11-08-2009
|
#1
|
GöKKuŞaĞı
|
Etiketi Ya Okumuyor Ya da Okuyamıyoruz!
Bir süpermarketteyim 
Birden fark ediyorum ki, aldığım ürünlerin içeriğine hiç bakmıyorum!
Mesela "hazır ve çabuk" çorbaları seviyorum Dök sıcak suyu üstüne, bitsin! (Evdeyken canı sıkılınca kurabiye yapan ama çorba pişirmekten sıkılan bir adamım işte!)
Raftan bir çorba paketi alıyorum Pek çekici bir paket! Sanki biraz daha elimde ovalasam paketi iştah açıcı bir koku yayacak etrafa!
Bu kez paketin arkasında yer alan "içindekiler" bölümüne bakmak istiyorum
Ama o da ne?
Zorlukla cebimden çıkarıp taktığım gözlüğüm bile çorbanın içindeki maddelerin neler olduğunu okumama yardımcı olmuyor
"Bit kadar" denir ya  
Bit buradaki harflerden daha büyüktür
Sonra raftan rasgele bir konserve salça çekiyorum Alacağımdan değil, onun da "içindekiler" listesine bakmak için
Yok! Okuyabilmem mümkün değil! Gözlük yerine mikroskop kullanmam gerek!
E, haydi bakalım söyleyin 
Birdenbire "bilinçli tüketici" oldum da, ne oldu?
Benimle aynı bölümde dolaşan iki hanıma gözüm takılıyor
Biri 20'li, diğeri 40'lı yaşlarda
Onlar da seçtikleri konserve sebze ve salçaların paketlerinin üzerindeki yazıları hiç incelemeden sepetlerine atıveriyorlar
***
Neden bundan söz ediyorum, anlamışsınızdır
Yeni çıkan GDO (Genetiği değiştirilmiş organizmalar) yönetmeliği üzerine çıkan tartışmalarda üzerinde en çok durulan noktalardan biri tüketicinin etiketteki içeriği okuyarak tercih yapması konusu  
Yönetmeliğe itiraz edenler "tüketiciye GDO'lu ürünü etiketinden tanıma şansı bile tanınmadığını" iddia ediyorlar
Bakanlık ise ürünlerde Avrupa'daki mevzuatlara uygun olarak, eğer GDO % 0 9'dan yukarıdaysa, bunun etikette yazılmasının zorunlu tutulacağını söylüyor
Düşünebiliyor musunuz?
Biz henüz aldığımız gıdalarda etiket kontrolüne alışmamışken  
Karşımıza bir de bu sorun çıktı
Oysa birçok bilim insanı GDO'lu gıdaları ucuz olmalarına karşın sağlık açısından bir tür "saatli bomba" olarak değerlendiriyor
***
Ben yine konunun sosyolojik yönünü vurgulayarak yazımı tamamlayayım
Bakın, 2007'de Marmara Üniversitesi'nin Ümraniye'de yaptığı bir halk sağlığı araştırmasında ortaya çıkan sonuç nasıl?
Tüketici en çok ambalajın sağlamlığına dikkat ediyor: (%92)
"Satın aldığım ürünlerin etiket bilgilerini okurum" diyenlerin oranı sadece % 52
Pek ürpertici olan nokta ise şu 
"Ürünlerin son kullanma tarihlerine bakarım" diyenlerin oranı % 39 6
Buyurun buradan yakın!
Haşmet Babaoğlu
__________________
Bıçak soksan gölgeme, Sıcacık kanım damlar
Girde bak bir ülkeme: Başsız başsız adamlar
NFK
GaLiBa Bu GeCe YaĞMuRDa GöKKuŞaĞı MiSali GüLeRKeN aĞLaMaNıN ZaMaNı
|
|
|