| 
[KAPLAN]
 | 
				  Fransız Edebiyatı 
 
            Fransız edebiyatı, Fransızca kullanılarak ortaya çıkan edebiyat ürünlerini kapsar Dünyanın en zengin ve en etkileyici edebiyatlarından biridir  Fransız yazarlar başta epik şiir, lirik şiir, drama ve kurgu olmak üzere edebi yazınların tümüne katkıda bulunmuşlardır  Fransiz edebiyati bircok ülkedeki yazarlarin calismalarini derinden etkilemistir  1600´larda, Klasizm denen Fransiz kültürel hareketi tüm Avrupa edebiyatindan önemli etki birakmistir  1700´lerin Fransiz yazarlari Avrupa edebiyatini kontrol altina almislardi  
 1800´ler boyunca, Gerçekçilik (Realizm) ve Sembolizm, bircok dilde yazan yazarlarin calismalarini sekillendirmesine yardimci olmustu
  1900´lerde ise, Gerçeküstücülük (Sürrealizm) ve Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk) Fransa sinirlarinin disina cikarak diger yazarlar, sanatcilar ve düsünürlerin calismalarini genis ölcüde etkilemistir  
 Bircok Fransiz yazar, bicim, dil, tarz ve gelenege önem vermislerdi
  Diger dillerde yazan yazarlardan daha fazla kurallar ve modellere bagli kalmislardi  Genelde, Akilcilik (rasyonalizm) Fransiz yazinini elinde tutmustur  Akilcilik, insan eylemlerinde nedenselligi temel alir  Akilcilik; temiz, kendi kendini kontrol edebilen ve sanatsal ustalikga ulasmis bir yazi yaratmistir  
 Her ne kadar akilcilik Fransiz edebiyatinda hayati bir rol oynadiysa da, güclü bir deneysel nitelik de zamanla Fransiz yazininda öne cikmistir
  Örnegin 1800´lerin basindaki Romantizm hareketi gibi dönemlerde, bu deneysellik duygu dolu ve bazen de tutkulu bir sanat yaratabilmistir  Bu ayni zamanda teorik ve bicimsel konulari da islemede de kullanilmisti; örnegin 1900´lerin Yeni Roman´inda oldugu gibi   
 
  Konu başlıkları
 
 1 Erken Fransız Edebiyatı
 1
  1 Lirik Şiir 1
  2 Öyküsel Şiir 2 Rönesans
 3 Klasik Çağ
 3
  1 Klasik Şiir 3
  2 Klasik Nazım 4 Neden Çağı (Aydınlanma)
 5 Romantizm
 5
  1 Preromantikler 5
  2 Romantik Şiir 5
  3 Romantik Drama 5
  4 Romantik Kurgu 6 Gerçekçilik (Realizm)
 7 Sembolizm
 8 1900'ler
 8
  1 Erken Yıllar 8
  1  1 Sürrealizm (Gerçeküstücülük) 8
  1  2 Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk) 8
  1  2  1 Dramanin Gelişimi 8
  2 1900´lerin Ortası ve Sonu 
 
 Erken Fransız Edebiyatı
 
 En erken yazinlara MÖ
  800´de rastlanir  Siir, antik Fransiz edebiyatinda baskindir  Bircok siir, egitimsiz insanlara gezgin jongleurlerce (jonklör) söylenmek ya da oynanmak icindi  Zaman icinde, iki ana siir tarzi ortaya cikmisti: lirik ve öyküsel  
 Lirik Şiir
 
 Lirik siir 1100´lerden 1400´lere kadar yayginlasti
  Trobador denen sair-müzisyenler, Provens lehcesiyle ask sarkilari yazmaya güney Fransa´da basladi  Bu siirlerin bazilari kuzey Fransa´ya da trovör denen sairlerce tasinmisti  Hem trobadorlar hem de trovörler kadinlari ve ask ideallerini anlatan lirik siirler bestelediler  Bu siirler kasitli olarak tekralamalardan ibaretti  Eglenceden caresizlige gecisleri büyük bir ustalikla, duygusal kosullara yogunlasarak resmetmislerdi  Orta Çağ´in en taninan Fransiz lirik sairi Francois Villon´dur  Üc esit stanzin ardindan daha kisa bir bitiris stanzini iceren bir yazin bicimi olan cesitli balatlar besteledi  Ayni zamanda ask, basarisizlik ve ölüm temalariyla ilgilenen uzun siirler de yazdi  Villon´un yazini genis bir ton araliginda, kinayeli asagilama ve grotesk görsellikten tutku gibi konulardaki daha narin pasajlara uzanmisti  Basyapiti 2000 dizelik otobiyografik siiri Grand Testament´tir (1461)  
 
 Öyküsel Şiir
 Öyküsel siirin dört bicimi vardir:
 
