Şengül Şirin
|
Siyah-beyaz Televizyon-kamerası, Resim Tüpü,ses Yayını, Kanalları,siyah-beyaz Alıcı
Siyah-beyaz televizyon-kamerası, resim tüpü,ses yayını, kanalları,siyah-beyaz alıcı
Televizyon çok karmaşık bir konudur Bu yüzden, temel ilkelerin açıklanmasında, bazı yönlerinin yalınlaştırılması gerekir
Siyah-beyaz televizyon:
Bir gazete fotoğrafı yakından incelendiğinde, resmin, düzgün geometrik şekilli küçük noktacıklardan oluştuğu görülür Resimdeki beyaz bölgelerde noktalar çok küçük, koyu bölgelerde daha büyük ve birbirine yapışıktır Siyah ile beyaz arasında kalan gri tonlarsa, değişik büyüklüklerde noktalardan oluşur Bu türden fotoğraf elde etmenin başka bir yolu da, büyüklükleri değişmeyen farklı gri tonlarda noktalar kullanmaktır
Resmi küçük noktalara parçalama tekniği, televizyonda da kullanılır Her noktanın koyuluk derecesiyle ilgili bilgi, alıcıya gönderilerek, orada, özgün görüntünün kopyası elde edilir
Televizyon kamerası:
îlk işlem, yayınlanacak görüntünün optik görüntüsünü yaratmaktır Normal olarak bu, televizyon kamerasmdaki zoom objektifiyle elde edilir ve kamera tüpü içindeki hedefe (kamera içindeki ekran) düşürülür Hedef; foto-iletken bir malzemeden yapılmıştır ve arka yüzünde bir gerilim oluşturur Bu gerilim, hedef üstündeki bir noktaya düşen optik görüntü parçasının parlaklığıyla orantılıdır
Hedefin arka yüzü, kamera tüpü içinde üretilen elektron demetiyle taranır Tarama işlemi soldan sağa doğrudur ve insan gözünün bir yazıyı okurken yaptığı harekete benzer Görüntüyü soldan sağa doğru bir satır boyunca tarayan demet, hızla sola dönüp, ikinci satırın başına geçer ve işlem, görüntünün en alt sınırına varana kadar sürer Alt sınırdan elektron demeti, görüntünün üst başına dönerek işlemi yineler
Hedef üstünde taranan satır sayısı ne kadar fazlaysa, televizyonda o kadar ayrıntılı bir görüntü elde edilir İlk uygulama olan Baird sisteminde yalnızca 30 satır kullanıldığından, görüntü oldukça niteliksizdi Günümüzdeyse, Avrupa ülkelerinde (Türkiye'de de) 625 satır kullanılır Avrupa yayınlarında hedefin tam bir kez taranması 1/25 saniye sürer ve saniyede 25 resim iletilebilir (sinema filmlerinde saniyede 24 kare gösterilir) A B D'nde resim, 525 satırdan oluşur ve saniyede 30 resim yayınlanır (gerçekte, her resim iki kez birer satır atlanarak taranmaktadır)
Hedef taranırken, optik görüntünün ayrıntılarını temsil eden gerilimler yüksüzleştirilir ve elektron demeti tarafından kamera tüpünün çıkışına iletilir Böylece tüp çıkışı, optik görüntünün bir satırındaki parlaklık değişikliğiyle orantılı gerilim çıkışma dönüşmüş olur Bu değişken gerilime «resim sinyali Resimdeki ayrıntıların böyle bir sinyal tarafından oluşturulma sürecini göstermek için, örnek olarak, beyaz bir fon üstüne düşey olarak çizilmiş siyah, koyu gri ve açık gri üç şeridin bulunduğu yalın bir resim ele alınabilir Böyle bir resimde, düşey doğrultuda hiç bir ayrıntı yoktur Yatay doğrultudaki ayrıntılarsa, satırlar boyunca hep birbirinin aynıdır
Her satır beyaz tonla başlar, ardından siyah ton, yeniden beyaz ton, sonra koyu gri ton, yeniden beyaz ton, sonra üçüncü şeridin açık gri tonu ve yeniden beyaz ton gelir Dolayısıyle, bu yalın resim sinyalinin dalga biçimi, bir dizi vurudan oluşur Sinyal, beyaz bölgelerde en büyük, siyah bölgelerde en küçük değerdedir Gri tonlardaysa bu iki değer arasında değişir
Normal ayrıntılı televizyon resminde, resim sinyali, her satır taraması için farklıdır Hareketli sahnelerin söz konusu olduğu durumlardaysa, her satırdaki dalga biçimi, zamana bağh olarak da değişir
__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
|