| 
Şengül Şirin  | 
				  Diesel Motor, Iki Zamanlı Dizel Motoru, çalışma Ilkeleri, Kullanıldığı Yerler 
 
            Diesel motor, iki zamanlı dizel motoru, çalışma ilkeleri, kullanıldığı yerler
 
 
 
 Dizel (ya da Diesel) motoru, bulucusu Rudolf Diesel'in adını taşır
  Diesel, yıllarca süren araştırmalardan sonra, 1897'de ilk dizel motorunu çalıştırmayı başardı  1920'lere kadar dizel motorlarında ki gelişmelerin büyük bir bölümü, Almanya'da gerçekleştirildi  Birinci Dünya savaşı sırasında, denizaltılar için yapılan motorlardan büyük deneyim kazanıldı  Bu motorlarla ilgilenen başlıca şirketler  MAN ve Daimler-Benz'di (Mercedes-Benz arabalarının yapımcısı)  
 Kara taşımacılığında kullanılabilecek dizel motorları yapmak için, 1898'den sonra birçok girişimde bulunulmuştu; ama ilk başarılı motor 1922'de üretildi
  1920'lerde bu tür dizel motorları, iki, dört ya da altı silindirli olabiliyor ve 40-50 beygirgücü üretiyordu  Dizellerden denizcilikte yararlanma çalışmalarına, 1910'da başlandı
  Ama ancak 1929'da, A  B  D'nde Cummins ile İngiltere'de Gardner'ın tasarımlarıyla, bu motorlar küçük teknelerin çalıştırılmasında kullanılabilecek duruma getirilebildi  Söz konusu motorlar, daha sonra kara taşıtlarına da uyarlandı  
 1930'larda motor güçleri sürekli arttı
  İkinci Dünya savaşı başladığında, dizel motorları kara taşımacılığında, demiryolu lokomotiflerinde, traktörlerde, inşaatlarda, gemilerde ve endüstride güç kaynağı olarak yaygın bir biçimde kullanılıyordu  Ama otomobillerde, motosikletlerde ve uçaklarda, dizel motoru performans bakımından benzin motorunu geçemedi  Bununla birlikte, dayanıklı ve az masraflı olma özelliğinin performanstan daha büyük önem taşıdığı taksilerde, kullanılmaktadır  
 Çalışma ilkeleri:
 
 Dizel motoru, benzin motoru gibi, bir tür içten yanmalı motordur
  Ortak özelliklerinin çokluğuna karşılık, bu iki motorun çalışma ilkelerinde önemli farklar vardır  Benzin motorunda yakıt ile hava, karbüratörde karışır  Karışım, pistonun aşağı vuruşu sırasında, silindirin üstündeki yanma odasına dolar  Pistonun yukarı çıkışı, karışımı ilk hacminin altı ile onda biri arası bir hacime indirecek derecede sıkıştırır  Piston üst ölü noktaya vardığında, karışım, ateşleme bujisinin çıkardığı bir kıvılcımla ateşlenir  Karışımın yanma sonucu genişlemesi, pistonu yeniden silindir boyunca aşağı iter (güç zamanı)  Oysa bir dizel motorunda, piston aşağı inerken, silindire yalnızca hava dolar
  Piston yukarı çıkınca bu hava sıkıştırılır, ama sıkıştırmanın derecesi benzin motorundakinden çok daha yüksek (12:1 ile 25:1 arası) olduğu için, havanın sıcaklığı 500'-'Cin üstüne çıkar  Piston üst ölü noktaya yaklaşırken, silindire, üstteki bir enjektör memesinden biraz yakıt püskürtülür  Yakıt,' sıkıştırılma sonucu ısınmış olan havayla karışınca, kendiliğinden tutuşur  
 Dizel motorunda silindire dolan havanın hacmi hep aynı olduğu için, motorun hızını, püskürtülen yakıt miktarı belirler
  Dizel motoru, bitkisel yağlardan, doğal gaz ve yüksek oktanlı benzinlere kadar hemen her türlü yakıta uyarlanabilir; ama en uygun dizel yakıtı, ham petrolden elde edilir
  Gazyağına benzeyen bu yakıt, benzin kadar uçucu değildir  Parlama noktası aşağı yukarı 75°C'tir (ısıtılmış bir petrol ürününün, küçük bir alevin yaklaştırılmasıyla anında parlamasına yetecek kadar buhar oluşturduğu sıcaklık derecesi)  Oysa benzinin parlama noktası, normal hava sıcaklıklarından düşüktür  
 Yakıt püskürtme:
 
 Yakıt, her enjektöre bir yakıt pompasıyla ulaştırılır
  Ya her enjektör için bir pompa ya da bir dağıtma valfı yoluyla her enjektöre sırayla yakıt gönderen tek bir ana pompa vardır  Her enjektör için ayrı bir pompanın bulunduğu durumlarda, pompalar, tek bir birim halinde toplanıp, enjektörlere besleme borularından yakıt gönderebilir  Ya da pompalar ile enjektörler ayrı ayrı birimler halinde birleştirilip, her silindire ayrı bir birim yerleştirilir  Pompaların, motorun çalıştırdığı bir kam milince harekete geçirilen yaylı pistonları (plancır) vardır  Pompa mekanizmasına bağlı olan gaz pedalıyla, enjektörlere giden yakıt tutarı değiştirilerek motor hızı denetlenir  
 Enjektörlerde, ateşleme çevrimi sırasında pompaların püskürttüğü yakıtın basıncıyla açılan, yaylı iğneli supapcıklar vardır
  Yakıt, enjektörün ucundaki deliklerden (memelerden) püskürtülerek, ince bir sis haline gelir ve yanma odası içine gerekli biçimde dağılır (Bk  YAKIT PÜSKÜRTME)  
 Yanma odaları:
 
 Yakıt-hava karışımının düzenli ve aşamalı olarak yanması gerekir
  Çünkü karışımın apansızın patlaması, «dizel vurması Öteki motor tasarımlarında, yanmanın yetkin-leştirilmesi için, girdap odaları ya da ön yanma odaları kullanılır  Girdap odası, ana yanma odasının üstünde ya da kenarında bulunan ve ona bir olukla bağlanan küçük, küresel bir bölmedir  Silindirde sıkıştırılan havanın bir bölümü, girdap odasına girer ve bu odanın küre biçiminde olması nedeniyle bir girdap oluşur  Yakıt, girdap odasına püskürtülür  
 
 Böylece hazırlık ateşlemesi gerçekleştirilerek, karışım, ana yanma odasına itilir
  Ana yanma odasında, tam yanma ortaya çıkar  Yakıt, ana yanma odasına birkaç ince olukla bağlı olan ön yanma odasına püskürtülür
  Ön yanma odasındaki karışımın bir bölümü, tutuşup genleşir ve geri kalan yanmamış yakıtı, bağlantı oluklarından geçmeye zorlar  Bu oluklardan ana odaya ince bir fıskiye halinde geçen yakıt, düzgün bir yanma sağlar   
				__________________  Arkadaşlar, efendiler            ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler,            müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet            tarikatıdır   |