 (1) epik siir,
 (2) romans,
 (3) ilahiler ve öyküler,
 (4) fabliaux
  Orta sinif icin yazilan fabliaux disinda hepsi aristokrat izleyiciler icin yazilmisti  Epik siirler genelde savas ve savas kahramanliklari üzerinedir; chansons de geste (büyük eylemlerin sarkilari) diye adlandirilirlar  Jonklörler chansonlari müzikle birlestirmislerdi  En ünlüleri Roland´in Sarkisi´dir (1100)  Ünlü komutan Charlemagne tarafindan yönetilen bir askeri talim sirasindaki bir olayi anlatir  
 Romanslarsa siklikla fantastik maceralarla dolu uzun kurgusal calismalardi
  Yedi tipi vardi  Romans antiques (klasik romanslar) Troya Savasi gibi tarihi olaylar üzerine temellenmisti  Romans bretons (Breton romanslari) ise eski Britanya´daki Yuvarlak Masa Sövalyeleri ve Kral hakkinda hikayeler anlatirdi  
 Belki de en cok okunan ve en etkileyici Fransiz romansi Gül Romansıdir
  Guillaume de Lorris ilk kismini yazmisti (1230) ve sair Jean de Meung 1275´te daha karamsar ve kinayeli bir ruh haliyle bitirmistir  Siir, askin gelisimini anlatmak icin karmasik allegoriler (sembolik hikayeler, insanlar ve görüntüler) kullanmisti  
 Ilahiler ve öyküler ask, sövalyelik ve metafizikle ilgili kisa manzumelerdi
  Ilahiler daha cok Celtic kaynaklarina dayaniyordu  Öyküler ise genelde Latin kaynakliydi  100´lerde sair Marie de France bircok önemli öykü yazmistir  
 Fabliaux kisa, genellikle taslamalarla dolu mizahi öykülerdi
  En önemlisi, hayvan karakterlerin insane toplumunu elestirdigi Renard Romansı (1175-1205) denen koleksiyonda bulunur  
 Erken Yazin manzume romanslardan sonra ortaya cikan romanslardan olusur ve genelde ayni hikayeleri anlatir
  Tarihi belgeler bu tip yazinin ana unsurudur  En bilinen tarihi yazarlar Philippe de Commines, Jean Froissant, Jean de Joinville ve Geoffroy de Villehardouin´dir  
 Erken Drama öncelikle manzume seklinde yazilmisti ve dini temalarla ilgileniyordu
  Dini dramlar üce ayriliyordu: Gizem Oyunları Skripturlarından (incil ayetleri) bölümler sahneledi  Mucize oyunlari Meryem Ana ve incilden prtreler sunuyordu  Ahlaki oyunlar egitim amacli sembolik dramlardi  Seküler (dinsel olmayan) komediler - farslar – dini dramlarin sahnelenmesi sirasindaki girislerdi  1200´lerde dramatist Adam de la Halle realizmin carpici etkilerini ve yüksek psikolojik derinlik seviyesini yakalayan seküler oyunlar yazdi  
 Rönesans
 
 Fransiz edebiyatinda rönesans 1500´lerin basindan 1600´lara kadar uzanmisti
  Fransiz rönesansi Italyan sanat ve edebiyatindaki gelismeler ve eski Yunan ve Latin modellerinden etkilenen edebiyatin ve ögrenimin cicek acmasi olarak nitelenebilir  Yazarlar ve bilgeler – hümanistler – Rönesans´ta önemli rol oynamislardi  Hümanistler ögrenmenin temelini dini temalardan cok dünyevi konulara cekmislerdi  
 1494´ten 1525´e kadar Fransiz ordusu Italya´yi isgal altinda tutu
  Bu istilalar İtalyan edebiyati ve sanatiyla temasi da beraberinde getirmisti  Bu iliski sayesinde Fransiz rönesansi hiz kazandi  1500´lerin basinda Kral 1  Francis ve kiz kardesi Marguerita de Navarre hümanistlerin ve tebalarindaki diger yazarlarin taslaklariydi  Marguerite kendisi de bir yazardi  Kendi hikaye koleksiyonu Heptameronu (1558) Italyan Rönesans yazari Giovanni Boccaccio´nun 1300´lerde yazdigi Decameron üzerine yazmisti  
 Francois Rabelais Fransiz Rönesansinin en ünlü kurgu yazari ve döneminin önde gelen tip otoritelerinde biriydi
  Ana eseri Gargantua ve Pantagruel´dir  Bu neseli, cogu zaman da patavatsiz bes parcalik anlati 1532 ile 1564 arasinda yayimlandi  Rabelais, carpici ögretilerin ham sahnelerinin ve genelde vahsi fiziksel komedilerin anlik degisimlerle birlestirildigi bir bicimde yazmisti  Bu calisma, dönemin yasal, politik, dini ve toplumsal kurumlarini elestirmekteydi  
 Pleiade, geleneksel tarzi kirip Yunan ve Roma modelli yeni bir Fransiz edebiyati yaratmaya calisan yedi sairden olusan bir gruptu
  Pierre de Ronsard grubun önderiydi  Siirleri ask ve gencligin gecmesi gibi temalari betimleyen pastoral tarzda eski yazi bicimlerini kullanir  Ronsard´in siirlerinin kolay cekiciligi, dünyevi tecrübenin önemine derin adamisligi saklar  Yazini, yaslilik ve ölüm gibi bu tecrübelerin aci yanlarinin korkusuzca üzerine gitme becerisini gösterir  
 Joachim du Bellay, Pleiade´nin baska bir üyesiydi
  Fransiz edebiyatinda Italyan Rönesansi´ndan ödünc aldigi sone bicimini ilk kullanan sairdir  du Bellay, Fransiz Edebiyati´nin Savunmasi ve Yüceltilmesi adli önemli bir makale yazdi (1549)  Makalede, Orta Cag boyunca cogu sair tartafindan kullanilan Latince´yi savunan sairlere karsi Fransizca´yi savundu  Du Bellay, Fransizca´nin Latince ya da Yunanca´nin rakibi olamadigini kabul etmekle beraberbu iki dilin olanaklarinin cokca kullanilmasi nedeniyle solmaya yuz tuttugunu, ancak Fransızca´nin bu sorunun cözümüne yeni bir soluk getirebilecegini düsünmekteydi  Fransiz yazarlarini, Fransizca´yi Yunanca ve Latince´den alintilarla, lehce ve teknik deyimler acisindan güclendirme cagrisi yapti  
 Pleiade´nin baska bir üyesi Etienne Jodelle bir dramatistti
  Ilk Fransiz komedisi EugeneKleopatra Mahkumu (1552) onun eserleridir  (1552) ve ilk trajedi  
 Lyon, güneydeki Lyon kentinde ortaya cikan ve bünyesinde Maurice Sceve ve Parnette du Guilliot´yu barindiran baska bir sairler grubuydu
  Sceve´nin siiri, gramer ve imgelerin karmasikligiyla ünlüdür  En önemli eseri, Delie (1544) adindaki dikkatle hazirlanmis 459 dizain (10 dizelik stanzlar) serisidir  Delie, sairin, Pernette de Guillot oldugu düsünülen bir kadina olan askini, asiklarin birbirlerine karsi kullandigi genelde erotik bir dille anlatmaktadir  
 Michel de Montaigne denemeleri bir edebi bicim olarak kurgulamisti
  Bir deneme, resmi olmayan konusma dilinde yaziliyordu  Montaigne´nin denemeleri genis bir klasik egitimle sekillenmisti  Tamamen kisiseldiler ve yazarin kendisi, bilgi, aliskanliklar, ölüm, geziler ve ögrenim gibi konular üzerindeki gevsek meditasyonlardan olusuyorlardi  
 Klasik Çağ
 
