Konu: Helikopter
Yalnız Mesajı Göster

Cevap : Helikopter

Eski 07-07-2009   #2
Şengül Şirin
Varsayılan

Cevap : Helikopter



Helikopterler

Helikopterde dahil olmak üzere günümüzde kullanılan pekçok makine aslında ilk kez yüzyıllar önce tasarlanmıştıAncak yeni yöntemler geliştirilene ve yeni buluşlar yapılana kadar bu tasarımlar başarılı bi biçimde gerçekleştirilemediBildiğimiz kadarıyla helikopteri tasarlayan kişi Leonardo da Vinci ydi



Leonardonun tasarladığı model modern bir gemini pervanesinden pek farklı olmayan kısa ve dikey bir pervaneyi döndürmek için kurmali bir mekanizma kullanıyorduBilim adamları artık kanat kuyruk pervane ve motor gibi icatlar olmadan leonardonun helikopterinin işlemiyeceğini biliyorlar

Kanatlar

kanat tıpkı kaldıraç gibi cisimleri kaldırmak amacıyla 1884 yılında ingiliz mühendis FW Lanchester tarafından tasarlanan kanat günümüzde son derece önemlidirKanatların çok çeşitli kullanım alanları vardır örneğin helikopter pervanesi uçak kanadı kanat yelkenler gibi kanat yelken ne diye sorarsanız onuda açıklıyım bir gemide yelken yerine 1 veya 1 dençok gibi özel yapım kanatların (bunlar ileriye doğru bir kuvvet üretir) dikey pozisyonda normal gemi yelkeni gibi duran ama garip şekilli birşeydir hatta bu nasıl gidiyor diyebilirsiniz


Kanat havanın içinde hareket ettiğinde ön kenarı havayı aşağı ve yukarı doğru iterek yararKanadın hem üst hemde alt yüzeyi kavislidir




Ancak üst yüzeyde kavis daha fazladırBu da kanadın üst yüzeyinden geçen havanın alt yüzeyinden geçen havaya oranla daha fazla mesafe kat edeceği anlamına gelirBu nedenle üst yüzeyden geçen hava daha hızlı hareket eder ve basıncı (havanın kanat üzerinde aşağı doğru uyguladığı kuvvet) azalır Böylece kanadı yukarı doğru iten kuvvetten daha fazla olurKanadın yükselmesine neden olan şeyde budur
Gelelim Helikoperdeki kanatların nerdede kullanıldığına
Günümüz helikopterleri pervane kanatları adı verilen birdizi kanat tarafından havaya kaldırılırBu kanatlar Leonardonun kısa pervanesinden çok daha verimlidir



Ana pervanenin kanatları dönerken helikopteri tersyönde döndürmeye çalışan bir kuvvet yaratır(bunun nedeni her kuvvetin ters yönde bir kuvvet oluşturmasıdır)Ana pervanenin bu kuvvetini dengeliyecek bir şey gerekirİşte kuyruk pervanesinin görevide budurKuyruk pervanesi hem helikopteri dengeler hemde sağa veya sola dönmesini sağlarKuyruk pervanesinin itmesini azaltmak kuyruk kısmının ana pervanenin dönüş yönünde itilmesine yol açarİtmenin arttırılması ise tam tersine neden olur
Collective pitch control,Cylic control,Differential Collective pitch





Uçuşu etkileyen kuvvetler



bir helikoptere etki eden 5 kuvvet vardırBu kuvvetler den birini idaha önce incelemiştik şimdi geriye kalan 4 kuvveti de inceliyoruz

1-itme-geri sürükleme
itme helikopteri ileri doğru itmeye çalışan kuvvettirhava direncinden yani uçağın hızını azaltmaya çalışan sürtünmeden daha büyük olursa bunu başarır
2-kaldırma-yerçekimi
Bir helikopteri yerden kaldırmak için yerçekimini yenecek kadar kaldırma kuvveti uygulamak gerekirKaldırma kuvvetini helikopterin uçak kanadına benzeyen ana palleri sağlar
NOTAR(no tail rotor)



Kuyruk palsiz helikopterler NOTAR (No Tail Rotor) olarak tanımlanırlar Genellikle ana türbinin çıkışından bir miktar gaz kuyruktan dışarıya püskürtülerek rotor etkisi sağlanır

__________________
Arkadaşlar, efendiler ve ey millet, iyi biliniz ki, Türkiye Cumhuriyeti şeyhler, dervişler, müritler, meczuplar memleketi olamaz En doğru, en hakiki tarikat, medeniyet tarikatıdır
Alıntı Yaparak Cevapla