederler
kötülükten vazgeçirmeye çalisirlar
Bütün islerin sonu
’a aittir
” (Hac/41)
Dogum yeri ve tarihi konusunda degisik rivayetlerin bulundugu Ömer b
Abdülaziz’in Medine’de dogdugu rivayeti kuvvetli görüslerdendir
Babasi Abdülaziz’in Misir alisi olmasi münasebetiyle hayatinin büyük bir bölümü orada geçmistir
Daha sonra babasinin istegi üzerine Medine’ye giden Ömer b
Abdülaziz egitimini orada tamamlamaya çalisti
Sahabenin
hadis ravilerinin meclislerine devam eder
ayrica siir ve edebiyat meclislerine katilirdi
Hatta onun meclisi
fakihler
alimler ve edipler meclisiydi
Ömer’in annesi de
Ümmü Asim bint
Asim b
Ömer b
Hatta bint’tir
Yumusak huylu
güzel ahlakli
zühd ve takva sahibi bir hanimdi
Halife Abdülmelik
onu Dimesk’e (Sam) çagirmis ve kizi Fatima ile evlendirmistir
Daha sonra Halife Velid tarafindan Hicaz Valiligi’ne tayin edildi
Keyfî uygulamalarda bulunan diger valilerin aksine Ömer
sehre gelir gelmez hadis bilen 10 dindar kimseden bir meclis kurdu
Bütün mühim isleri bunlarla görüsüp karara bagladiktan sonra uygulamaya koyulurdu
Bu uygulamasindan dolayi
Haccac’in zulmünden kaçan kisiler
Mekke ve Medine’ye siginmaya basladilar
Bu durum Haccac’in Ömer’e karsi tavir almasina sebep oldu
Aralari açildi ve görevden aldirdi
Yedi yil yaptigi bu görevdeki basarisiyla saygin zevat tarafindan takdir topladi
Nitekim bu alim Reca b
Hayyan’in destegi sayesinde veliaht tayin edildi
Halife Süleyman b
Abdülmelik’in ölümünden sonra Halife seçildi
Abdülmelik’in ogullari Yezid ve Hisam tarafindan buna itiraz edilmisse de halkin teveccühüyle bu is tamamlandi
Ömer b
Abdülaziz Halife oldu
(*)
HALIFE OLDUKTAN SONRA YAPTIKLARI ISLER
Itiraf etmek gerekir ki
Muaviye’den itibaren fethedilen bölge sakinleri ikinci sinif (mevalî) vatandas muamelesi görüyorlar
Müslüman olmalarina
askerî seferlere katilmalarina ragmen haraç vermeye mecbur tutuluyorlar veya ganimetten çok az pay aliyorlardi
Gayr-i Arap (Arap olmayan) kimseler Islam’a karsi süpheyle bakiyorlardi
Halife Ömer
Müslüman olanlarin hangi irktan olursa olsun diger Müslümanlarla esit olduklarini açikladi
Onlardan vergi (haraç) alinmayacagini ifade etti
Savastan ziyade barisi esas alan Ömer
bu tutumundan dolayi birçok kabilenin Müslüman olmasini sagladi
Bu
tefessüh eden Emevî hanedaninda idari bir reform niteligi tasimaktadir
Kararlarin alinmasindan ziyade uygulanmasi daha büyük önem arzetmekte; bunun için de derhal idareye gelir getirmeyen halk tarafindan sevilmeyen
halka zulmeden ve keyfî tasarrufta bulunan valileri degistirip yerine yenilerini getirdi
Tayinde en çok dikkate aldigi konu; ehliyet
ilim
takva ve salih ameldi
O
devlete sadikane hizmet verecek idarecilere görev verdi
Böylece hilafet müessesesi taze kanla takviye edilmis ve dört halife devrindeki canliligina kavusmustur
Bu degisiklikler ve uygulamalar
hilafeti elinde bulunduran Umeyye ogullarini ciddi sekilde rahatsiz ediyordu
Yer yer açiga vursalar da pek fazla bir sey de yapamiyorlardi
Emevî ileri gelenleriyle Ömer arasinda söyle bir tartisma geçer:
Ömer onlarin “Bize görev ver” tekliflerine
“Isterseniz her birinizi asker yapayim
” cevabini verir
Emevîler:“Ne diye yapamayacagimiz bir seyi bize teklif ediyorsun?” diye söylenip