 Kral 13
  Louis ve özellikle Kral 14  Louis´in iktidar dönemleri klasik dönem olarak bilinir  1600lerin basindan 1700lere kadar gecen süre Fransiz edebiyatinin yüksek dönemi olarak düsünülür  
 Klasik yazarlar Rönesans fikrini reddetmediler; bu dönem daha genis bir düzen ve gelisim ruhu gelistirmisti
  Fransiz yazarlari özellikle insane davranislari ve idealleri inceleyen nedenler ve düsünüsleri vurgulamisti  
 Klasik Şiir
 
 Francois de Malherbe ilk önemli Klasik sair ve en etkileyici olandi
  1600'lerin basinda Malherbe, Klasik yazinin temelini atan temiz, akilci ve ayik siirler yazdi  Jean de La Fontaine ve Nicolas Boileau-Despreaux da Klasik dönemin önde gelen sairlerindendiler  La Fontaine, Fabl (1668-1694) denen hayvan karakterleri üzerinde yazdigi kinayeli, ögretici, derinllikli ünlü hikayeler koleksiyonunu yazdi  Boileau da bu dönemde, zamaninin Klasik siirinin etkilenimlerini belirleyen yönetim ve asillik prensiplerini anlatan Sairlik Sanati (1674) eserini kaleme aldi  
 Klasik drama uzun zaman Fransiz Klasizminin en büyük ifadesi olarak kabul gördü
  Bu dönem boyunca, 12-hecelik dizeler – alexandrine - Fransiz dramasinin baskin siirsel ölcütü olarak kurulmustu  Bu dönemin en ünlü yazarlari Pierre Corneille, Jean RacineMoliere´dir ve Corneille ilk önemli trajedi yazari Klasiktir  Oyunlari, görev, sadakat ve askin cözünmez catismalarinin icinde yuzen asil karakterleri barindirir  Corneille, istek, otokontrol, onur ve özgürlügün önemine vurgu yapmistir  Trajedileri arasinda CidHorace (1640) ve Polyeucte (1642) sayilabilir  (1637) 
 Racine, caginin Klasik trajedi yazarlarinin en büyügü olarak taninir
  Karakterleri kontrol altina alamadiklari tutkularinin sarmalinda betimlenir  Melankolik bir dini pesimizm, eserlerinin cogunun yapisindadir  Racine, antik Yunan ve Roma eserlerini Andromaque (1667), Phedre (1677) ve Athalie (1691) gibi basyapitlarinda yeniden islemistir  
 Moliere, Fransiz dramasinin en önde giden komedi yazaridir
  En etkili oyunlari, toplumsal degerlerle catisan güclü karakterleri konu alan taslamalaridir  Moliere, en güzel komedilerini 1660´larin ortasinda yazmisti  Bunlarin arasinda Tartuffe, Don Juan ve Yabani sayilabilir  
 Klasik Nazım
 
 İki filozofun Fransiz Klasik nazımının en üstün örneklerini verdikleri düsünülür
  Rene Descartes, dahan sonraki Fransiz felsefesi ve stetigini bicimlendirmede temel teskil eden Metod Üzerine Nutuk (1637)´u yazdi  Öncelikle bir matematilci olarak bilinen Blaise Pascal, derin Hristiyan inancini temsil eden etkili yazilar yazmisti  Pascal´in en bilinen eseri yansimalari topladigi Pensees´dir (1670)  
 Kendilerine Moralist (ahlakçılar) diyen bir grup yazar insan eylemlerini ve tavirlarini, maxim dedikleri harfler, soyleyisler ve diger yazin bicimleriyle tanimlamislardi
  Duc de La Rochefoucauld´un Yansimalar´i (1664) psikolojik olarak derin, acimasizca sorgulayici ve mükemmle bir özlülük icinde olabilen bu tarza bir örnektir  Theophrastus´un Karakterleri (Jean de La Bruyere, 1668) günlük insanlari ve toplumsal kimliklerin edebi portrelerini maximlerle birlestirir  
 Madame de La Fayette, Fransiz edebiyatindaki en önemli romanlardan birini yazmistir: Cleves Prensesi (1678)
  Roman, psiolojik cözümlemeleri ve usta yapisi nedeniyle yüceltilmisti  Sürekli kontrol altinda tutulan tutkulu ask temasi, iclerinde Jean-Jacques Rousseau´nun da bulundugu daha sonraki yazarlari da oldukca etkilemistir  
 Tarihci ve Roman katolik papaz Jacques Bossuet, etkileyici ve hareketli vaazleriyle taninir
  Francois de Fenelon da Roman katolik baspiskoposuydu  Edebi ünü özellikle, yazarin egitim, ahlak, siyaset ve din üzerine görüsleriyle dolu Telemachus (1699) romansina dayanir  
 Neden Çağı (Aydınlanma)
 
 Fransa´nin 18
  Yüzyili genelde Neden Çağı ya da Aydınlanma Çağı olarak bilinir  Bu dönemde ilerici yazarlar, dogruyu ögrenmenin en iyi yolunun nedensellik oldugunu vurguladilar  Günün bilimsel gelismelerinden cok fazla etkilendiler (örnegin, doga olaylarinin akla uygun bilimsel nedenlere dayandigini soyleyen Ingiliz bilimadami Isaac Newton´un fizikteki calismalari)  Bu yazarlar, bircok Aydinlanma düsünürüne (philosophes) düzen icindeki doganin insan toplumlari icin bir model olarak kullanilabilecegini anlattilar  Bu dönemin edebiyati oldukca felsefiydi ve Voltaire, Denis Diderot ve Jean-Jacques Rousseau gibi önemli yazarlar tarafindan yaratilmisti  
 Voltaire, döneminin en cok konusulan ve tartisilan edebi figürüydü
  Yazar olarak yeteneklerini ve ününü tahammülsüzlük ve önyargililik ile savasmak ve akilciligi yüceltmek icin kullanmisti  Voltaire´in en ünlü eseri taslama roman Candide´dir (1759)  William Shakespeare´den etkilenerek trajediler de yazdi  Bunun yaninda, Voltaire ayni zamanda Avrupa ve dünya tarihi üzerine eserleri ile modern tarih yaziminin prensiplerini gelistirmeye de yardim etti  
 Denis Diderot ana olarak Neden Cagi´nin en önemli entellektüel yapitlarindan biri olan Encyclopedie´nin (1751-1772) editörü olarak taninir
  Ansiklopedi, bircok alandaki uzman yazarlarin makalelerinin derlenmesinden olusuyordu  Eser, günün bilgi birikiminin daha genis bir izleyiciye uzanmasini amacladi  Dini otoriteye, iktisadi esitsizlige ve adaletin istismarina saldirdi  Diderot ayni zamanda Ölümcül Jacques ve Efendisi (1778-1780) adli romanindaki kurgusallik ile de bilinir  
 Jean-Jacques Rousseau, Fransiz toplumunda (Yeni Heloise, 1761) ve egitim mekanizmasinda (Emile, 1762) degisiklikler önermisti
  Rousseau´nun otobiyografisi (ölümünden sonra yayinlanan Itiraflar, 1782) kendini elestirmenin modern edebiyatini yaratmaya yardimci olmustu  Meditatif ve lirik duyguyu Fransiz edebiyatina yeniden sokmaya yardimci olan kurgusu icinde, Rousseau´nun dogaya hassasiyeti belirgindir  Bu hassasiyet kendisinin siyaset ve toplumsal düzen üzerine yazdigi Söylevler (1755) ve Toplum Sözlesmesi (1762) gibi teorik eserlerini de oldukca etkilemistir  
 Marquis de Sade, kendi zamaninda cagdaslarinca anlasilmadi ve daha sonra da hep nefretle anildi
  Ancak 1900lü yillara dogru Neden Cagi´nin en önemli yazarlarindan biri olarak kabul edilmeye baslandi  Boudir´de Felsefe (1795) gibi vahsi pornografi iceren romanlari, kendi zamanindaki yazarlarin dogaya bakislari ve toplumsal düzen öngörülerinin iyimser dogasiyla dalga gecer  Siyasi yazilariyla da bilinen Montesquieu, rezil eden toplumsal elestirilerini Pers Mektuplari´nda (1721) yazdi  Alain Rene Lesage ünlü satirik romani Gil Blas´i (1715-1735) yazdi  Pierre de Beaumarchais, Sevilla Berberi (1775) ve Figaro´nun Düğünü (1784) gibi satirik komediler kaleme aldi  Iki oyun da aristokratik önceligin irrasyonel dogasi üzerinedir ve bu fikirler Fransiz Devrimi fikirlerine kaikida bulunmustur  
 Romantizm
 
 Romantizm akiminin temelleri 1700´lerin sonunda atilmisti ancak yayilmasi 1800´lerin ortalarini buldu
  Genel olarak Klasizm ve Nedensellik Cagi´na tepki olarak ortaya cikmisti  Romantik yazarlar, kendilerinden önceki dönemlerdeki asiri rasyonel ve cansiz edebi bicimleri reddettiler  Romantikler, neden üzerindeki hayalgücü ve duyguya vurgu yapmislardi  Edebi tasvirin daha özgür bicimlerini savunuyorlardi  Bir calismadaki en önemli etken yazarin kisiligiydi  
 Preromantikler
 
 Fransiz Romantizmi kendinden önceki Ingiliz, Ispanyol ve özellikle alman Romantik hareketlerinden etkilenmisti
  Preromantikler denen bir grup Romantik, 19  Yüzyilda bu akimi bicimlendirmeye calistilar  
 Jean-Jacques Rousseau, Nedensellik Cagi ile tanindi
  Ancak, kendini tanimadaki istegi, dogal dünyaya karsi hassassligi ve hislere ve kendiligindenlige verdigi önem nedeniyle Romantizm´in de önde gelenlerinden biriydi  Rousseau ayni zamanda Romantikleri de lirik vezni ve tutkulu ama korkutucu aski tasviri ile Romantikleri de etkilemisti  
 Francois-Rene de Chateaubriand kurgulari ile önemli bir etki yaratti
  Sikilganlik, yalnizlik ve keder duygularinin baskin oldugu yazinlari, Romantik edebiyatin temel öznelerinden biri oldu  Chateaubriand, Romantik yazinda temel bir karakter yaratti – dayanisan, tutkulu ve yanlis anlasilmis bir karsi-kahraman  Chateaubriand güclü dini duygulara sahipti ve bu calismalari Klasizm ve Nedensellik Cagi´nda sikca islenen Hristiyan Orta Cag figürüne olan ilgiyi yeniden canlandirdi  Madame de Stael, Fransiz Romantizmi´ne Edebiyat Üzerine (1800) ile kritik bir teori birakti  Alman romantizmini Fransiz Romantizmine Almanya Üzerine (1810) ile eklemledi  Şair Andre Chenier, Romantik sairlerce benimsenen birkac teknik yazin seklini siirine katti  
 Romantik Şiir
 
 1820´de Alfonso de Lamartine´in Peoetik Meditasyonlar kitabi ile baslamisti
  Melankolik siirleri doga, ask ve terkedilmislikle ilgileniyordu  Victor Hugo, bir sair, dramaturg ve kurgu yazari olarak zamanindaki en büyük Romantik kabul edilir
  Siirlerinin cogu renkli ve egzotik niteliktedir  Hugo´nun sonraki eserleri (Sonbahar Yapraklari (1831)) daha kisisel ve metidatiftir  İncelemelerAlfred de Vigny, en cok Modern Siirleri (1826) ile taninir  Siirleri, yüksek kisiligin yalnizligi ve mutsuzlugu ile ilgilenen genellikle dramatik ve felsefi siirlerdir  [[ Alfred de Musset]], müthis lirik özelliklere sahipti  Melankoli ve müziksel siirleri ask, aci ve kederle ilgilenir  Geceler (1835-1837) siirlerinde Musset, kayip bir askin ardindan cektiklerini anlatir  (1856) karanlik baslar ve cevabi zor sorularla ilgilenir; evrendeki insanlik, ölümün kacinilmazligi ya da sevdiklerin kaybedilmesi   
 Romantik Drama
 