“Akraba degil miyiz? Bizim de bir hakkimiz yok mu?” diye diretince Ömer:
“Benim için bu konuda
sizinle en uzak bir Müslüman arasinda hiçbir fark yoktur
” diyerek bu konuda tavrini koydu
Ömer
minberlerde Hz
Ali (R
A
)’yi lanetlemeyi kaldirdi
Babasi Abdülaziz’in Misir’da takip ettigi yolu takip etmis olmasina sasilmaz
Zira kendisinden rivayet edildigine göre babasi hutbede Hz
Ali (R
A)’nin adinin zikredildigi yere gelince kekeler
dili tutulurdu
Oglu Ömer
niçin öyle yaptigini sordugunda söyle cevap verdi:
“Ogulcagizim! Bilesin ki
Ali b
Ebi Talip hakkinda bizim bildiklerimizi halk bilse
bizden ayrilip onun çocuklarina tâbi olurlar
” Ömer halife olunca hutbede Hz
Ali’ye sebti lanetlemeyi kaldirdi
Onun yerine Nahl 90
ayetin okunmasini sagladi
Bu uygulamalaridir ki
Ömer b
Abdülaziz’i müceddit
II
Ömer ve Besinci Halife ünvanina kavusturmustur
Herseyi
’ta gören bir insanin neler yapabileceginin en güzel örnegini veren Ömer b
Abdülaziz
hadis ilminin tedvininde oynadigi rol de takdire sayandir
Iki sene bes aydan fazla sürmemis olan Hilafeti esnasinda
içte ve dista fevkalade hayirli isler yapmistir
Fitnecilerin fitnesine maruz kalan Halife
hicrî 101 yilinin Recep ayinda vefat etti
DEVLET ADAMLIGINA TIPIK ÖRNEK
Emirul Mü’minin Ömer b
Abdülaziz vefat edince
ondan sonra Yezid b
Abdülmelik halife oldu
Hanedandan biri gelerek:
“Ey mü’minlerin Emiri Yezid! Su müraî adam (Ömer b
Abdülaziz) Mü’minlere ihanet etti
Gücünün yettigi kadar cevher ve inciyi evinin iki odasina doldurup kilitledi
” dedi
Bunun üzerine Yezid
Ömer’in hanimi olan kiz kardesine haber göndererek çagirtti ve:
“Bana
Ömer’in kilitli iki odaya cevher ve incilerini doldurup biraktigina dair haber geldi
”dedi
Bunun üzerine Fatima:
“Kardesim
Ömer su bohçanin içindekinden baska ne bir tüy
ne de bir yele birakti
” dedi
Yezid bohçayi açti
Içinde yamali ve kalin bir entari
bir aba ve zayif astarli kalin bir cübbe buldu
Bana bunlari degil
kilitli iki odanin anahtarini verin denmesi üzerine Fatima:
“Mü’minlerin Emirinin ölümüyle bana musibet veren
’a yemin ederim ki
o halife olali onun istemedigini bildigim için
o iki odaya hiç girmedim
Sunlar oranin anahtaridir
Gel
aç ve içindekilerini Beytü’l Mal’e naklet
”
Yezid ve sikayetçi Ömer b
Velid gidip eve girdiler; odalardan birini açtilar
baktilar ki deriden bir sandalye
yaninda serilmis dört çömlek ve bir de testi buldular
Bunun üzerine sikayetçi “Estagfirullah” dedi
Sonra ikinci odayi açtilar
Baktilar ki çakillarla serilmis bir mescid ve tavaninda da asilmis bir zincir vardi
O zincirde de boynuna geçecek kadar bir halka vardi
Orada kilitli bir sandik buldular
açtilar
Onda bir sepet vardi
sepette bir cübbe ile bir yün elbise vardi
Yezid ve yanindaki aglayarak söyle dedi:
“Ey kardesim
sana rahmet eylesin
Muhakkak senin hem gizlin ve hem de asikârin temizmis
” Sikayetçi de:
“Estagfirullah
ben bana söylenen seyi söyledim
”
(Prof
I
Süreyya Sirma
Emeviler Dönemi
Hilafetten Saltanata
s
108
109)
DÜSMANINI HAYRAN BIRAKAN HALIFE
“Bir insanin
imkansizliklari dolayisiyla
ruhbanca bir yasantiya sahip çikmasi
dünyadan el-etek çekmesi çok kolaydir
Çünkü onun zaten terkedecegi herhangi bir dünya malina sahipligi yoktur
Fakat bu halife gibi