 Romantik drama komedi ve trajediyi karistirarak tarihi konulari ve melodramik kosullarla ilgilendi
  Victor Hugo ilk önemli romantik oyun olan Hernani´yi (1830) yazdi  Vigny´nin Chatterlon´u (1835) Romantik edebiyattaki popüler bir karakter olan dislanmis artisti konu edinir  Musset, yazinindaki mükemmellikle bilinen karmasik komediler yazmisti  
 Romantik Kurgu
 
 Iskoc Walter Scott´tan esinlenen bircok Romantik yazar tarihi romanlar yazdilar
  Alexandre Dumas ünlü tarihi romani Üç Silahşörler´i (1844) bu dönemde kaleme almisti  Victor Hugo´nun Notre Dame´ın Kamburu (1831) Orta Cag Romantik hissiyatini yansitir  Eser ayni zamanda edebiyatin gücünü kullanarak toplumsal adaletsizlikleri düzeltme cabasini yansitir  
 Bazi Romantik yazarlar kurgunun daha gercekci bicimlerine yöneldiler
  Honore de Balzac, George Sand ve Stendhal gibi yazarlar eserlerinde Romantik karakterleri barindirmaya devam ettiler  Ancak bu yazarlar, insan yasaminin toplumsal kosullarini ve doganin objektifligini yansitma amaciyla Romantizmlerini biraz degistirdiler  
 1829´dan baslayarak Balzac, İnsan Komedisi (1842-1848) adini verdigi yaklasik 100 roman ve hikaye yazdi
  Bu seride zamaninin Fransiz toplumunu resmetmeye calisir  Balzac, güdülenmeleri ve etkilesimleri ile cesitli insanlari betimledi  Ayni zamanda toplumsal kurum ve degerlerin insane üzerindeki etkilerini - özellikle paraya karsi olan tutumun etkisini incelemisti  
 George Sand, kariyerine ask ve tutku üzerine yazilar yazan (Indiana (1832) ve LeliaSeytanin Havuzu´ nda (1846) bu etki daha cok hissedilir
  (1833)) bir Fransiz kadininin takma adiydi  Daha sonra daha kirsal konulara döndü, özellikle köy hayatini anlattigi Stendhal, tutkulu ve güclü karakterlerle melodramik durumlari seven usta bir psikologdu  Tutku ve cikar arasindaki savasimi betimleyen temiz ve ironik bir tarz kullandi  En bilinen iki eseri Kirmizi ve Mavi (1830) ve Parma Manastiri´dir (1839)  
 Gerçekçilik (Realizm)
 
 Realizm, Romantizme karsi ortaya cikan bir edebi doktrindir
  Realistler, sanatin yasami dogrudan, dürüstce ve nesnel olarak yeniden üretmesi gerektigine inaniyorlardi  1800´lerin ortasina dogru Ralizm, Fransiz edebiyatininda baskin hale geldi  
 Gustave Flaubert Fransiz realizminin en önemli ismiydi
  Detaylara olan aski ve insane davranislarinin dikkatli gözlemi ile Balzac´i takip etti  Madam Bovary´si (1856) icin özellikle siradan bir karakter secti – siradan bir kasaba doktoru ve onun sig karisi  Sıkıcı konusuna ragmen Madame Bovary müstehcen olarak nitelendi ve Flaubert bu romani nedeniyle yargilandi  
 Guy de Maupassant, insan davranislarinin siki bir inceleyicisi oldugunu gösteren kisa Realist hikayeleriyle ünlü oldu
  Normandiya´daki köy yasami ve Paris´teki korkunc sosyal hizmet yillarini anlattigi yazilari coktur  
 Fransa´daki Realist dramanin iki cesidi vardi
  Birincisi iyi planlanmis oyundur (teshir ve ceza ön plandadir)  Eugene Scribe´in komedileri buna en güzel örnektir  Diger tarz ise sorun oyunu ya da tez oyunudur  Cogu bosanma ve yasal adaletsizlik gibi topolumsal sorunlarla ilgilenmisti  Bu tarzin önde gelen yazarlari Emile Augier, Eugene Brieux ve Alexandre Dumas´dir  
 Edebi elestiri realist edebiyatta önemli yer tutmustu ve sonraki edebi elestiri tarzlarini da etkilemisti
  En önemli gercekci elestirmen Charles Sainte-Beuve idi  Edebi eserin yazarin kisiligi ve yasami ile beraber sorgulanmasi ve degerlendirilmesi gerektigini düsünüyordu  Ayrica eserin yaratildigi tarihsel arka plan ve toplumsal cevrenin de önemine dikkat cekiyorlardi: Doğacılık (Natüralizm) 
 1800´lerin sonuna dogru Realizmin asiri bir bicimi olarak Natüralizm ortaya cikti
  Natüralist yazarlar, insane eylemlerinin genis ve en asagilik yanlarina dikkat cekiyorlardi  Tipik bir naturalist eser karamsardi ve cogu zaman toplumsal adaletsizligi elestiriyordu  Bu hareket, insanin kisiliginin kendi özgür iradesinden cok cevre ve kalitim ile belirlendigini savunan determinism ögretisini beraberinde getirdi  
 Emile Zola, en önemli Fransiz naturalist yazardir
  Kurguyu, icinde insan davranisinin temelinin anlasilabilecegi bir laboratuvar olarak tasavvur ediyordu  Rougon-Macquart (1871-1893) olarak adlandirdigi 20 romanlik dizisinde toplumsal elestirinin basyapitlarini yaratmisti  Romanlarin karakterleri, zenginlikten, sefalet, yokluk ve dinmek bilmeyen catismalara sürüklenen bir ailenin bireyleriydi  
 Sembolizm
 
 Fransiz sembolizmi 1800´lerin sonunda ortaya cikan bir edebi akimdi
  Sembolizm ayni zamanda bu akima dahil olmayan ama iliskili olan yazarlara da maledilmisti  
 Sembolist hareketin ünlü isimleri sairler Charles Baudelaire, Stephane Mallarme, Paul Verlaine ve Arthur Rimbaud´dur
  Siiri geleneksel kaliplardan kurtararak daha özgür yazin bicimleri olusturmak istediler  Sembolistler siirin, dosdogru ve basit tanimlamalarla gizemli bir gercekligi yakalamaya calismayi denemesinden cok anlam cikartmayi sezgiler, sansasyonlar ve etkilenimler yoluyla aramasi gerektigine inanirlardi  Siirlerinin cogu kisisel ve bulanikti  
 Charles Baudelaire, Sembolizmin en önde geleniydi
  Şeytanın Çiçekleri (1857) derlemesi bu tipteki 100 civarindaki siirin toplanmasiydi  Eser, Baudelaire´in insanlik ve onun ahlaksizliklarindan ic karartici etkilenmesini yansitir  Baudelaire´in insan dogasinin en asagilik yönlerinin bile güzelliklere yol acabilecegine inanci, eserinin basliginda kendini belli eder  
 Stephane Mallarme, Sembolist sairlerin ve teoristlerin en etkilisiydi
  Siirleri, anlamin kendisini sorgular  Siirlerinin en ünlüleri Faun Akşami (1876) ve kafa karistirici Bir Zar Atımı (1897)´dır  
 Paul Verlaine, basit, melodik bir yazina sahipti
  Sözsüz Müzikler´inde (1874) dizelerle müzik duygusunu vermeye calismisti  Arthur Rimbaud, daha kücük yastan bir dahiydi  Daha henüz 16 yasindayken orjinal siirler yazmaya baslamisti  19 yasinda, iskence edilmis ruhani deneyimlerini tanimlayan yazin ve dizelerin bir otobiyografik toplamasi olan Cehennemde Bir Mevsim´i (1873) bestelemisti  Hicbir Sembolist romanci, sairlere yetisemediyse de hayalci Sembolist Maurice Maeterlinck gününün yazarlarini etkilemisti  Maeterlinck Belcikaliydi ama Fransizca yazmisti  
 1900'ler
 Erken Yıllar
 
 1900´lerin basinda Fransiz edebiyatinda dört baskin yazar vardi
  Bunlar Paul Claudel, Andre Gide, Paul Valery ve Marcel Proust´tu  Hepsi 1870 civarinda dogmuslardi ve hepsi de kariyerlerinin basinda Sembolist bir dönemden gecmislerdi  1920´de her biri önemli bir edebi figure olarak kabul edildi  
 Claudel, kendi güclü Roma Katolik görüslerini yansitan dramalar, siirler, elestiriler ve dini yorumlar yazdi
  Claudel´in siiri kalin metaforlar, vahsi tutkular ve cicekli bir dil icerir  Yine de en bilinen eserleri dini icerikli olanlariydi; özellikle Öğle Kırılması (1906) ve Mary´e Gelen Gelgitler (1912)  Gide, din, aile, cinsellik ve ahlak üzerine ortodoks olmayan görüsleri yüzünden oldukca genis bir fikir ayriligi yaratmisti
  Kurgusu, karakterlerindeki bicimsel yenilikler ve psikolojik derinlemeleriyle takdir toplamisti  Gide, 1900´lerin basinda Fransiz edebiyatinin en önde giden dergisi Yeni Fransiz Revüsü´nün kurulmasina yardim etmisti  
 Proust, belki de 1900´lerin en saygin Fransiz romancisiydi
  En önemli eseri Geçmiş Şeylerin Hatırası 1913´ten 1927´ye kadar yedi parca halinde yayimlandi  Roman oldukca kisisel ve siirsel bir eser oldugu kadar toplumsal tavirlarin ve kisilik prikolojisiyle ilgili de mükemmeldi  
 Valery´nin siiri Fransiz edebiyatindaki rasyonel gelenegin izlerini tasir
  Tutkusal denetim ve klasik bicimleri vurgulamistir  Eserleri icinde uzun siirlerden olusan Genç Kader (1917) ve Etkiler (1922) vardir  Valery, ayni zamanda etkili bir edebi elestirmendi  
 Sürrealizm (Gerçeküstücülük)
 
 Sürrealizm, Parisli bir grup yazar ve ressam tarafindan 1924´te kurulan bir hareketti
  Sürrealistler, bütünlüklü bir insan deneyimi yaratmak icin rasyonel varligin icine katilmasi gerektigine inandiklari bilincsiz düsünce süreclerini – özellikle de düsleri – incelediler  
 Şair Guillaume Apollinaire, Sürrealizm´de önemli bir etkiye sahipti
  Alcools (1913), imgelem ve modern dünyayi kutlayan siirlerin derlemesinden olusur  Sürrelaistlerin lideri ve bas kuramcisi Andre Breton´du  Önde gelen sairler, Rene Char, Paul EluardLouis Aragon´du  Ne var ki, ücü de en güzel olarak nitelenen siirlerini 1930´da bu akimdan ayrildiklarinda yazmislardi  Temalari, kelimelerin ve görsel imgelerin carpici birlesimi yoluyla ifade edilen ask ve diger öznel durumlar üzerine yogunlasmisti  
 Her ne kadar Breton tiyatronun degerini ifsa ettiyse de, oyun yazari Antonin Artaud, Sürrealistlerle yolunu ayirdiktan sonra dramatik kuram üzerine önemli bir makale serisi yayinladi
  Tiyatro ve Onun Çifti´nde (1938) tiyatronun, seyircisini degistirmede iskence bicimleri ya da dini ritüeller kadar güce sahip olmasi gerektigini savunuyordu  
 Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk)
 
 Egzistansiyalizm, Fransiz edebiyatini 2
  Dünya Savasi´ndan sonra etkileyen bir edebi felsefeydi  En önemli varoluscu yazar Jean-Paul Sartre, Çıkış Yok (1944) ve Kirli EllerMide Bulantisi (1938) romani, varolusun kendisiyle yüzlesmenin getirdigi rahatsiz edici sonuclarini arastirir  Simone de Beauvoir, Belirsizlik Ahlaki IcinCamus da Yabanci (1942), Sıtma (1947) ve uzun makalelerden olusan Sisyphus Destanı (1942) gibi eserleri ile benzer etik ve ahlaki sorunlarla ilgilenmisti  (1948) oyunlariyla oldugu kadar felsefi yazilari ve elestirileriyle de ünlüdür  Eserleri özellikle özgürlük ve sorumluluk sorunlari ile ilgilenerek ahlaki ve politik konulari inceler  Örnegin, (1947) gibi calismalariyla Varoluscu düsüncenin yayginlasmasinda etkili olmustu  Ancak, 
 Dramanin Gelişimi
 
 Sartre ve Camus´nun da icinde bulundugu bircok romanci ve sair 1900´larin ortasinda Fransiz dramasina katida bulunmustu
  Diger önde gelen oyun yazarlari Jean Giraudoux, Jean Cocteau ve Jean Genet´ti  Giraudoux, suni, köylü ve alayci bir sekilde yazdi  En bilinen oyunlari askin dogasi ya da savasa ve acgözlülüge karsi protestoyu inceler  Cocteau mitolojik konular üzerindeki yazilariyla ünlü olmustu  Genet ise toplumsal dislanmislardan olusan karakterlerin ritüelik betimlemelerine dikkat cekmisti  
 1950´lerde Fransa´da Absürd Tiyatro denen bir hareket belirdi
  Oyun yazarlari, yasamin anlamsiz dogasi olduguna inandiklari seyleri dramatize etmeye calistilar  En bilinen Absürdistler Samuel Beckett ve Eugene Ionesco´ydu  Beckett Irlandaliydi de Ionesco da Romanyali, ancak ikisi de Fransizca yazdilar ve en önemli eserleri ilk önce Paris´te sergilendi; örnegin, Godot´u Beklerken  
 1900´lerin Ortası ve Sonu
 
 Bu dönemdeki ana degisiklik Yeni Roman´dı
  Belli basil temsilcileri Alain Robbe-Grillet, Michel Butor, Nathalie Sarraute ve Claude Simon´du  Bu yazarlar, romanlarindaki olaylari bicimlendirmek icin disardan bir öyküsel cerceve kullanmamislardi  Bunun yerine, romanlarini, karakterlerin olaylari algilayislarinin disinda gelistirmeye calismislardi  Bu, zamanin ve perspektif üzerinde sarsici etkilere yol acti  
 Fransız Edebiyatı Dönem Şair ve Yazarları
 Rönesans Dönemi Fransız Edebiyatı
 
 Villon (1431 - ?), Ortaçağın sonlarında ve Rönesansa geçiş süreci içinde yaşamış önemli Fransız şairlerinden birisidir
  Şiirleri Küçük Vasiyetname ve Büyük Vasiyetname adlı kitaplarda toplanmıştır  Asıl yeni Fransız şiiri, XVI  yüzyılda Lâtinceyi bırakıp Fransızca ile şiir yazma davasını güden ve La Pleiade adındaki edebiyat okulunu kuran yedi şairin şiirleriyle başlar  Bu grubun en önemli şairlerinden birisi Ronsard (1524-1585)'dır  Başlıca eserleri Aşklar, Odlar, Egloglar adlarını taşır  Bu dönemin önde gelen Fransız romancısı Rabelais (1490-1553)'dir  Gargantua ve Pantagruel adlı romanları ünlüdür  Rönesans dönemi Fransız edebiyatının en önemli ismi hiç şüphesiz deneme türünün öncüsü Montaigne (1533-1592)'dir  Denemeler adlı eserinde yer alan metinlerinde Hristiyanlıktan ve geleneksel düşünce biçimlerinden farklı olarak bağımsız insan düşüncesini ortaya koyan örneklere yer vermiştir  İnsan ve toplumla ilgili hemen her konuda alışılmışın dışında yeni yaklaşımlar getirmiştir  
 Klâsik Dönem Fransız Edebiyatı
 
 Pierre Corneille (1606-1684), Klâsisizmin ilkelerini uygulayan ilk büyük tragedya şairidir
  Onun oyunlarındaki kişilerin, tutkularıyla görevleri çatışır  Ancak sonunda güçlü iradeleriyle tutkularını bastırırlar  En önemli eserleri Le Cid, Horace, Cinna ve Polyeucte'tür  İkinci önemli tragedya şairi Jean Racine (1639-699)'dir  Racine'in oyun kişileri tutkularının, yazgılarının ve tanrıların esir olurlar  Başlıca eserleri And Romaque, İphigenie, Phedre'dir  Moliere (1622-1673) ise komedya alanında başarılı ürünler vermiştir  Toplum ve insandaki gülünç âdetleri, çirkin ve kötü huyları, kusurları sergileyerek, güldürerek düşündürmeyi, eğlendirerek öğretmeyi amaç edinmiştir  Başlıca eserleri şunlardır: Gülünç Kibarlar  Kadınlar Mektebi  Zorla Evlenme, Tartuffe, Don Juan, Zoraki Hekim, Cimri, Hastalık Hastası  La Fontaine(1621-1695) özellikle Aisopos'tan yararlanarak yazdığı fablleriyle ünlüdür  En önemli eseri Fabller'dir  La Rochefoucauld(1613-1680) özdeyiş (vecize), Boileau (1636-1711) eleştiri türünün, Descartes (1596-1650) ve Pascal (1623-1662) felsefe alanının önde gelen isimlerindendir  
 Romantik Dönem Fransız Edebiyatı
 
 En önemli romantik sanatçı Victor Hugo (1802-1885)'dur
  O, Cromwell adlı dramınının önsözünde romantizmin temel ilkelerini ortaya koymuştur  Şiir, roman ve oyunlarında tabiat, özgürlük, vatan, milliyetçilik gibi temalara yer vermiştir  Sefiller adlı romanında seçkin sınıftan olmayan halktan ve toplum dışında kalmış insanların da dünyalarına, duygu ve düşüncelerine yer vermiştir  Hugo'nun yanında Lamartine (1790-1869) ve Musset (1810-1857) de şiir türünde etkili olmuş şairlerdendirler  
 Gerçekçi Dönem Fransız Edebiyatı
 
 Honore de Balzac (1799-1850) her ne kadar romantik edebiyat döneminde yaşamış olsa da gerçekçiliğin (realizmin) müjdecisi olmuştur
  Balzac kişileri ve toplumu en ince ayrıntılılarıyla incelemiş, olayları ve olguları eleştirel bir tutumla sergilemiş, insanlar arası ilişkileri dikkatli bir gözle gözlemleyerek romanlarını yazmıştır  En önemli romanları: Goriot Baba ve Vadideki Zambak'tır  Gerçekçiliğin müjdecilerinden bir başka yazar da Henri Beyle Stendhal (1783-1842)'dir  O da gördüklerini olduğu gibi, süslemeden yalın bir dil ve üslûpla aktarmıştır  İnsanı içinde yaşadığı sosyal çevreden koparmadan vermiştir  Stendhal'e göre "roman, yol boyunca gezdirilen bir ayna olup, gördüklerini aynen yansıtır"  Başlıca romanları: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı  Gustave Flaubert (1821-1880), romanlarında gözlemlediklerini kendi duygu ve düşüncelerine yer vermeden sergilemeye, hayatı olduğu gibi aktarmaya çalışmıştır  En önemli romanı Madam Bovary'dir  Guy de Maupassant (1850-1893) da özellikle küçük hikâye türünde gerçekçi ürünler vermiştir  Hikâye türünde klâsik kurguya dayalı "Maupassant tarzı hikâye" denilen bir çığır açmıştır  Yani hikâye, sürükleyici bir merak unsuru barındırır  Giriş, gelişme, sonuç bağlamında devam edip etkili, çarpıcı ve vurucu bir sonla biter  Bu tarz hikâyede "olay" unsuruna önem verilir  Emile Zola (1840-1902), müspet bilimlerin deneysel olguculuğunu edebiyata uyarlayarak, doğalcılık (natüralizm) adı verilen gerçekçiliğin farklı bir anlayışını başlatmıştır  Doğalcılığın (natüralizm) temel ilkesi şudur: Gerekirciliğe (determinizm) göre nasıl müspet bilimlerde aynı koşullar aynı sonuçları doğurursa, kişiler ve toplumlar da içinde bulundukları doğal ve sosyal çevrelerinin ürünüdürler  Yani bir kişinin karakterinde, kimlik ve kişiliğinde doğuştan getirdiği biyolojik ve fizyolojik özelliklerinin yanında sosyal çevresinden aldığı eğitim ve kültür de belirleyici rol oynar  Zola bu yöntemi uygulayarak Meyhane, Germinal gibi deneysel roman denilen örnekler vermiştir  19  yüzyıl Fransa'sının en büyük ozanlarından Charles Baudehire ise sembolizmin ve gerçeküstücülüğün öncüsü olmuştur  
 20
  Yüzyıl Fransız Edebiyatı 
 Alman filozofu Heidegger'in ortaya attığı varoluşçu felsefeyi bu yüzyılda bazı Fransız yazarları edebiyata uyarlamışlardır
  Varoluşçu düşünce kısaca şöyle ifade edilebilir: İnsan dünyaya geldikten sonra kendi varlığını gerçekleştirir, kendi özgün kişiliğini, özünü, bilincini kendisi oluşturur  İnsana kendisinden başka yol gösterebilecek kimse yoktur  Onun için özgürdür  Jean Paul Sartre (1905-1980), insan doğasının en önemli unsurlarından biri olan özgürlük kavramını işlemiş, insan özgürlüğünün yasak ve yasalarla sınırlandırılamayacağını öne sürmüştür  Başlıca eserleri romanda Bulantı (1938), Özgürlük Yolları (1945); hikâyede Duvar (1930); Oyun: Sinekler (1942), Saygılı Yosma (1945), Kirli Eller (1948) dir  Yine varoluşçu bir romancı olan Albert Camus (1913-1960) ise daha çok saçma kavramını irdelemiştir  Ona göre insanın içinde yaşadığı evren saçma, mantıksız, akıldışı ve anlamsız bir yapıya sahiptir  Dolayısıyla insan hayatı da saçmadır  İnsan hayatının anlamı, ancak saçmalık ve haksızlıklara başkaldırarak ortaya çıkar  İnsan salt doğruluk, iyilik, dostluk, barış, adalet için yaşamalıdır  Başlıca eserleri romanda Yabancı (1942), Veba (1947), Düşüş (1956); tiyatroda Yanlışlık (1944), Caligula' (1945) dır  Simone de Beauvoir (1908-1986), varoluşçu açıdan kadının sosyal, siyasî ve cinsel sorunları üzerinde durmuştur  Aynı zamanda feminist hareketin de öncülerindendir  Başlıca eserleri şunlardır: Konuk Kız (1943), Mandarenler (1954)  Andre Malraux (1901-1976), İnsanlık Durumu, Büyük Yol, Umut, Melekle Savaş gibi eserlerinde olumsuz koşulların hâkim olduğu güleryüzlü cehennemin de insanın yalnızlığını, kaderiyle başbaşa kaldığı dramatik macerasını anlatır  İNSAN VE DENİZ Sen, hür adam, seveceksin denizi her zaman; Deniz aynandır senin, kendini seyredersin Bakarken, akıp giden dalgaların ardından  Sen de o kadar acı bir girdaba benzersin  Haz duyarsın sulardaki aksine dalmaktan; Gözlerinden, kollarından öpersin ve kalbin Kendi derdini duyup avunur çoğu zaman, O azgın, o vahşî haykırışında denizin  Kendi âleminizdesinizdir ikiniz de  Kimse bilmez, ey ruh, uçurumlarını senin; Sırlarınız daima, daima içinizde; Ey deniz, nerde senin iç hazinelerin? Ama işte gene binlerce yıldan beri Cenkleşir durursunuz, duymadan acı, keder; Ne kadar seversiniz çırpınmayı, ölmeyi, Ey hırslarına gem vurulmayan kardeşler! 
			
			
			
			 |