dünyanin en büyük devletinin yöneticisi için ayni seyleri söylemek mümkün degil
Onun elindeki hazinelere ragmen
bunlarin hiçbirine aldirmayip
siradan bir fakirin yasantisina sahip çikmasina hayran olmamak dogrusu elden gelmiyor
” (**)
Bu sözler
Ömer b
Abdülaziz vefat ettikten sonra ona olan hayranligini gizlemeyen Roma Imparatoruna ait
ÖMER B
ABDÜLAZIZ’DEN HIKMETLI SÖZLER
“Ey insanlar
kim bizimle arkadaslik yaparsa
bes sey için yapsin
bunu yapmazsa
bizden uzaklassin:
1- Ihtiyaçlarini karsilayamayanlari bize bildirsin
2- Hayir için bize yardimci olsun
3- Bilmedigimiz hayir yollarini bize ögretsin
4- Bizim yanimizda kimsenin giybetini yapmasin
5- Bos seylerden bize bahsetmesin
”
•••
“Seni en çok hayrete düsüren sey nedir?” diye soran arkadasina:
“Beni en çok sasirtan sey
bir kimsenin
’i bilip
O’na isyan etmesi; Seytan’i bilip ona itaat etmesi ve dünyayi bilip ona meyletmesidir
”
•••
Hanedandan biri:
“Ya Emire’l Mü’minin
senden önceki Halifeler bize hediyeler verirlerdi
Sen ise bize yasakladin
Halbuki buna alismis ailem ve de sikintim var
Izin ver de
eskisi gibi bize birseyler verilsin!” Ömer:
“Ölümü sikca an! Geçimde daraldiysan
seni rahatlatir; bolluk içerisindeysen de seni daraltir
”
•••
Istisareye çok önem veren Ömer b
Abdülaziz
Muhammed b
Ka’b’a:
“Basima gelenleri görüyorsunuz
bana ne tavsiye edersiniz
”
“Sen ihtiyarlari baba
gençleri kardes ve çocuklari evlat kabul et
Babana ihsan
kardeslerine rahmet
evladina da sefkat göster!”
Reca ise:
“Kendin için istedigini baskasi için de iste
kendin için istemedigin bir seyi baskasina da isteme!”
Salim ise:
“Bütün dünya nimetlerine karsi öyle bir oruç tut ki
iftarin ölüm olsun
” (***)
HALIFE SEÇILINCEKI HALI
Kendi adinin anildigi hilafet fermani okundugunda Ömer:
“Vallahi
ben bu isi asla
’tan istememistim
”
Ne var ki salih iradeler
onu böylesine tehlikeli anlar için seçmisti
O da “adam” olacak ve emaneti kabul edecekti
Büyük hukukçu Salim’us-Sûddî’ye:
“Hilafetim
seni sevindirdi mi
üzdü mü?” Sûddî:
“Insanlarin hesabina sevindim; ama senin payina da üzüldüm
” Ömer:
“Nefsimin helakindan korkuyorum
” Sûddî:
“Korkuyorsan çok iyi
Çünkü ben de korkmamandan endiseliydim
” Ömer:
“Bana bir ögüt ver!” Sûddî:
“Sunu unutma: Babamiz Adem
bir tek günah için cennetten çikarildi
”(1)
ILK HUTBE
“Ey Nâs! Kuskusuz Kur’an’dan sonra Kitap
Muhammed (s
a
v
)’den sonra Peygamber yoktur
Bilesiniz ki
ben hakim degil infaz ediciyim
Kanun koyucu degil tâbiyim
Ben sizin hiçbirinizden daha hayirli degilim; üstelik içinizde yükü en agir olan kisiyim
Zalim devlet reisinden kaçan adam zalim degildir
Surasini iyi biliniz ki
’a isyan hususunda kula itaat edilmez
”(2)
Kaynaklar
(*) Dogustan Günümüze Büyük Islam tarihi
c
II
s
402-413 Çag Yay
Islam Tarihi (Siyasi
Dini
Kültürel
Sosyal) c
I
s
412-148 Kayhan Yay
(**) Islam’da Ihya Hareketleri
Mevdudi
Pinar Yay
s
69
(***) Emeviler Dönemi
Hilafetten Saltanata
s
85-86/89-93
(1) Ömer b
Abdülaziz Dönemi ve Islam Inkilâbi
Imadüddin Halil s
58-59
Bir Yayincilik
Emeviler Dönemi/Hilafetten Saltanata
(2) Islam Tarihi
H
Ibrahim Hasan 1
c
s
415
alıntıdır
__________________
b@ron
Kullanıcının Profilini Göster
b@ron tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul